Gemeente Harderwijk
Officiële publicaties week 27
Verlenging voorkeursrecht Waterfront
De raad van de gemeente Harderwijk maakt bekend dat met ingang van 7
juli 2006 tot 18 augustus 2006 voor een ieder ter inzage ligt in het
stadhuis, in de Stadswinkel bij de balie Bouwen en Wonen, haar
voornemen tot verlenging van het gevestigde voorkeursrecht op percelen
grond in het gebied Waterfront (Havengebied/Flevoterrein-Noord) voor
de periode van een jaar. Dit voornemen tot verlenging is gebaseerd op
artikel 2, lid 4 van de Wet voorkeursrecht gemeenten. Het thans
gevestigde voorkeursrecht is gebaseerd op het Structuurplan Waterfront
en is gevestigd op grond van artikel 2, lid 1 van de Wet
voorkeursrecht gemeenten.
Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen, kunnen
belanghebbenden schriftelijk dan wel mondeling hun zienswijzen omtrent
dit plan kenbaar maken. Schriftelijk kan dit geschieden bij de
gemeenteraad van Harderwijk, Postbus 149, 3840 AC Harderwijk.
Mondeling kan dit geschieden nadat hiervoor een afspraak is gemaakt
(telefoon 411227 of 411244).
Onteigeningsplan gebied Lorentz-Oost 1e fase
In verband met het bepaalde in artikel 80 van de Onteigeningswet en de
artikelen 3.11 tot en met 3.13 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)
ligt met ingang van 7 juli 2006 tot 18 augustus 2006 voor een ieder
ter inzage in het stadhuis, in de Stadswinkel bij de balie Bouwen en
Wonen, een plan tot onteigening in het belang van de ruimtelijke
ontwikkeling en/of de volkshuisvesting van de gemeente Harderwijk.
Het onteigeningsplan heeft betrekking op onroerende zaken die zijn
gelegen in het gebied Lorentz-Oost (1e fase). Het gebied Lorentz-Oost
betreft globaal het gebied dat is gelegen aan de oostzijde van
Harderwijk, tussen het bestaande bedrijventerrein Lorentz en de
Zuiderzeestraatweg.
De onteigening geschiedt ten name van de gemeente en ter realisering
van het bestemmingplan Lorentz-Oost, welk bestemmingsplan als
hoofdbestemming heeft `bedrijfsdoeleinden, categorieën 1, 3, 4 en 5'.
Gedurende de termijn dat het plan ter inzage ligt, kunnen
belanghebbenden schriftelijk dan wel mondeling hun zienswijzen omtrent
dit plan kenbaar maken. Schriftelijk kan dit geschieden bij de
gemeenteraad van Harderwijk, Postbus 149, 3840 AC Harderwijk.
Mondeling kan dit geschieden nadat hiervoor een afspraak is gemaakt
(telefoon 411244 of 411227).
Ingevolge artikel 10 Wet openbaarheid Bestuur zullen de
onderhandelingsstukken niet voor een ieder ter inzage liggen.
Wmo-beleid en -verordening ter inzage; hoorzitting
De commissie Samenleving bespreekt vanavond, donderdag 6 juli, de
voorstellen van het college over de invoering van de Wet
Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Het gaat hierbij om voorstellen
over de uitgangspunten van het gemeentelijk beleid voor de Wmo en over
de uitvoering van nieuwe taken per 1 januari 2007.
De inwerkingtreding van de Wmo betekent een grote verandering. Een
aantal bestaande wetten komen te vervallen, zoals de Wet voorzieningen
gehandicapten, de Welzijnswet en delen van de Algemene Wet Bijzondere
Ziektekosten (AWBZ), en worden vervangen door de Wmo.
De beleidsvoorstellen Wmo liggen vanaf 7 juli tot en met 18 augustus
ter inzage in de Stadswinkel. U kunt de voorstellen ook downloaden van
www.harderwijk.nl.
Op basis van de beleidsvoorstellen is ook de conceptverordening
Voorzieningen Maatschappelijke Ondersteuning opgesteld. Ook deze
conceptverordening is vanaf 7 juli te lezen in de Stadswinkel en via
de gemeentelijke website.
U kunt de stukken ook per post ontvangen, bel dan de afd. Welzijn,
tel. 411157.
Gedurende de inspraakperiode kunt u op de beleidsvoorstellen en de
conceptverordening reageren. Dit kan:
- per e-mail naar: j.vanbeugen@harderwijk.nl of j.reker@harderwijk.nl;
- schriftelijk aan het college van B&W, t.a.v. de afdeling Welzijn en
Onderwijs;
- telefonisch naar de afdeling Welzijn en Onderwijs, tel. 411157. U
kunt dan uw reactie of vraag neerleggen bij één van de
beleidsmedewerkers Wmo.
Van alle binnengekomen reacties wordt een verslag opgesteld dat met de
conceptnota Wmo aan het college en de raad wordt aangeboden.
