Gemeente Harderwijk


Officiële publicaties week 27

Verlenging voorkeursrecht Waterfront

De raad van de gemeente Harderwijk maakt bekend dat met ingang van 7 juli 2006 tot 18 augustus 2006 voor een ieder ter inzage ligt in het stadhuis, in de Stadswinkel bij de balie Bouwen en Wonen, haar voornemen tot verlenging van het gevestigde voorkeursrecht op percelen grond in het gebied Waterfront (Havengebied/Flevoterrein-Noord) voor de periode van een jaar. Dit voornemen tot verlenging is gebaseerd op artikel 2, lid 4 van de Wet voorkeursrecht gemeenten. Het thans gevestigde voorkeursrecht is gebaseerd op het Structuurplan Waterfront en is gevestigd op grond van artikel 2, lid 1 van de Wet voorkeursrecht gemeenten.

Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen, kunnen belanghebbenden schriftelijk dan wel mondeling hun zienswijzen omtrent dit plan kenbaar maken. Schriftelijk kan dit geschieden bij de gemeenteraad van Harderwijk, Postbus 149, 3840 AC Harderwijk. Mondeling kan dit geschieden nadat hiervoor een afspraak is gemaakt (telefoon 411227 of 411244).

Onteigeningsplan gebied Lorentz-Oost 1e fase

In verband met het bepaalde in artikel 80 van de Onteigeningswet en de artikelen 3.11 tot en met 3.13 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) ligt met ingang van 7 juli 2006 tot 18 augustus 2006 voor een ieder ter inzage in het stadhuis, in de Stadswinkel bij de balie Bouwen en Wonen, een plan tot onteigening in het belang van de ruimtelijke ontwikkeling en/of de volkshuisvesting van de gemeente Harderwijk.

Het onteigeningsplan heeft betrekking op onroerende zaken die zijn gelegen in het gebied Lorentz-Oost (1e fase). Het gebied Lorentz-Oost betreft globaal het gebied dat is gelegen aan de oostzijde van Harderwijk, tussen het bestaande bedrijventerrein Lorentz en de Zuiderzeestraatweg.

De onteigening geschiedt ten name van de gemeente en ter realisering van het bestemmingplan Lorentz-Oost, welk bestemmingsplan als hoofdbestemming heeft `bedrijfsdoeleinden, categorieën 1, 3, 4 en 5'.

Gedurende de termijn dat het plan ter inzage ligt, kunnen belanghebbenden schriftelijk dan wel mondeling hun zienswijzen omtrent dit plan kenbaar maken. Schriftelijk kan dit geschieden bij de gemeenteraad van Harderwijk, Postbus 149, 3840 AC Harderwijk. Mondeling kan dit geschieden nadat hiervoor een afspraak is gemaakt (telefoon 411244 of 411227).

Ingevolge artikel 10 Wet openbaarheid Bestuur zullen de onderhandelingsstukken niet voor een ieder ter inzage liggen.

Wmo-beleid en -verordening ter inzage; hoorzitting

De commissie Samenleving bespreekt vanavond, donderdag 6 juli, de voorstellen van het college over de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Het gaat hierbij om voorstellen over de uitgangspunten van het gemeentelijk beleid voor de Wmo en over de uitvoering van nieuwe taken per 1 januari 2007. De inwerkingtreding van de Wmo betekent een grote verandering. Een aantal bestaande wetten komen te vervallen, zoals de Wet voorzieningen gehandicapten, de Welzijnswet en delen van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ), en worden vervangen door de Wmo.

De beleidsvoorstellen Wmo liggen vanaf 7 juli tot en met 18 augustus ter inzage in de Stadswinkel. U kunt de voorstellen ook downloaden van www.harderwijk.nl.

Op basis van de beleidsvoorstellen is ook de conceptverordening Voorzieningen Maatschappelijke Ondersteuning opgesteld. Ook deze conceptverordening is vanaf 7 juli te lezen in de Stadswinkel en via de gemeentelijke website. U kunt de stukken ook per post ontvangen, bel dan de afd. Welzijn, tel. 411157.

Gedurende de inspraakperiode kunt u op de beleidsvoorstellen en de conceptverordening reageren. Dit kan: - per e-mail naar: j.vanbeugen@harderwijk.nl of j.reker@harderwijk.nl;

- schriftelijk aan het college van B&W, t.a.v. de afdeling Welzijn en Onderwijs;
- telefonisch naar de afdeling Welzijn en Onderwijs, tel. 411157. U kunt dan uw reactie of vraag neerleggen bij één van de beleidsmedewerkers Wmo.
Van alle binnengekomen reacties wordt een verslag opgesteld dat met de conceptnota Wmo aan het college en de raad wordt aangeboden.

