Ingezonden persbericht


Persbericht

Forse kostenbesparing bij Etos door optimaal voorraadbeheer

Dankzij methodiek van Ab Ovo

Capelle a/d IJssel, 10 juli 2006 --- Voor drogisterijketen Etos is een uitgekiende bevoorrading van de winkels van levensbelang. Het aanhouden van te grote voorraden is kostbaar en kan een ongewenste druk op de winkelprijzen zetten, maar "nee" verkopen aan de winkels omdat een product niet voorradig is, is nog ernstiger. Ab Ovo kwam met een oplossing.

Etos heeft op dit moment 440 winkels in Nederland en ruim 14.000 artikelen in het assortiment, waarvan er 8.000 op voorraad liggen in het distributiecentrum. Tot voor kort werden de bestellingen bij de toeleveranciers voornamelijk gedaan op basis van gevoel van de medewerkers in het distributiecentrum te Beverwijk. Dat gevoel werd enigszins gestaafd door een beperkte hoeveelheid historische gegevens. "Een niet-ideale situatie," erkent Frank Teunissen, directeur Logistiek en Distributie van Etos

Ab Ovo heeft een systeem ontwikkeld dat erin voorziet een minimale voorraad van elk artikel aan te houden zonder de prompte levering aan de winkels in gevaar te brengen. Met behulp van een specifieke methodiek is een model gemaakt waarin variabelen als rentebeslag, artikelwaarde, transportkosten, omzetsnelheid, bestelkosten en een aantal Etos-specifieke aspecten zijn meegenomen. Dit model is geïmplementeerd in de bestaande applicatie en toegepast in de huidige situatie van Etos.

Teunissen somt de voordelen van het model op: "Dankzij het stroomlijnen hoeven we minder "nee" te verkopen aan de winkels, hoeven de winkels zelf minder "nee" te verkopen aan de klanten en bezitten we nu een inzichtelijk bestelproces waardoor doelgericht besteld kan worden. We hebben een kostenbesparing bereikt van minstens 15 procent op de voorraad. Dat is een zeer aanzienlijke besparing als je beseft hoe groot de voorraden zijn. Het was een kort en goed uitgevoerd project, waarvan we de kosten al binnen vier maanden hebben terugverdiend."

Over Ab Ovo
Ab Ovo is een onafhankelijke ICT-dienstverlener met krachtige proposities dankzij een combinatie van kennis van ICT, managementervaring en kennis van bedrijfsprocessen. Al jaren is de onderneming een belangrijke leverancier van adviesdiensten, projectmanagement, interim management en specifieke ICT-oplossingen in de sector Transport & Logistiek in heel Noordwest Europa. De laatste jaren bewijst Ab Ovo zich ook buiten deze sector bij een sterk groeiend aantal industriële ondernemingen, financiële instellingen en diverse overheden. De ICT-dienstverlener ontleent haar naam aan de Latijnse uitdrukking 'Ab ovo usque ad mala' die de Romeinen gebruikten om aan te geven dat de maaltijd compleet was. Van begin tot eind, ofwel van het voorafje (ei) tot het nagerecht (de appel). Dat is wat Ab Ovo nastreeft - vanaf het begin bij projecten betrokken zijn en deze tot een goed einde brengen. Niet voor niets voert de onderneming als motto het ambitieuze adagium "Bij ons lukt het wèl". Tot de klanten behoren bedrijven en overheden zoals bijvoorbeeld KLM, Schiphol, Ministerie van VROM, Ministerie van BZK, Achmea, Hogeschool INHOLLAND en enkele Europese spoorwegmaatschappijen. Zie voor meer informatie www.ab-ovo.nl

Meer informatie voor de pers:
Ab Ovo Nederland
Willem Jan Groenewoud
Algemeen directeur
Tel: +31 (0)10 286 15 33
E-mail: info@ab-ovo.nl

Lubbers & De Jong PR
Maartje van Oeveren
Tel: +31 (0)20 421 05 65
E-mail: maartje@l-dj.nl

(Een foto is op aanvraag beschikbaar)