Mercedes-Benz SLR als â722 Editionâ: hommage aan een legende
(7/10/2006)
Mercedes-Benz introduceert een speciale, extra snelle uitvoering van
de SLR McLaren: de â722 Editionâ. Het getal 722 is een verwijzing naar
het startnummer van de beroemde Mercedes-Benz 300 SLR waarmee Stirling
Moss en Denis Jenkinson in 1955 de Mille Miglia wonnen. De nieuwe SLR
â722 Editionâ is een hommage aan de legendarische racewagen die
schitterde in een al even roemruchte stratenrace.
De Mercedes-Benz SLR â722 Editionâ is een sportwagen in de ware van
het woord. Hij is nog sneller dan het origineel. Het maximum
vermogen nam toe tot maar liefst 478 kW/650 pk, waarmee de auto in
slechts 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert. In een
adembenemende 10,2 seconden sprint de SLR â722 Editionâ van 0 naar 200
km/u. De topsnelheid ligt met 337 km/u een fractie boven de standaard
top van 334 km/u.
Zijn bijzondere prestaties dankt de Mercedes-Benz SLR â722 Editionâ
aan de 5,5-liter V8, die motoren- en tuningspecialist AMG volledig
handmatig bouwt in hun fabriek in Affalterbach. Specifieke kenmerken
van deze motor zijn de zeer snelle respons op het gaspedaal, de opbouw
van trekkracht door het toerenbereik heen en het onmiskenbare
motorgeluid van de krachtige 8-cilindermotor.
De rij-eigenschappen van de Mercedes-Benz SLR â722 Editionâ liggen op
het niveau van een volbloed racewagen. Er is gekozen voor stuggere
demping, 19-inch lichtmetalen wielen en een met tien millimeter
verlaagde carrosserie. Grotere remschijven, met een diameter van 390
millimeter, staan garant voor een uitzonderlijk korte remweg.
Betere aërodynamica
De voorspoiler met de geïntegreerde splitter en de diffuser aan de
achterzijde, hebben bij de â722 Editionâ een afwijkende vorm. Deze
zorgt voor een nog betere aërodynamica en goede wegligging bij hoge
snelheden. De wijzigingen zijn een directe toepassing van
racetechnologie op een auto voor straatgebruik. De keuze voor een
carrosserie van koolstofvezel - extreem sterk én licht materiaal - is
daarbij bepaald niet alledaags. De sportstoelen zijn bekleed met leder
en Alcantara en bieden extra veel zijdelingse steun. Het nieuwe, met
leder en zwart koolstofvezel beklede sportstuur met stuurschakeling
pakt nog lekkerder vast, geeft meer stuurgevoel en een optimale grip.
De SLR â722 Editionâ draagt discrete uiterlijke verwijzingen naar zijn
bijzondere afkomst.
Het exclusieve â722 Editionâ pakket wordt aangeboden voor de prijs van
⬠32.840 (incl. BTW en BPM).
Exclusieve SLR.Club voor SLR eigenaars
Voordat de SLR â722 Editionâ vanaf 11 juli officieel in de verkoop
gaat, krijgen klanten en geselecteerde gasten de kans om de auto als
eerste te bewonderen. Dit gebeurt tijdens een exclusieve bijeenkomst
ter gelegenheid van de oprichting van de âSLR.Clubâ op het Franse
circuit Paul Ricard in Le Castellet. De âSLR.Clubâ is een exclusief
genootschap, waarvan kopers van een Mercedes-Benz SLR automatisch lid
worden. De club organiseert evenementen die aan de SLR refereren.
Daarnaast is er de SLR Safety & Speed Academy, dat speciale
rijvaardigheidscursussen en seminars organiseert. De instructeurs zijn
bekende en gelauwerde coureurs als David Coulthard, Jochen Mass, Klaus
Ludwig, Chris Goodwin en Christina Surer.
Mille Miglia: 1.600 kilometer non-stop
De oorspronkelijke Mille Miglia staat bekend als één van de zwaarste
autoraces ter wereld; de deelnemers reden non-stop 1.600 gevaarlijke
kilometers over openbare wegen van Rome naar Brescia en terug. En dat
niet alleen in supersnelle sportwagens, maar vooral in alledaagse,
niet altijd even snelle personenautoâs. Deelnemers waren helden en wie
niet meedeed, stond als toeschouwer langs de route.
De combinatie van coureur Stirling Moss aan het stuur van de
supersnelle Mercedes-Benz 300 SLR en wijlen autojournalist Denis
Jenkinson als navigator naast hem, bleek in 1955 goud waard. Zij
startten destijds om 07.22 uur, waarmee het beroemde startnummer van
de Mercedes-Benz 300 SLR is verklaard. De overwinning, die evenzeer
valt toe te schrijven aan de rijkunsten van Moss als aan de slimme
navigatietechnieken van âJenksâ, staat bij kenners te boek als een
heroïsche prestatie.
De Mille Miglia bestaat tegenwoordig nog steeds, echter als rally voor
historische autoâs. Niet de snelste deelnemer wint, maar degene die zo
regelmatig mogelijk rijdt, volgens vooraf opgegeven gemiddelden.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai