Provincie Gelderland

|                                            |Nr.   |2006-375       |
|                                            |Arnhem|10 juli 2006   |
|                                            |,     |               |
UITNODIGING

ONTDEK GENEESKRACHTIGE HONING EN EEN VUILNISBAK DIE ZICHZELF AAN DE STRAAT ZELF

Gelderse Kennis & Innovatie bus aanwezig bij "Doesburg binnenste buiten" op 14 juli Onder het motto "ontdek de innovatie in Gelderland" organiseert de provincie Gelderland een bustour langs verschillende grote evenementen. Op 14 juli is de bus te vinden bij het festival "Doesburg binnenste buiten". Bezoekers kunnen in en bij de bus kennis maken met zuivere zuivel, geneeskrachtgie honing, een kliko die zichzelf aan de straat zet en een "medstick" waarmee iedereen zijn eigen medische gegevens overal ter wereld paraat kan hebben. Allemaal nieuwe producten die op een bijzondere manier tot stand zijn gekomen. De provincie wil met haar innovatietour op een laagdrempelige en aansprekende manier laten zien wat het begrip innovatie inhoudt en wat er in Gelderland op dat gebied gebeurt. De bus bezoekt naast Doesburg evenementen variërend van de Heideweek in Ede tot de Nijmeegse Vierdaagse en de Bridge to Bridgeloop in Arnhem. Er zijn steeds weer andere producten te zien en te proberen. Zo is er op andere dagen speciale kleding die gehandicapten zonder hulp kunnen aantrekken, zijn er gezonde milkshakes te proeven en kan men kennismaken met maatschappelijk verantwoorde koffie en bijzondere vleesvervangers.

Waarom investeert Gelderland in kennis & innovatie? Met de universiteiten van Wageningen en Nijmegen, de hogeschool Arnhem Nijmegen en de Technische Universiteit Twente herbergt Oost Nederland toonaangevende kennisinstituten op het gebied van voedsel, gezondheid en technology. Samenwerking met het bedrijfsleven zorgt ervoor dat deze kennis wordt omgezet in innovatieve producten. De provincie stimuleert deze samenwerking niet alleen vanwege de vernieuwende resultaten, maar ook vanwege het positieve effect op de werkgelegenheid en de economische groei. Het bedrijfsleven heeft de afgelopen 3 jaar meer dan 100 miljoen euro extra geïnvesteerd in innovatie. Rondom Wageningen (Food Valley) en Nijmegen (Health valley) hebben zich in diezelfde periode 58 nieuwe bedrijven gevestigd en de investeringen in innovatie hebben tussen de 2000 en 3000 arbeidsplaatsen opgeleverd. Met de specifieke combinatie van Universiteiten en bedrijvigheid in Gelderland en Overijssel heeft Oost Nederland de potentie om in 2015 te behoren tot de top 5 van kennis en innovatieregio's in de wereld. De rijksnota "Pieken in de Delta" onderstreept de potentie van dit landsdeel. Om die reden kwam er al 30 miljoen euro van het Rijk naar deze regio.

Dichterbij dan je denkt

Provincie wil de afstand tussen bestuur en haar inwoners verkleinen. Door met een bus de provincie in te gaan en contact te leggen met de bezoekers, laat ze de resultaten zien van het kennis- en innovatiebeleid. De looptijd van de campagne is van juli 2006 tot en met september 2007. Zij komt tot stand in samenwerking met : Health Valley, Food Valley, Universiteit Wageningen en Radboud Universiteit Nijmegen, Syntens (innovatienetwerk voor ondernemers), ontwikkelingsmaatschappij Oost-Nederland en de betrokken bedrijven.