Hoorzitting
Uw reacties, vragen op de beleidsvoorstellen Wmo en de conceptverordening kunt u ook kenbaar maken tijdens de hoorzitting op woensdag 16 augustus om 15.00 uur in het stadhuis. Wilt u van deze gelegenheid gebruikmaken, dan verzoeken wij u dit te melden bij de afd. Welzijn en Onderwijs, tel. 411157.

Rapport sluipverkeer buitengebied Hierden

De gemeente heeft enkele maanden geleden een informatieavond over het verkeer in het buitengebied van Harderwijk en Hierden georganiseerd. Deze avond was druk bezocht en er kwamen veel vragen, opmerkingen en wensen vanuit de bewoners en belanghebbenden. Al deze reacties zijn geïnventariseerd en in kaart gebracht en de bewoners hebben reeds een brief met de belangrijkste uitkomsten ontvangen.

Het onderzoeksrapport ligt tot 1 september ter inzage in de Stadswinkel van het stadhuis. Indien u nog vragen of opmerkingen heeft kunt u contact opnemen met de afd. Inrichting Openbare Ruimte, tel. 411314.

(Bouw)plannen via vrijstelling

Burgemeester en wethouders hebben het voornemen op grond van art 15 WRO vrijstelling van het bestemmingsplan te verlenen voor onderstaande (bouw)plannen.

Ter inzage van 6 t/m 20 juli: - Grensweg 10: uitbreiden woning - P.C. Boutenslaan 34a: wijzigen garage in kapsalon.

De stukken liggen ter inzage in de Stadswinkel. U kunt binnen de inzagetermijn schriftelijk of mondeling uw zienswijze kenbaar maken bij burgemeester en wethouders. Als u uw zienswijze mondeling wilt inbrengen, kunt u een afspraak maken via tel 411352.

Informatie: afd. Bouwzaken, tel 411250.

Bouwvergunningen

Er zijn lichte bouwvergunningen verleend voor: - Kuipwal 25: berging
- Hondsdrafmeen 39: berging en uitbreiden woning - Fagotdreef 26: wijzigen gevel - Plataanlaan 20: overkapping - Wilhelminalaan 27: uitbreiden woning - Walsekamp 17: vernieuwen berging - Pasenstraat 6: uitbreiden woning met serre.

Er zijn reguliere bouwvergunningen verleend voor: - Nassaulaan 10: uitbreiden winkel - Strandboulevard Oost 12: afvoerpijp - Van Maerlantlaan 16: vergroten woning en garage.

Iedere belanghebbende kan tegen bovengenoemde besluiten binnen 6 weken nadat het besluit aan de aanvrager is bekendgemaakt, een bezwaarschrift indienen bij het college.

Informatie: afd. Bouwzaken, tel. 411352.

Nieuwe bouwplannen

Er zijn aanvragen om lichte bouwvergunning ingekomen voor: - Stadsdennenweg 21: gevelwijziging en interne vergroting woning - Meerkoetmeen 67: tuinhuisje - Mandenmakerstraat 103: overkapping - Grensweg 10: uitbreiden woning met serre - Stedenmeen 44: uitbreiden woning - Meerkoetmeen 75: tuinhuisje - Vollenhovemeen 16: dakkapel.

Er zijn aanvragen om reguliere bouwvergunning ingekomen voor: - Cort van der Lindenlaan 14: verhogen kap - Cort van der Lindenlaan 16: verhogen kap - J. P. Heyelaan 1: vergroten woning - De Sypel 2: intern verbouwen school - Varenweg 23: woning
- Lorentzstraat 5: afdekkingen op twee bezinktanks - Mandenmakerstraat 95: vijver - Westermeenweg 2: uitbreiden noodwinkel C1000 - Einsteinstraat 5: vergroten bedrijfspand.

Er zijn aanvragen om reguliere bouwvergunning 1e fase ingekomen voor: - Stobbeweg 11: woning
- Hertog Reinoudlaan 15: autowasplaatsen met technische ruimten.

Deze (ver)bouwplannen kunt u uitsluitend op afspraak inzien bij de afd. Bouwzaken, tel. 411250.

Milieumelding Burgemeester De Meesterstraat

Bij de gemeente is een melding op grond van de Wet milieubeheer ingediend door Te Boveldt meubelmakerij bv, Burgemeester De Meesterstraat 11a/b voor het fabriceren en verkopen van houten meubelen. Voor dit bedrijf gelden landelijke voorschriften, het hoeft geen milieuvergunning aan te vragen. Zienswijze indienen is niet mogelijk.

Informatie: afd. Milieu, tel. 411401.

