Gemeente Utrecht


2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
68 Vragen van mevrouw N.R. Schipper en de heer P.H. van Corler
(vragen binnengekomen op 23 juni 2006
en antwoorden van het college verzonden op 11 juli 2006


Om te komen tot een goed verkeersbeleid en de aanpak van de luchtvervuiling is het noodzakelijk om inzicht te hebben in de intensiteit van het verkeer en de stroming ervan. Een adagium van de vorige wethouder van verkeer was niet voor niets "meten is weten". Maar het moet echter niet alleen blijven bij meten. De metingen van de verkeersintensiteiten moeten ook gebruikt kunnen worden.
Zeker als het college werk wil maken van het terugdringen van het vracht/autoverkeer, is het noodzakelijk om te beschikken over actuele gegevens. De vorige week verschenen Beleidsmonitor Verkeer 2005, bevat een presentatie van verkeersintensiteiten aan de buiten- en binnenring van Utrecht. Het geeft een goed beeld van de hoofdroutes. Om de luchtkwaliteit te kunnen berekenen, voor de jaarlijkse rapportage luchtkwaliteit, zijn echter ook verkeersintensiteiten per weg(vak) nodig. Bewoners die actief willen meedenken over de leefbaarheid in hun buurt hebben behoefte aan deze informatie.
Zo wil de bewonersgroep Leefbaar Votulast graag gebruik maken van de verkeersintensiteiten vracht/autoverkeer. De meest recente gegevens over de verkeersdruk in deze buurt, die via de gemeente beschikbaar zijn, dateren uit 2002. De bewonersgroep heeft echter zelf meer recente cijfers achterhaald die verzameld zijn door het Openbaar Ministerie.
Ook uit diverse berichten van de heer van Oosten, waarin hij vraagt het verstrekken van de verkeersintensiteiten, blijkt dat het voor bewoners van de stad een lastig om deze te vinden of te verkrijgen.

Dit leidt tot de volgende vragen:

1. Is het college op de hoogte van het feit dat het Openbaar Ministerie beschikt over recente gegevens over de intensiteit van het verkeer op diverse locaties in de stad? Zo ja, maakt de gemeente gebruik van deze gegevens? Zo nee, waarom niet?


Ja, het college weet dat het Openbaar Ministerie beschikt over intensiteitscijfers op diverse locaties in Utrecht. Deze tellingen worden verricht door het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM). Het OM verricht de tellingen om het eigen beleid te toetsen en zo te monitoren of handhaving effect heeft op snelheid en aantallen voertuigen.

De gemeente maakt geen gebruik van de gegevens van het OM omdat deze alleen bruikbaar zijn voor het doel waarvoor het OM de metingen verricht. Deze wijken met name qua tel-lokatie af van de tellingen die de gemeente nodig heeft om haar beleid te monitoren. Wij onderzoeken nog of de tellingen statistisch bruikbaar zijn als aanvulling op de gemeentelijke cijfers.

2. De gemeente moet voor de rapportage luchtkwaliteit beschikken over de gegevens over de verkeersintensiteiten op straat- en buurt niveau. Deelt het College de mening van GroenLinks dat ook bewoners van deze gegevens gebruik moeten kunnen maken?


Het college is voorstander van transparantie. De meest relevante tellingen zijn, voorzien van toelichting, voor iedereen toegankelijk via de Beleidsmonitor Verkeer. Het is niet wenselijk om alle beschikbare tellingen en berekeningen zondermeer en zonder toelichting beschikbaar te stellen, omdat de cijfers dan al snel uit hun verband worden gehaald. Wanneer een gerichte vraag door bewoners wordt gesteld, wordt gericht antwoord gegeven.

Voor de rapportage luchtkwaliteit zijn cijfers over verkeersintensiteiten op wegvakniveau nodig. Echter: verkeerstellingen worden uitgevoerd op een beperkt deel van de wegen en wegvakken in Utrecht en gedurende een beperkte periode. Voor de wegvakken waar geen tellingen worden verricht maar wel intensiteiten worden gevraagd, worden deze intensiteiten (ten behoeve van de rapportage luchtkwaliteit danwel bouwopgaven) berekend met het verkeersmodel.
3. Kan het College, bij voorkeur via internet, de recente gegevens over de verkeersintensiteiten in diverse straten van Utrecht beschikbaar stellen, zodat deze beschikbaar zijn voor bewoners(organisaties) en de gemeenteraad?


Het is niet wenselijk om alle beschikbare tellingen en berekeningen zondermeer en zonder toelichting beschikbaar te stellen, omdat de cijfers dan al snel uit hun verband worden gehaald. Wanneer een gerichte vraag door bewoners wordt gesteld, wordt gericht antwoord gegeven.

Momenteel loopt het project Viacontent, waarover de commissie Verkeer en Beheer met een brief van 19 januari 2005 is geïnformeerd. Hiervoor hebben wij het krediet van E 1.513.000,= beschikbaar gesteld uit de begroting 2005, jaarsnede 2004, programma Bereikbaarheid (Autobereikbaarheid); bereikbaarheidsmaatregelen en communicatie (IP-project 'Monitoring', IP 210.0.1221).

Via lussen bij de verkeerslichten, gekoppeld aan een verkeersmodel, is met dit systeem op termijn ieder moment van de dag een actueel beeld van de hoeveelheden verkeer in Utrecht beschikbaar. Dit project bevindt zich nog in een proef-fase maar zal. Wij zullen te zijner tijd bezien in hoeverre de cijfers voor een breder publiek toegankelijk kunnen worden gemaakt via de gemeentelijke website.


---- --