Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

Individuele wensen belangrijk bij beoordeling kwaliteit zorginstelling

Kiesbeter.nl opgezet vanuit cliëntenperspectief
---

Mensen met een beperking en ouders van kinderen met een handicap willen bij het maken van keuzes uit het aanbod van de gehandicaptenzorg weten hoe zij betrokken worden bij de inhoud van de zorg. Deze conclusie kan getrokken worden uit de resultaten van een cliëntenraadpleging die de afgelopen maanden werd georganiseerd door drie landelijke belangenorganisaties van mensen met een beperking en hun ouders. Als bewoner in een instelling wil ik gezien worden als ervaringsdeskundige en Kwaliteit is als ze rekening houden met mijn persoonlijke wensen zijn vaak gehoorde uitspraken. De resultaten van het onderzoek worden gebruikt op de kwaliteitskaart Gehandicaptenzorg die begin 2007 op www.kiesbeter.nl wordt gepubliceerd.

De Federatie van Ouderverenigingen (FvO), de BOSK, Vereniging van motorisch gehandicapten en hun ouders, en de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland (CG-Raad) hebben afgelopen maanden gezamenlijk gewerkt aan het opstellen en uittesten van een kwaliteitskaart voor de Gehandicaptenzorg. Het gaat om een kwaliteitskaart voor wonen, zorg en dagactiviteiten gericht op mensen met een verstandelijke, lichamelijke en/of zintuiglijke beperking. De kwalitatieve gegevens zijn in panels en gesprekken naar voren gebracht door cliënten en hun vertegenwoordigers.

Betrokkenheid en communicatie

Wanneer het gaat om de beoordeling van de kwaliteit van een instelling dan vinden de gebruikers de volgende aspecten belangrijk:


* gebruikers zoeken informatie die aansluit bij hun individuele wensen,

* ze willen benaderd worden als ervaringsdeskundigen,
* ze vinden open communicatie zeer belangrijk,
* informatie over een instelling moet handicapspecifiek zijn,
* de instelling moet zich kunnen verantwoorden voor geleverde zorg op individueel niveau.

Kortom: zorggebruikers willen betrokken worden bij de inrichting van de zorg en zij vinden dat de instellingen rekening moeten houden met de wensen en behoeftes van individuele gebruikers. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om bezoektijden die rekening houden met het sociale leven van cliënten, ook al is dat na 10 uur s avonds. Bewoners willen betrokken worden bij het samenstellen van tijdelijke groepen in vakantietijd en dagactiviteiten dienen afgestemd te zijn op mogelijkheden en voorkeuren van individuele deelnemers. Mensen met een handicap en ouders hebben aangegeven dat zij bij het kiezen van een zorginstelling de kwaliteit ervan mede beoordelen op de mogelijkheid zelf te bepalen met wie je woont, met wie je eet en welke zorg je wordt aangeboden.

Kiesbeter.nl

De kwaliteitskaart verschijnt begin 2007 op de website www.kiesbeter.nl, die in opdracht van het ministerie van VWS wordt gebouwd door het Rijksinstituut Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Naast de kwaliteitskaart zal er ook feitelijke informatie over de voorzieningen, gegenereerd door de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland, op de website worden weergegeven. De drie samenwerkende belangenorganisaties zijn ervan overtuigd dat Kiesbeter.nl een nuttige hulp zal zijn voor consumenten wanneer informatie over regie, bejegening, communicatie en betrokkenheid van de cliënt op de kwaliteitskaart zijn opgenomen.

Rapporten


* Klik hier voor een samenvatting van de resultaten van de cliëntenraadpleging (word-document)


* De twee rapporten zijn te bestellen bij de CG-Raad

(Geplaatst: 10 juli 2006)

---