Gemeente Ede

nummer 145 / Ede, 11 juli 2006

Verbetering verkeersveiligheid spoorwegovergang

Gemeente kiest definitief voor éénrichtingsverkeer Hakselseweg

Het college van burgemeester en wethouders van Ede besloot vandaag om bij de spoorwegovergang Hakselseweg éénrichtingsverkeer in zuidelijke richting in te stellen. Het gaat om het gedeelte tussen de Noorder Parallelweg en basisschool De Koepel. Gemotoriseerd verkeer kan in de toekomst niet meer vanuit de richting Frankeneng naar de Hakselseweg rijden. Fietsers kunnen nog steeds in beide richtingen rijden. De gemeente hoopt nog dit jaar de maatregelen uit te voeren.

De gemeente Ede wil de verkeersveiligheid bij de spoorwegovergang op de Hakselseweg op korte termijn verbeteren. Op de lange termijn is voor deze locatie een ongelijkvloerse spoorwegovergang beoogd. In het voortraject zijn meerdere varianten voor een korte termijn oplossing bekeken en in oktober 2005 is een ontwerpbesluit genomen om eenrichtingsverkeer in zuidelijke richting in te stellen. Daarop kwamen twintig zienswijzen binnen. Na een afweging van de zienswijzen heeft het college besloten om éénrichtingsverkeer in zuidelijke richting op de Hakselseweg definitief in te stellen. In een eerder stadium is het advies van de hulpdiensten en de reactienota in de raadscommissie BFO besproken. Aspecten als verkeersveiligheid, bereikbaarheid en financiële middelen zijn hierbij zorgvuldig bekeken. Een belangrijke reden om te kiezen voor éénrichtingsverkeer in zuidelijke richting is dat deze route overeen komt met de aanrijroute van de hulpdiensten. Verder wordt met deze variant meteen voorkomen dat verkeer vanuit zuidelijke richting linksaf de Noorder Parallelweg inslaat.

Hoofdwegenstructuur
De Hakselseweg is onderdeel van de hoofdwegenstructuur van de gemeente Ede. Ondanks dat een optimale bereikbaarheid een belangrijk aspect bij de afwegingen was, weegt voor het college het belang van verkeersveiligheid zwaarder. De raadscommissie BFO deelt deze opvatting.

Snel uitvoerbaar
Het college kiest ervoor om éénrichtingsverkeer in zuidelijke richting in te voeren. Er komen fysiek gescheiden fietsstroken aan beide kanten van de weg. Het trottoir aan de westkant wordt langer, waardoor voetgangers op een andere en daarmee veiliger plek kunnen oversteken. De meeste aanpassingen zijn op gemeentelijk terrein. De gemeente is daardoor minder afhankelijk van Pro Rail en kan snel met de uitvoering starten.
Het besluit ligt van 19 juli tot 30 augustus 2006 ter inzage bij het informatiecentrum Bouwen, Wonen en Milieu, stadskantoor De Doelen, Raadhuisplein 2 in Ede. Dit centrum is geopend op maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.


---