AutoRai

Mercedes-Benz SLR als â722 Editionâ: hommage aan een legende

(7/10/2006)
Mercedes-Benz introduceert een speciale, extra snelle uitvoering van de SLR McLaren: de â722 Editionâ. Het getal 722 is een verwijzing naar het startnummer van de beroemde Mercedes-Benz 300 SLR waarmee Stirling Moss en Denis Jenkinson in 1955 de Mille Miglia wonnen. De nieuwe SLR â722 Editionâ is een hommage aan de legendarische racewagen die schitterde in een al even roemruchte stratenrace. De Mercedes-Benz SLR â722 Editionâ is een sportwagen in de ware van het woord. Hij is nog sneller dan het origineel. Het maximum vermogen nam toe tot maar liefst 478 kW/650 pk, waarmee de auto in slechts 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert. In een adembenemende 10,2 seconden sprint de SLR â722 Editionâ van 0 naar 200 km/u. De topsnelheid ligt met 337 km/u een fractie boven de standaard top van 334 km/u.

Zijn bijzondere prestaties dankt de Mercedes-Benz SLR â722 Editionâ aan de 5,5-liter V8, die motoren- en tuningspecialist AMG volledig handmatig bouwt in hun fabriek in Affalterbach. Specifieke kenmerken van deze motor zijn de zeer snelle respons op het gaspedaal, de opbouw van trekkracht door het toerenbereik heen en het onmiskenbare motorgeluid van de krachtige 8-cilindermotor.

De rij-eigenschappen van de Mercedes-Benz SLR â722 Editionâ liggen op het niveau van een volbloed racewagen. Er is gekozen voor stuggere demping, 19-inch lichtmetalen wielen en een met tien millimeter verlaagde carrosserie. Grotere remschijven, met een diameter van 390 millimeter, staan garant voor een uitzonderlijk korte remweg.

Betere aërodynamica
De voorspoiler met de geïntegreerde splitter en de diffuser aan de achterzijde, hebben bij de â722 Editionâ een afwijkende vorm. Deze zorgt voor een nog betere aërodynamica en goede wegligging bij hoge snelheden. De wijzigingen zijn een directe toepassing van racetechnologie op een auto voor straatgebruik. De keuze voor een carrosserie van koolstofvezel - extreem sterk én licht materiaal - is daarbij bepaald niet alledaags. De sportstoelen zijn bekleed met leder en Alcantara en bieden extra veel zijdelingse steun. Het nieuwe, met leder en zwart koolstofvezel beklede sportstuur met stuurschakeling pakt nog lekkerder vast, geeft meer stuurgevoel en een optimale grip. De SLR â722 Editionâ draagt discrete uiterlijke verwijzingen naar zijn bijzondere afkomst.

Het exclusieve â722 Editionâ pakket wordt aangeboden voor de prijs van ⬠32.840 (incl. BTW en BPM).

Exclusieve SLR.Club voor SLR eigenaars
Voordat de SLR â722 Editionâ vanaf 11 juli officieel in de verkoop gaat, krijgen klanten en geselecteerde gasten de kans om de auto als eerste te bewonderen. Dit gebeurt tijdens een exclusieve bijeenkomst ter gelegenheid van de oprichting van de âSLR.Clubâ op het Franse circuit Paul Ricard in Le Castellet. De âSLR.Clubâ is een exclusief genootschap, waarvan kopers van een Mercedes-Benz SLR automatisch lid worden. De club organiseert evenementen die aan de SLR refereren. Daarnaast is er de SLR Safety & Speed Academy, dat speciale rijvaardigheidscursussen en seminars organiseert. De instructeurs zijn bekende en gelauwerde coureurs als David Coulthard, Jochen Mass, Klaus Ludwig, Chris Goodwin en Christina Surer.

Mille Miglia: 1.600 kilometer non-stop
De oorspronkelijke Mille Miglia staat bekend als één van de zwaarste autoraces ter wereld; de deelnemers reden non-stop 1.600 gevaarlijke kilometers over openbare wegen van Rome naar Brescia en terug. En dat niet alleen in supersnelle sportwagens, maar vooral in alledaagse, niet altijd even snelle personenautoâs. Deelnemers waren helden en wie niet meedeed, stond als toeschouwer langs de route.

De combinatie van coureur Stirling Moss aan het stuur van de supersnelle Mercedes-Benz 300 SLR en wijlen autojournalist Denis Jenkinson als navigator naast hem, bleek in 1955 goud waard. Zij startten destijds om 07.22 uur, waarmee het beroemde startnummer van de Mercedes-Benz 300 SLR is verklaard. De overwinning, die evenzeer valt toe te schrijven aan de rijkunsten van Moss als aan de slimme navigatietechnieken van âJenksâ, staat bij kenners te boek als een heroïsche prestatie.

De Mille Miglia bestaat tegenwoordig nog steeds, echter als rally voor historische autoâs. Niet de snelste deelnemer wint, maar degene die zo regelmatig mogelijk rijdt, volgens vooraf opgegeven gemiddelden.

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster