Provincie Overijssel

Tweede Kamer stemt in met plan Ruimte voor rivier

De provincie Overijssel is tevreden met het besluit van de Tweede Kamer om het maatregelpakket voor hoogwater zoals opgenomen in de Planologische Kernbeslissing Ruimte voor de Rivier (PKB) te steunen. Volgens het provinciebestuur zijn de wensen van Overijssel en andere partners in de regio goed vastgelegd in deze plannen.

In Overijssel staan veel maatregelen op het programma. Daarom is gedeputeerde Piet Jansen er trots op dat een viertal projecten koploper is. Dat betekent dat (vooruitlopend op de definitieve vaststelling van de planologische kernbeslissing Ruimte voor de Rivier) in Overijssel al is gestart met het maken van een planstudie. Het gaat dan om de projecten dijkverlegging bij Westenholte en de uiterwaardvergraving van de Scheller- en Oldeneler uiterwaarden bij Zwolle. Voor de twee uiterwaardmaatregelen bij Deventer wordt binnenkort gestart met de planstudie. Dat zijn de uiterwaardvergraving van de Keizers- en Stobbenwaarden en de vergraving bij Bolwerksplas, Worp en Ossenwaard. âUiteraard doen we dit in goed overleg met omwonenden,â zegt Piet Jansen.

Zowel het kabinet als de Tweede Kamer gaat er samen met de betrokken regioâs vanuit dat er in 2015 maximaal 16.000 m3 water per seconde bij Lobith ons land binnenkomt en afgevoerd moet kunnen worden. Een deel hiervan gaat door de IJssel. Verwacht wordt dat er in 2050 ruimte moet zijn voor 18.000 m3 per seconde. De regio heeft aangegeven waar mogelijk nu alvast te willen anticiperen op die toekomstige hogere afvoeren. Aan de robuuste duurzame maatregelen die de regio heeft voorgesteld rond de IJssel is nu tegemoet gekomen met vooral ruimtelijke maatregelen. De maatregelen zullen in Overijssel vooral zichtbaar worden bij Deventer, Olst-Wijhe, Zwolle en Kampen. Gedeputeerde Jansen: we zijn blij dat nu ook vaststaat dat de reservering voor de lange termijn maatregelen bij Welsum en den Nul eruit zijn.

Bij Kampen biedt volgens de PKB baggeren alleen een oplossing voor de korte termijn. De regio kiest hier voor een veel duurzamere maatregel, namelijk een blauwe bypass. Deze is voor de lange termijn zonder meer noodzakelijk. Gedeputeerde Jansen is tevreden dat tegemoet wordt gekomen aan de wens van de regio om hiervoor in de PKB ruimte te bieden. Zodra er een akkoord is over de haalbaarheid van het plan wordt de bypass in de PKB opgenomen. Daarvoor is geen afzonderlijke procedure nodig. Dit is geheel in overeenstemming met de plannen in het kader van het project ontwikkelingsplanologie IJsseldelta. Een motie om deze maatregel nu al in de PKB op te nemen is aangehouden. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn, kan daarover alsnog een besluit worden genomen.

Er kan worden gestart met de voorbereidingen van de uitvoering van alle maatregelen zodra de Eerste Kamer met de plannen heeft ingestemd. In 2015 moet alles gereed en veilig zijn. De provincies Overijssel, Gelderland en Utrecht hebben gezamenlijk aangeboden om een programmabureau in te richten, dat de uitvoering van de maatregelen kan begeleiden en over de voortgang aan de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat kan rapporteren. Deze provincies hebben ook in de voorbereiding samengewerkt, in goed overleg met waterschappen, gemeenten en belangenorganisaties.Â