Inspraak terrein ABNAmro en uitbreiding St. Jansdal

Het beleidsvoornemen voor herontwikkeling van het ABNAmro-terrein en uitbreiding van ziekenhuis St. Jansdal aan de Wethouder Jansenlaan brengt op hoofdlijnen de stedenbouwkundige randvoorwaarden in beeld waaraan de in later stadium in te dienen bouwplannen moeten voldoen (bijv. rooilijnen, bouwhoogten, functies, ontsluiting van het gebied).

Bij de herontwikkeling van het ABNAmro-terrein is het de bedoeling de bestaande bebouwing te slopen ten behoeve van de bouw van een appartementencomplex voor ouderen en starters in combinatie met zorgfuncties. Bij de uitbreidingsplannen van St. Jansdal is het met name de bedoeling aan een nieuw voorplein bij de hoofdingang een parkeergarage te bouwen en een zogenaamd Zorgfront voor onder meer paramedische functies,.
De Zorggroep Noordwest-Veluwe heeft het plan opgevat aan de Wethouder Jansenlaan op de plek van het bestaande openbare parkeerterrein een zogenaamd reactiveringscentrum te realiseren.

In het kader van de inspraakprocedure ligt het beleidsvoornemen met ingang van 7 juli gedurende zes weken ter inzage in de Stadswinkel bij de balie Bouwen en Wonen.

Tijdens deze termijn kunnen ingezetenen van de gemeente en belanghebbenden schriftelijk een inspraakreactie richten aan burgemeester en wethouders. Desgewenst kan worden volstaan met een mondelinge inspraakreactie.

Informatie: afd. Ruimte en economie, tel. 411439.

Parkeerverbod Trumanlaan

Het college van burgemeester en wethouders heeft in verband met de verkeersveiligheid en de verkeersdoorstroming besloten tot het instellen van een parkeerverbod voor de oostzijde van de Trumanlaan tussen de Kennedylaan en Trumanlaan 19, geldend op maandag t/m vrijdag tussen 08.00 en 17.00 uur.

De school voor speciaal onderwijs De Lelie gaat gebruik maken van het schoolgebouw Kennedylaan 3. De leerlingen worden voor het overgrote deel met taxibusjes gebracht en opgehaald. Een parkeerverbod op de Trumanlaan geeft taxibusjes ruimte om de leerlingen veilig te laten in- en uitstappen.

Dit besluit ligt tijdens kantooruren ter inzage in de Stadswinkel van het stadhuis.Tot en met 6 weken na publicatie kunnen belanghebbenden hun bezwaren ten aanzien van dit besluit schriftelijk naar voren brengen.

Informatie: afd. Inrichting openbare ruimte, tel. 411155/411461.

Parkeerplaats gehandicapten op P.C. Hooftplein

Het college van burgmeester en wethouders heeft besloten op het P.C. Hooftplein een extra gehandicaptenparkeerplaats aan te wijzen.

Het verkeersbesluit ligt tijdens kantooruren ter inzage in de Stadswinkel. Tot en met 6 weken na publicatie kunnen belanghebbenden hun bezwaren ten aanzien van dit besluit schriftelijk naar voren brengen.

Informatie: afd. Inrichting openbare ruimte, tel. 411155/411461.

Tijdelijke vrijstelling Harderwijkerweg 266

Burgemeester en wethouders hebben de firma Post tijdelijke vrijstelling verleend om een perceel grond ter grootte van 3.000 m2 aan de Harderwijkerweg 266 te gebruiken voor bedrijfsdoeleinden. De vrijstelling duurt tot 31 december 2010. Deze vrijstelling is gebaseerd op artikel 17 Wet op de Ruimtelijke Ordening. Er zijn geen zienswijzen ingediend tegen het ontwerp-besluit.

Iedere belanghebbende die redelijkerwijze niet in staat is geweest een zienswijze in te dienen tegen het ontwerp-besluit, kan tegen dit besluit binnen zes weken na bekendmaking aan de aanvrager (26 juni 2006) een beroepschrift indienen bij de rechtbank te Zutphen, sector bestuursrecht, Postbus 9008, 7200 GJ Zutphen. Wie een beroepschrift indient, kan tegelijkertijd een verzoek om een voorlopige voorziening richten aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Zutphen, sector bestuursrecht.

Informatie: afd. Bouwzaken, tel 411 352.

Kapvergunningen

Burgemeester en wethouders hebben kapvergunningen verleend voor: - Korhoenlaan 1-88: 1 Amerikaanse eik en 1 grove den - Van Heemskerklaan 29: 1 ceder - Middenlaan 12: 1 conifeer en 1 den - Middenlaan 14: 1 conifeer en 1 den

Deze besluiten liggen voor iedereen ter inzage in de Stadswinkel. Tot en met 17 augustus kunnen belanghebbenden hun bezwaren schriftelijk kenbaar maken.

Informatie: Stadsbeheer, tel. 411 142.