Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Antwoorden op kamervragen van Dezentjé Hamming-Bluemink en Schippers over lastenverzwaring

Kamerstuk, 10-7-2006

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DBO-K-U-2698648

10 juli 2006

Antwoorden van minister Hoogervorst, mede namens de Staatssecretaris van Financiën en de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, op de vragen van de Kamerleden Dezentjé Hamming-Bluemink en Schippers (beiden VVD) over lastenverzwaring door de salderingsregeling werkgeversbijdrage ziektekostenvergoeding (2050614340).

Vraag 1
Kent u de salderingsregeling, opgenomen in artikel 2.5.8 van de Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet, op grond waarvan de vergoeding voor de inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet mag worden verminderd met de vergoeding voor een ziektekostenverzekering die op grond van een op 31 december 2005 bestaande overeenkomst door de inhoudingsplichtige aan de verzekeringsplichtige wordt verstrekt?

Vraag 2
Bent u ervan op de hoogte dat over de vergoeding voor de inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet geen premies werknemersverzekeringen zijn verschuldigd?

Antwoord 1 en 2
Ja.

Vraag 3
Bent u bekend met het tot 1 januari 2006 geldende artikel 6, eerste lid, onderdeel r, Coördinatiewet Sociale Verzekering, op grond waarvan bijdragen van de werkgever in de op de werknemer drukkende kosten ter zake van een particuliere ziektekostenverzekering, dan wel terzake van de publiekrechtelijke regelingen voor ambtenaren vrijgesteld waren van de heffing van premies werknemersverzekeringen?

Antwoord 3
Tot en met 2005 waren vergoedingen voor ziektekostenverzekeringen vrijgesteld van heffing van premies werknemersverzekeringen op grond van in artikel 4, tweede lid, onderdeel c, van de Coördinatiewet Sociale Verzekering (CSV). Voor de loonbelasting waren dergelijke vergoedingen wel belast.

Vraag 4
Deelt u de mening dat het in een situatie waarbij de vergoeding voor een ziektekostenverzekering op grond van een op 31 december 2005 bestaande arbeidsovereenkomst meer bedraagt dan de vergoeding voor de inkomensafhankelijke bijdrage, na saldering, niet de bedoeling kan zijn geweest dat dat saldo, in tegenstelling tot de vergoedingen bedoeld in vraag 2 en 3, thans wel onderworpen is aan de heffing van premies werknemersverzekeringen?

Vraag 5
Deelt u de mening dat deze situatie zowel zal leiden tot een lastenverzwaring in geld voor werkgevers en werknemers als tot een administratieve lastenverzwaring voor werkgevers?

Vraag 6
Deelt u de mening dat het in vraag 4 bedoelde saldo, dat feitelijk niets anders is dan voortzetting van een tussen werkgever en werknemer overeengekomen vergoeding voor een ziektekostenverzekering op de voet van het bepaalde in art. 16, lid 2, onderdeel c, Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv), vrijgesteld moet blijven van de heffing van premies werknemersverzekeringen?

Antwoord 4, 5 en 6
Met de inwerkingtreding van de Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv) per 1 januari 2006 is de CSV ingetrokken. De heffingsgrondslag voor de werknemersverzekeringen is met ingang van 1 januari 2006 geregeld in artikel 16 van de Wfsv. Op grond van artikel 16, eerste lid, van de Wfsv wordt voor de heffingsgrondslag voor de werknemersverzekeringen in beginsel uitgegaan van het loon in de zin van de Wet op de loonbelasting 1964. Dat betekent onder meer dat vergoedingen ter zake van premies en bijdragen voor ziektekostenregelingen die naar aard en omvang overeenkomen met prestaties als bedoeld bij of krachtens artikel 11 van de Zorgverzekeringswet, tot de heffingsgrondslag behoren. De daarmee samenhangende verbreding van de heffingsgrondslag voor de werknemersverzekeringen (ten opzichte van de tot en met 2005 geldende grondslag) en de daaraan in voorkomende gevallen verbonden lastenverzwaring voor werkgevers zijn het gevolg van het in overleg met het bedrijfsleven ontwikkelde beleid om de discoördinatiepunten tussen het sociale verzekeringsloon en het fiscale loon zoveel mogelijk op te heffen.

Voor de vergoeding van de inkomensafhankelijke bijdrage, bedoeld in artikel 46 van de Zorgverzekeringswet (Zvw), is echter een uitzondering gemaakt. Op grond van artikel 16, tweede lid, onderdeel c, van de Wfsv is deze vergoeding, in afwijking van de hiervoor genoemde regel, niet onderworpen aan de heffing van premies werknemersverzekeringen.

Vergoedingen voor een ziektekostenverzekering die prestaties als bedoeld bij of krachtens artikel 11 van de Zvw dekt, en die op grond van een op 31 december 2005 al bestaande arbeidsovereenkomst worden uitbetaald, mogen ingevolge artikel 2.5.8 van de Invoerings- en aanpassingswet Zvw in mindering worden gebracht op de vergoeding van de inkomensafhankelijke bijdrage, bedoeld in artikel 46 van de Zvw. Ik bereid een wetsvoorstel voor waarin met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2006 wordt bepaald dat deze vergoeding, voor zover die het bedrag van de vergoeding van de inkomensafhankelijke bijdrage niet te boven gaat, voor de premieheffing werknemersverzekeringen op dezelfde wijze wordt behandeld als de vergoeding van de inkomensafhankelijke bijdrage, bedoeld in artikel 46 van de Zorgverzekeringswet, en derhalve niet zal zijn onderworpen aan de heffing van premies werknemersverzekeringen.

Vergoedingen ter zake van premies en bijdragen voor ziektekostenregelingen behoren met ingang van 1 januari 2006 wel tot de grondslag voor de werknemersverzekeringen voor zover deze vergoedingen worden verstrekt ter zake van premies en bijdragen voor ziektekostenregelingen die naar aard en omvang overeenkomen met prestaties als bedoeld bij of krachtens artikel 11 van de Zorgverzekeringswet en
a. niet op grond van een op 31 december 2005 bestaande arbeidsovereenkomst worden uitbetaald; of
b. wel op grond van een op 31 december 2005 bestaande arbeidsovereenkomst worden uitbetaald, maar het bedrag van de vergoeding van de inkomensafhankelijke bijdrage te boven gaan.

Stel: een werknemer is een inkomensafhankelijke bijdrage van EUR 1.800 verschuldigd en van zijn werkgever krijgt hij op basis van een reeds bestaande arbeidsovereenkomst een vergoeding van EUR 1.500 voor een ziektekostenverzekering die prestaties als bedoeld bij of krachtens artikel 11 van de Zvw dekt. Op grond van artikel 2.5.8 van de Invoerings- en aanpassingswet Zvw hoeft de werkgever slechts (EUR 1.800 -/- EUR 1.500 =) EUR 300 van de wettelijke vergoeding voor de inkomensafhankelijke bijdrage aan de werknemer te betalen. Dit bedrag is op grond van artikel 16, tweede lid, onderdeel c, van de Wfsv vrijgesteld van premieheffing werknemersverzekeringen. Op grond van het in voorbereiding zijnde wetsvoorstel is ook de op basis van de arbeidsovereenkomst te verstrekken vergoeding van EUR 1.500 niet onderworpen aan de premieheffing voor de werknemersverzekeringen. In het geval dat de werknemer van zijn werkgever een vergoeding krijgt van EUR 2.000, dan zijn er over een bedrag van (EUR 2.000 -/- EUR 1.800 =) EUR 200 wel premies werknemersverzekeringen verschuldigd.