Gemeente Utrecht


2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
72 Vragen van de heer drs. E. Smid
(vragen binnengekomen op 4 juli 2006
en antwoorden van het college verzonden op 11 juli 2006)

In diverse media is vandaag en gisteren gesproken over de grote onbereikbaarheid van de stad door intensieve wegwerkzaamheden rond de A27 en de A2. Gisteren en vanmorgen was onze stad voor het autoverkeer geheel onbereikbaar. Volgens het Algemeen Dagblad van vandaag zal ook de volgende week het autoverkeer nog grote hinder ondervinden van de werkzaamheden.

Doordat Utrecht op een knooppunt van snelwegen ligt lijkt de stad extra zwaar getroffen te worden door deze en toekomstige werkzaamheden aan de weg.

De CDA-fractie is verbaasd over de onbereikbaarheid van de stad en vraagt zich af hoe het zover heeft kunnen komen. Ook zou de CDA-fractie graag willen weten waarin de gemeente kan faciliteren om de overlast van het inkomende en uitgaande verkeer tijdens de werkzaamheden de komende tijd te ontlasten. De fractie stelt daarom de volgende vragen:

1. Deelt het college de zorg van de CDA-fractie rondom de grote onbereikbaarheid van de stad?


Ja.

2. Was het college op de hoogte van de datum, de intensiteit van de wegwerkzaamheden en de mogelijke overlast van deze werkzaamheden voor het verkeer rond de stad ?


Het college was op hoofdlijnen op de hoogte van de planning van de werkzaamheden.

3. Heeft het college nog invloed gehad op de planning en afstemming van de wegwerkzaamheden? Zo ja, waarom is er dan voor weken gekozen die niet in de vakantieperiode van ons gebied vallen?


Nee. Wel is de problematiek waar Rijkswaterstaat voor stond bij ons bekend, namelijk het "kiezen uit twee kwaden". RWS heeft gewacht op aanvang vakantie Zuid Nederland. RWS geeft aan dat de verkeersstroom vanuit het zuiden richting Utrecht dit jaar veel groter is dan vorig jaar tijdens de eerste vakantieweek in het zuiden.

4. Heeft het college inmiddels extra maatregelen genomen om de overlast van het inkomende en uitgaande verkeer te ontlasten. Te denken valt bijvoorbeeld aan het plaatsen van extra routeborden of waarschuwingen via de media.


Door de werkzaamheden is (op stadsniveau) geen sprake van extra in- en uitgaand verkeer in de stad Utrecht. Door RWS zijn extra routeborden geplaatst op grotere afstand van Utrecht en is gecommuniceerd op verschillende wijzen.

5. Kan het college aangeven of het maatregelen gaat nemen om dit soort grote overlast in de toekomst te voorkomen? Bijvoorbeeld door in overleg te treden met Rijkswaterstaat.


In het kader van de werkzaamheden Utrecht West de komende jaren (A2, 24 Oktoberplein, Majellaknoop, spoorverdubbeling, NOUW e.d. )vindt nauw overleg plaats tussen met name RWS en gemeente. De samenwerking leidt concreet tot:
a. goed afgestemde planningen en gezamenlijke aanpassingen daarvan als gevolg van bijvoorbeeld vertragingen bij procedures,
b. aanpakken (i.s.m. bedrijfsleven) op het gebied van mobiliteitsmanagment
c. een gezamenlijke communicatie


---- --