Cap Gemini Nederland



PERSBERICHT

Utrecht, 7 juli 2006

eGovernment-rapport Europese Commissie:

Nederland stijgt van 20e naar 14e plaats in volledig elektronische dienstverlening

Online openbare diensten in Europa steeds volwassener

Utrecht, 7 juli 2006 - Online openbare diensten worden in de hele Europese Unie steeds volwassener. Dit blijkt uit een in opdracht van de Europese Commissie door Capgemini uitgevoerd onderzoek. Volledige online communicatie tussen burgers en overheden is de norm. Nederland boekte behoorlijke vooruitgang ten opzichte van het vorige peilmoment van oktober 2004. In geheel Europa kunnen steeds meer zaken volledig online geregeld worden. Bovendien is het ontwikkelingsniveau aanzienlijk gestegen; in de EU15-lidstaten tot april 2006 met zes procent. In de EU10 zelfs met 16 procent. Eén en ander reflecteert de aanzienlijke inspanningen die de afgelopen jaren geleverd zijn. Oostenrijk is koploper als het gaat om het verlenen van online openbare diensten, gevolgd door Malta en Estland. Het onderzoek is de eerste concrete bijdrage aan het i2010 eGovernment Action Plan.

Het onderzoek biedt een standaard aan de hand waarvan de Europese landen vooruitgang kunnen meten en hun strategie kunnen bepalen. Het is een kernonderdeel van het door de EU gelanceerde eEurope-programma, dat beoogt alle Europeanen te laten profiteren van de informatiemaatschappij.

Veelbelovend

Voor het onderzoek is een index gedefinieerd voor de geavanceerdheid van openbare diensten; van eenvoudige online informatie tot volledig interactieve diensten met online betaling en online dienstverlening. Nederland zag deze ontwikkelingsindex toenemen tot 79 procent; een stijging van negen procent ten opzichte van oktober 2004. Daarmee staat ons land op de zestiende plaats van de ranglijst van de 28 onderzochte landen. Het succes komt mede op het conto van de introductie van een dienst als DigiD en de inspanningen van zelfstandige bestuursorganen. In Nederland is nu 53 procent van de diensten volledig online beschikbaar. Een flinke verbetering in vergelijking met de situatie in oktober 2004, toen slechts 32 procent van de diensten volledig via internet kon worden benaderd. Nederland stijgt hierdoor op deze ranglijst van de twintigste naar de veertiende plek.

,,Ondanks de mooie stijging op de ranglijst vallen de algemene scores van ons land toch nog een beetje tegen, gezien alle inspanningen van het Rijk en de decentrale overheden. Maar dat is hopelijk stilte voor de storm", aldus prof. dr. Hein van Duivenboden, manager eGovernment van Capgemini Nederland. ,,Eerder dit jaar is uit onderzoek gebleken dat vooral lokale en regionale overheden wel graag verder willen, maar dat de hoeveelheid en diversiteit aan ICT-vernieuwingen het simpelweg niet mogelijk maakt tijdig te implementeren. Nu de belangrijkste departementen en andere overheden kortgeleden gezamenlijk afspraken hebben gemaakt om de eGovernment-ambities te realiseren, kan het snel gaan. De ondersteuning van gemeenten door de zogenaamde implementatieteams van EGEM is hiervan een veelbelovend voorbeeld."

Gebruikersgericht

Aan het begin van deze eeuw waren de initiatieven wat betreft eGovernment van de Europese Commissie gericht op het ontwikkelen van eServices; projecten die het mogelijk maken via internet toegang te krijgen tot openbare diensten. De meeste van deze projecten zijn nu geïmplementeerd. Overheden zijn op weg naar het volgende doel: de ontwikkeling van op de gebruiker georiënteerde internetdiensten. Eén van de prioriteiten van het i2010 eGovernment Action Plan is dan ook 'het realiseren van een efficiënte en effectieve vorm van eGovernment'. Volgende versies van het onderzoek zullen worden gebruikt om te kijken of deze doelstelling bereikt wordt. Bovendien zal, om de impact van het i2010 eGovernment Action Plan te kunnen beoordelen, worden bekeken in hoeverre de eGovernment-diensten worden opgepakt en toegepast.

Grote vooruitgang

In 2006 bereikte de ontwikkelingsindex in de lidstaten van de EU een totale score van 75 procent. Bijna 50 procent van alle beoordeelde openbare diensten is volledig online beschikbaar. De verschillende ontwikkelingsniveaus van online openbare diensten variëren van het leveren van 'basisinformatie' - hetzij in één richting, hetzij met de mogelijkheid tot communicatie over en weer - tot volledig elektronische afhandeling van zaken.

Het onderzoek heeft aangetoond dat Oostenrijk het verst is gevorderd wat betreft het volledig online beschikbaar maken van overheidsdiensten. Oostenrijks 'eGovernment-platform' is een uitstekend voorbeeld van hoe een regering de verlening van eServices kan optimaliseren en bijna volledig elektronisch kan maken. Malta boekte op dit gebied de grootste vooruitgang die ooit is geregistreerd; het land klom van de zestiende naar de tweede plek. Estland stond op de achtste plek en deelt nu de derde plek met Zweden. EINDE PERSBERICHT