Gemeente Utrecht


2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
77 Vragen van mevrouw M.C. Mos
(vragen binnengekomen op 7 juli 2006)


Via schoolmedewerkers krijgt GroenLinks signalen over het gemeentelijke voornemen om de 23 zorgnetwerken op buurt en wijkniveau op te heffen. Ook wel bekend onder de naam 12- en 12+ overleggen. In deze buurtgerichte netwerken, waarin de scholen een prominente plek innemen, worden kinderen met probleemsituaties besproken en wordt zo nodig zorg geregeld.
In plaats van de 23 buurtnetwerken zouden er 6 wijkteams komen voor de hele stad, zogeheten Multidisciplinaire Beoordelingsteams.

GroenLinks hecht veel waarde aan de buurtgerichte netwerken. Het is kleinschalig, bevordert samenwerking in de wijk en draagt bij aan het versterken van de lokale infrastructuur.
De buurtnetwerken passen in de brede scholen benadering en in het gedachtegoed van de landelijke Operatie Jong waarin scholen als vindplek worden aangemerkt om kinderen in probleemsituaties tijdig op te sporen. Onze angst is dat bij vervanging van de buurtnetwerken door grootschaliger Multidisciplinaire Beoordelingsteams, de zorg meer op afstand komt te staan en de scholen minder gebruikt worden als centrale plek voor het vinden en aanpakken van welzijn- en gezondheidsproblemen van kinderen. Het is jammer dat steeds weer goed draaiende netwerken worden ingeruild voor nieuwe netwerken, waardoor veel kennis en expertise over kinderen in de buurt verloren gaat.

Dit leidt bij de fractie van GroenLinks tot de volgende vragen:

1. Kloppen de signalen dat de buurtnetwerken jeugd worden opgeheven en vervangen door Multidisciplinaire Beoordelingsteams?
2. Bent u met GroenLinks van mening dat problemen van kinderen het beste via scholen in wijk- en buurtverband gesignaleerd en aangepakt kunnen worden?
3. Klopt het gerucht dat de deelname van scholen aan de buurtnetwerken vanaf 1 augustus niet meer gefinancierd wordt?
4. Welke rol hebben scholen op wijk- en buurtniveau straks nog in de signalering en aanpakking van welzijn- en gezondheidsproblemen van kinderen?


---- --