Gemeente Harderwijk


Harderwijk gunt ontwikkeling Waterfront aan consortium Johan Matser/TBI Bouw/Boskalis

Het gemeentebestuur van Harderwijk heeft het voornemen de ontwikkeling van het toonaangevende deel van het Waterfront te gunnen aan het consortium Johan Matser Projectontwikkeling / TBI Bouw / Boskalis. Dat heeft het gemeentebestuur woensdag 5 juli 2006 bekend gemaakt. Het college beoordeelde de inschrijving van deze combinatie als beste van de zes inzendingen. Alle biedingen waren van hoog niveau. Met deze planfase zijn enkele honderden miljoenen euro's gemoeid.

De definitieve gunning volgt nadat de gemeente de financiële kaders met Rijk, provincie en eventuele andere subsidiegevers voldoende heeft geborgd. De gemeente denkt hiervoor nog enkele maanden nodig te hebben. In die tussentijd worden met het consortium afspraken gemaakt over de wijze waarop de samenwerking gestalte krijgt en over een aantal evenementen die de start van het proces zullen inluiden. Ook de wijze van communicatie met de burgers en bedrijven in de komende jaren moet worden afgestemd. Er wordt naar gestreefd de overeenkomst met het consortium in de maand november te kunnen voorleggen aan de gemeenteraad.

Met de realisering van dit deel van het Waterfront ondergaat de kustlijn van Harderwijk een ingrijpende verandering. De vroegere Hanze-, vissers- en Zuiderzeestad richt haar gezicht weer naar het water. De Randmeren zijn zowel toeristisch-recreatief als voor de talrijke watergebonden bedrijven van grote betekenis. Juist aan dit `blauw' ontleent Harderwijk, naast haar Veluwse `groen' en cultureel-historische `goud', haar kleur, glans en aantrekkingskracht.

Het te gunnen project omvat onder meer de totale metamorfose plus een aanzienlijke verlenging van de Boulevard, inclusief de aanleg van een nieuwe binnenhaven en een strandeiland, de bouw van drie parkeergarages (1800 auto's) en 700 woningen aan en in het water, verplaatsing van de jachthaven (450 ligplaatsen), ruimte voor leisure en een watersportboulevard.

De gunning vormt het sluitstuk van de Europese aanbesteding voor dit plangebied. In eerste instantie hadden veertien consortia ingeschreven. Vorig jaar november selecteerde het gemeentebestuur zes consortia, aan wie gevraagd is een uitgewerkte bieding te doen. Johan Matser/TBI Bouw/Boskalis onderscheidt zich naar het oordeel van burgemeester en wethouders zowel wat betreft de financiële bieding als de geboden kwaliteit.

Metamorfose
De start van de metamorfose rond de Boulevard, het Dolfinarium, de jachthaven en de nieuwe wooneilanden wordt verwacht in 2008. Al eerder worden de veranderingen zichtbaar rond de Lorentzhaven aan het Veluwemeer, waar in 2007 ruim 24 hectare vervangend bedrijventerrein wordt opgespoten. Ook de inrichting, samen met Natuurmonumenten, van het honderd hectare grote natuurgebied De Mheenlanden gaat al eerder van start. In een latere fase (2014) volgt de ontwikkeling van nog eens bijna duizend woningen aan het water, alsmede een groot overloopparkeerterrein.

Het Masterplan Waterfront Harderwijk is ontworpen door het bekende Amsterdamse.bureau Soeters Van Eldonk Ponec Architecten. Na acht jaar van intensieve en interactieve voorbereiding ging de Harderwijkse gemeenteraad vorig jaar juni unaniem met de ontwikkeling van het Waterfront akkoord.

Harderwijk ondervindt bij de ontwikkeling van het plan grote steun van de provincie en Rijk, zowel financieel als met kennis en procedures.

De Waterfrontplannen werden oorspronkelijk ontwikkeld om de stroom auto's van de 3 miljoen bezoekers per jaar buiten de Binnenstad te houden. De gemeente heeft het proces aangegrepen voor de verplaatsing van het verouderde industrieterrein Haven en de herontwikkeling van dit gebied tot een aantrekkelijke woonomgeving aan het water. Daarmee wordt Harderwijk weer echt een stad aan het water.