LogicaCMG



Persbericht

NEDERLANDERS MINST BEZORGD OVER KLIMAATVERANDERING EN EIGEN ENERGIEVERBRUIK

Europese studie van LogicaCMG onderstreept noodzaak tot betere informatievoorziening over energieverbruik van Nederlanders

11 juli 2006


* Nederlanders zijn het minst bezorgd (67%) over klimaatverandering (Portugal 94%; Spanje 86%; VK 75%)
* Meer dan de helft (55%) van de Nederlanders blijft evenveel energie gebruiken, zelfs als de energieprijzen blijven stijgen. Het gemiddelde van de vier landen was 44%.
* 76% van Nederlanders is van mening dat ze al genoeg doen om het eigen energieverbruik te verminderen; bij de Britten is dit slechts 27%.

Goede voorlichting, prijsstijgingen en innovatieve technologieën - zoals slimme energiemeters die het energieverbruik inzichtelijk maken voor consumenten - zijn het meest effectief om het energieverbruik in Europa terug te dringen. Dat blijkt uit een Europees onderzoek van LogicaCMG. De ICT-dienstverlener peilde het energieconsumptiegedrag van ruim 5000 consumenten in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Portugal. De studie toont aan dat Europese consumenten weinig inzicht hebben in hun eigen energieverbruik (52%), maar dat ze dat verbruik graag zouden willen terugdringen (56%). Minder dan de helft van de Nederlanders is bereid het energieverbruik te verminderen, zelfs als de energiekosten verder zouden stijgen.

Nederlanders minst bezorgd over klimaatverandering Het onderzoek van LogicaCMG toont aan dat 80% van de Europese respondenten zich grote zorgen maakt over veranderingen in het klimaat. Nederlanders zijn met 67% het minst bezorgd over klimaatverandering. In Portugal en Spanje ligt dit getal beduidend hoger (Portugal 94%; Spanje 86%). In het VK zegt 75% van de ondervraagden bezorgd te zijn. Desondanks blijkt een stijging in energiekosten de belangrijkste drijfveer te zijn om actief energie te besparen. Uit het onderzoek blijkt dat gemiddeld 66% van de respondenten zijn huidige energieverbruik wil veranderen als de energieprijzen stijgen.

Liever een warme trui dan dakisolatie
81% van de ondervraagde Europese consumenten zegt meer dan één keer per week iets te doen om energie te besparen. 86% zal zich vaker inspannen om het licht vaker uit te doen en elektronische apparatuur uit te schakelen. 63% wil meer kleding dragen en de verwarming lager zetten. Ook blijkt er een hoge bereidheid te zijn om energiezuinige apparaten aan te schaffen. Dit in tegenstelling tot het investeren in energiebesparende maatregelen zoals dakisolatie of zonnepanelen. Eenderde (36%) van de respondenten maakt zich zorgen over de kosten die nodig zijn om in energiebesparende maatregelen te investeren. 76% van Nederlanders is van mening dat ze al genoeg doen om het eigen energieverbruik te verminderen, bij de Britten is dit slechts 27%.

Beter inzicht in energiekosten om verspilling te verminderen Uit het onderzoek blijkt dat onvoldoende inzicht in de energiekosten één van de belangrijkste redenen is waarom consumenten energie verspillen. Ondanks de bereidheid van Europese consumenten om hun energieverbruik te verminderen, blijkt dat 52% van de respondenten nauwelijks inzicht heeft in het eigen energieverbruik. Consumenten geven aan meer informatie nodig te hebben om het energieverbruik inzichtelijk te maken zodat het verbruik in huis beter onder controle gehouden kan worden. Bijna tweederde (62%) van de respondenten is van mening dat een overheidscampagne het bewustzijn bij het grote publiek verhoogt en dat daardoor het dagelijkse gedrag op dit gebied verandert. Nederlanders vinden dit minder effectief (47%).

Slimme energiemeters stimuleren bewust energiegebruik Techniek speelt een belangrijke rol bij het inzichtelijk en beheersbaar maken en terugdringen van het energieverbruik. Bijna 68% van de respondenten zegt het gedrag te gaan veranderen als er een slimme energiemeter in huis is waarop het energieverbruik real-time kan worden afgelezen. Op afstand afleesbare meters zijn al in Italië en Scandinavië ingevoerd. Daarmee is 13% van de in totaal 230 miljoen opgestelde energiemeters in de EU-lidstaten op afstand afleesbaar. Vooral in Nederland zouden slimme meters helpen bij het inzichtelijk maken van het energieverbruik omdat daar de consument maar een keer per jaar een eindafrekening ontvangt. 61% van de Nederlanders zegt enthousiast te zijn over het gebruik van de slimme energiemeter.