Hoorzitting
Uw reacties, vragen op de beleidsvoorstellen Wmo en de
conceptverordening kunt u ook kenbaar maken tijdens de hoorzitting op
woensdag 16 augustus om 15.00 uur in het stadhuis. Wilt u van deze
gelegenheid gebruikmaken, dan verzoeken wij u dit te melden bij de
afd. Welzijn en Onderwijs, tel. 411157.
Rapport sluipverkeer buitengebied Hierden
De gemeente heeft enkele maanden geleden een informatieavond over het
verkeer in het buitengebied van Harderwijk en Hierden georganiseerd.
Deze avond was druk bezocht en er kwamen veel vragen, opmerkingen en
wensen vanuit de bewoners en belanghebbenden. Al deze reacties zijn
geïnventariseerd en in kaart gebracht en de bewoners hebben reeds een
brief met de belangrijkste uitkomsten ontvangen.
Het onderzoeksrapport ligt tot 1 september ter inzage in de
Stadswinkel van het stadhuis. Indien u nog vragen of opmerkingen heeft
kunt u contact opnemen met de afd. Inrichting Openbare Ruimte, tel.
411314.
(Bouw)plannen via vrijstelling
Burgemeester en wethouders hebben het voornemen op grond van art 15
WRO vrijstelling van het bestemmingsplan te verlenen voor onderstaande
(bouw)plannen.
Ter inzage van 6 t/m 20 juli:
- Grensweg 10: uitbreiden woning
- P.C. Boutenslaan 34a: wijzigen garage in kapsalon.
De stukken liggen ter inzage in de Stadswinkel. U kunt binnen de
inzagetermijn schriftelijk of mondeling uw zienswijze kenbaar maken
bij burgemeester en wethouders. Als u uw zienswijze mondeling wilt
inbrengen, kunt u een afspraak maken via tel 411352.
Informatie: afd. Bouwzaken, tel 411250.
Bouwvergunningen
Er zijn lichte bouwvergunningen verleend voor:
- Kuipwal 25: berging
- Hondsdrafmeen 39: berging en uitbreiden woning
- Fagotdreef 26: wijzigen gevel
- Plataanlaan 20: overkapping
- Wilhelminalaan 27: uitbreiden woning
- Walsekamp 17: vernieuwen berging
- Pasenstraat 6: uitbreiden woning met serre.
Er zijn reguliere bouwvergunningen verleend voor:
- Nassaulaan 10: uitbreiden winkel
- Strandboulevard Oost 12: afvoerpijp
- Van Maerlantlaan 16: vergroten woning en garage.
Iedere belanghebbende kan tegen bovengenoemde besluiten binnen 6 weken
nadat het besluit aan de aanvrager is bekendgemaakt, een
bezwaarschrift indienen bij het college.
Informatie: afd. Bouwzaken, tel. 411352.
Nieuwe bouwplannen
Er zijn aanvragen om lichte bouwvergunning ingekomen voor:
- Stadsdennenweg 21: gevelwijziging en interne vergroting woning
- Meerkoetmeen 67: tuinhuisje
- Mandenmakerstraat 103: overkapping
- Grensweg 10: uitbreiden woning met serre
- Stedenmeen 44: uitbreiden woning
- Meerkoetmeen 75: tuinhuisje
- Vollenhovemeen 16: dakkapel.
Er zijn aanvragen om reguliere bouwvergunning ingekomen voor:
- Cort van der Lindenlaan 14: verhogen kap
- Cort van der Lindenlaan 16: verhogen kap
- J. P. Heyelaan 1: vergroten woning
- De Sypel 2: intern verbouwen school
- Varenweg 23: woning
- Lorentzstraat 5: afdekkingen op twee bezinktanks
- Mandenmakerstraat 95: vijver
- Westermeenweg 2: uitbreiden noodwinkel C1000
- Einsteinstraat 5: vergroten bedrijfspand.
Er zijn aanvragen om reguliere bouwvergunning 1e fase ingekomen voor:
- Stobbeweg 11: woning
- Hertog Reinoudlaan 15: autowasplaatsen met technische ruimten.
Deze (ver)bouwplannen kunt u uitsluitend op afspraak inzien bij de
afd. Bouwzaken, tel. 411250.
Milieumelding Burgemeester De Meesterstraat
Bij de gemeente is een melding op grond van de Wet milieubeheer
ingediend door Te Boveldt meubelmakerij bv, Burgemeester De
Meesterstraat 11a/b voor het fabriceren en verkopen van houten
meubelen. Voor dit bedrijf gelden landelijke voorschriften, het hoeft
geen milieuvergunning aan te vragen. Zienswijze indienen is niet
mogelijk.
Informatie: afd. Milieu, tel. 411401.
