Gemeente Utrecht


2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
62 Vragen van de heer V. Oldenborg
(vragen binnengekomen op 16 juni 2006
en antwoorden van het college verzonden op 11 juli 2006)


Naast het gebrek aan ruimte om de fiets te stallen, is fietsendiefstal een groot probleem voor fietsers in Utrecht. Elk jaar worden duizenden fietsen ontvreemd, desondanks lijkt dit probleem geen prioriteit te hebben voor de politie én de gemeente. En dat is jammer, want de gemeente Amsterdam laat zien dat er wel wat tegen de fietsendiefstal te doen is.

In het prijswinnende project 'Geef fietsendieven geen kans' combineert Amsterdam voorlichting, preventie én opsporing. In het project werkt de gemeente nauw samen met het Openbaar Ministerie, de politie, fietsenfabrikanten en fietsenwinkels. Het resultaat: vele duizenden fietsen zijn (gratis) voorzien van een fietsregistratietag (FRT), een in of op de fiets geplaatste chip die informatie geeft over de rechtmatig eigenaar. Via het gebruik van een scanner kan de politie direct vaststellen of een fiets als gestolen is gerapporteerd. Door de controle van zo'n 30.000 geparkeerde fietsen zijn veel fietsen toch weer bij de rechtmatige eigenaar terechtgekomen en heeft het doen van aangifte na fietsendiefstal plots weer zin gekregen.

In de gemeente Amsterdam is vrijwel dagelijks een graveeractie gaande, waar fietsers op vertoon van een legitimatiebewijs en deelname aan een evaluatie de fiets gratis kunnen laten graveren of voorzien van een chip. Zo wordt het aantal fietsen dat eenvoudig teruggevonden kan worden systematisch verhoogd.

Omdat Utrecht qua fietsendiefstal dezelfde problematiek kent als Amsterdam, lijkt het Leefbaar Utrecht logisch om het Amsterdamse project 'Geef fietsendieven geen kans' over te nemen en zo een begin te maken met de actieve aanpak van fietsendiefstal.

Bovenstaande leidt tot de volgende vragen:

1. Is het college bekend met het Amsterdamse project 'Geef fietsendieven geen kans?


Het college is op de hoogte met het Amsterdamse project.


2. Is het college het met Leefbaar Utrecht eens dat er nu eindelijk een begin gemaakt moet worden met de bestrijding van fietsendiefstal? Zo nee, waarom niet?


Nee. Door preventieve maatregelen (b.v. uitbreiding stallingsvoorzieningen) en de aanpak van veelplegers wordt er al vele jaren aandacht besteed aan het bestrijden van fietsendiefstal.


3. Deelt het college de mening van Leefbaar Utrecht, dat de Amsterdamse aanpak een Utrechtse navolging verdient?


4. Is het college bereid om de mogelijkheden van een Utrechtse variant van het project te onderzoeken en de gemeenteraad hierover te informeren?
Met name op het gebied van fietsendiefstal is de aangiftebereidheid onder Utrechters laag.

5. Is het college van mening dat een Utrechtse variant van het project 'Geef fietsendieven geen kans' een positieve bijdrage kan leveren aan zowel het bestrijden van de fietsendiefstal als het opkrikken van de aangiftebereidheid?


Antwoord vragen 3, 4 en 5:

Wij zijn bereid de mogelijkheden daartoe te onderzoeken en de Raad hierover te rapporteren. Uit dit onderzoek moet tevens blijken welke resultaten van een dergelijke aanpak mogen worden verwacht.

Het Amsterdamse project wordt gesubsidieerd door het Ministerie van Verkeer & Waterstaat.

6. Wil het college de subsidiemogelijkheden voor dit project onderzoeken?


Ja

Momenteel worden verkeerd geplaatste fietsen uit met name het Stationsgebied verwijderd en overgebracht naar de vestiging van U-stal aan de Kanaalweg 50, alwaar de eigenaar de fiets kan ophalen. Echter, op de website van U-stal zelf wordt hier geen melding van gemaakt, terwijl deze informatie maar moeilijk te vinden is op de website van de politie. De website van de gemeente Utrecht geeft deze informatie gelukkig wel.

7. Wil het college er bij U-stal en de politie op aandringen dat de informatie over het ophalen van verwijderde fietsen op de genoemde websites aangevuld wordt?


Ja


---- --