Rob Leijn, Sales & Marketing Director van de divisie Energy, Utilities & Telecoms van LogicaCMG Nederland, zegt: "Ik vind de bereidheid en motivatie van de Europese bevolking om het energieverbruik in huis te verminderen bemoedigend. De resultaten van ons onderzoek zijn duidelijk: Huishoudens willen zuiniger omgaan met energie, maar willen daar niet veel voor betalen. In feite is men wel milieubewust, maar het financiële plaatje is doorslaggevend voor het terugdringen van energieverbruik. De respondenten geven aan dat ze graag beter inzicht willen hebben in hun eigen energieverbruik en dat ze door techniek in staat gesteld willen worden dat verbruik te verminderen. Overheden en andere belanghebbenden spelen een belangrijke rol om de bevolking, met name de jeugd, meer voorlichting te geven over verstandig energieverbruik."

GEGEVENS VOOR DE REDACTIE

Het volledige onderzoek is verkrijgbaar via de website.

Het Europese onderzoek in Spanje, Portugal en Nederland werd tussen eind april en begin mei 2006 uitgevoerd door Experian Canvasse Opinion. In ieder land werden 1000 respondenten telefonisch geïnterviewd. De verzamelde gegevens werden voor ieder land geselecteerd op leeftijd, geslacht en regionale demografie.

In het Verenigd Koninkrijk werden de gegevens in maart 2006 verzameld door ICM uit naam van Future Foundation (een werkmaatschappij van Experian) op grond van de Britse richtlijnen voor het verzamelen van gegevens per telefoon. Om deze reden waren voor een aantal vragen extra antwoordcategorieën opgesteld. Om een vergelijking tussen landen mogelijk kunnen maken is er voor gekozen respondenten uit te sluiten van wie het antwoord in deze categorieën lag. In het Verenigd Koninkrijk werden 2010 huishoudens ondervraagd

Vergelijking tussen de landen: de houding van consumenten ten opzichte van energieverbruik en besparing in één oogopslag


1
In Portugal en Spanje maakt men zich de meeste zorgen over de klimaatverandering (94% resp. 86%). In Nederland maakt men zich veel minder zorgen over de klimaatverandering - slechts 67% zegt dat men hier bezorgd over is.
2
Portugezen en Spanjaarden doen het meeste om het energieverbruik te beperken (92% resp. 86%). 87% van de Nederlanders geeft aan al actief het verbruik te beperken (87%). Het Verenigd Koninkrijk staat op de laatste plaats met 78%.
3
Slechts een kwart (27%) van de mensen in het Verenigd Koninkrijk denkt dat ze al genoeg doet om het energieverbruik te beperken, tegen meer dan tweederde (69%) in Europa als geheel. De Nederlanders zijn er het meest van overtuigd dat ze genoeg doen om energieverbruik te beperken (76%).
4
Meer dan éénderde (37%) van de mensen in het Verenigd Koninkrijk weet niet hoeveel energie hij op een bepaald moment verbruikt, tegen slechts 19% van de Portugezen.
5
Wanneer de energieprijzen blijven stijgen is Nederland het enige land waarin meer dan de helft (55%) van de bevolking evenveel energie blijft gebruiken als tot nu toe. Het gemiddelde van de vier landen was 44%.
6
In termen gezien van wat het bewustzijn bij het publiek kan helpen vergroten en het gedrag kan veranderen, denkt 71% van de Britten dat een overheidscampagne het meest effectief kan zijn tegen slechts 47% van de Nederlanders.
7
De meeste mensen in Europa hebben nog nooit van de slimme meter gehoord. In het Verenigd Koninkrijk (39%) en Portugal (24%) heeft deze meter de meeste bekendheid.
8
Zodra het principe van de slimme meter werd uitgelegd, was men in Portugal het meest enthousiast over een slimme meter in huis (86% zei hier "ja" tegen); het minste enthousiasme was er in Nederland (61%).
9
In het Verenigd Koninkrijk wenst men veel meer informatie om het energieverbruik controleerbaar te maken dan in de andere landen.