Inspraak terrein ABNAmro en uitbreiding St. Jansdal
Het beleidsvoornemen voor herontwikkeling van het ABNAmro-terrein en
uitbreiding van ziekenhuis St. Jansdal aan de Wethouder Jansenlaan
brengt op hoofdlijnen de stedenbouwkundige randvoorwaarden in beeld
waaraan de in later stadium in te dienen bouwplannen moeten voldoen
(bijv. rooilijnen, bouwhoogten, functies, ontsluiting van het gebied).
Bij de herontwikkeling van het ABNAmro-terrein is het de bedoeling de
bestaande bebouwing te slopen ten behoeve van de bouw van een
appartementencomplex voor ouderen en starters in combinatie met
zorgfuncties. Bij de uitbreidingsplannen van St. Jansdal is het met
name de bedoeling aan een nieuw voorplein bij de hoofdingang een
parkeergarage te bouwen en een zogenaamd Zorgfront voor onder meer
paramedische functies,.
De Zorggroep Noordwest-Veluwe heeft het plan opgevat aan de Wethouder
Jansenlaan op de plek van het bestaande openbare parkeerterrein een
zogenaamd reactiveringscentrum te realiseren.
In het kader van de inspraakprocedure ligt het beleidsvoornemen met
ingang van 7 juli gedurende zes weken ter inzage in de Stadswinkel bij
de balie Bouwen en Wonen.
Tijdens deze termijn kunnen ingezetenen van de gemeente en
belanghebbenden schriftelijk een inspraakreactie richten aan
burgemeester en wethouders. Desgewenst kan worden volstaan met een
mondelinge inspraakreactie.
Informatie: afd. Ruimte en economie, tel. 411439.
Parkeerverbod Trumanlaan
Het college van burgemeester en wethouders heeft in verband met de
verkeersveiligheid en de verkeersdoorstroming besloten tot het
instellen van een parkeerverbod voor de oostzijde van de Trumanlaan
tussen de Kennedylaan en Trumanlaan 19, geldend op maandag t/m vrijdag
tussen 08.00 en 17.00 uur.
De school voor speciaal onderwijs De Lelie gaat gebruik maken van het
schoolgebouw Kennedylaan 3. De leerlingen worden voor het overgrote
deel met taxibusjes gebracht en opgehaald. Een parkeerverbod op de
Trumanlaan geeft taxibusjes ruimte om de leerlingen veilig te laten
in- en uitstappen.
Dit besluit ligt tijdens kantooruren ter inzage in de Stadswinkel van
het stadhuis.Tot en met 6 weken na publicatie kunnen belanghebbenden
hun bezwaren ten aanzien van dit besluit schriftelijk naar voren
brengen.
Informatie: afd. Inrichting openbare ruimte, tel. 411155/411461.
Parkeerplaats gehandicapten op P.C. Hooftplein
Het college van burgmeester en wethouders heeft besloten op het P.C.
Hooftplein een extra gehandicaptenparkeerplaats aan te wijzen.
Het verkeersbesluit ligt tijdens kantooruren ter inzage in de
Stadswinkel. Tot en met 6 weken na publicatie kunnen belanghebbenden
hun bezwaren ten aanzien van dit besluit schriftelijk naar voren
brengen.
Informatie: afd. Inrichting openbare ruimte, tel. 411155/411461.
Tijdelijke vrijstelling Harderwijkerweg 266
Burgemeester en wethouders hebben de firma Post tijdelijke
vrijstelling verleend om een perceel grond ter grootte van 3.000 m2
aan de Harderwijkerweg 266 te gebruiken voor bedrijfsdoeleinden. De
vrijstelling duurt tot 31 december 2010. Deze vrijstelling is
gebaseerd op artikel 17 Wet op de Ruimtelijke Ordening.
Er zijn geen zienswijzen ingediend tegen het ontwerp-besluit.
Iedere belanghebbende die redelijkerwijze niet in staat is geweest een
zienswijze in te dienen tegen het ontwerp-besluit, kan tegen dit
besluit binnen zes weken na bekendmaking aan de aanvrager (26 juni
2006) een beroepschrift indienen bij de rechtbank te Zutphen, sector
bestuursrecht, Postbus 9008, 7200 GJ Zutphen.
Wie een beroepschrift indient, kan tegelijkertijd een verzoek om een
voorlopige voorziening richten aan de voorzieningenrechter van de
rechtbank Zutphen, sector bestuursrecht.
Informatie: afd. Bouwzaken, tel 411 352.
Kapvergunningen
Burgemeester en wethouders hebben kapvergunningen verleend voor:
- Korhoenlaan 1-88: 1 Amerikaanse eik en 1 grove den
- Van Heemskerklaan 29: 1 ceder
- Middenlaan 12: 1 conifeer en 1 den
- Middenlaan 14: 1 conifeer en 1 den
Deze besluiten liggen voor iedereen ter inzage in de Stadswinkel. Tot
en met 17 augustus kunnen belanghebbenden hun bezwaren schriftelijk
kenbaar maken.
Informatie: Stadsbeheer, tel. 411 142.