Provincie Noord-Holland

Samenwerkingovereenkomst Noordvleugel en Spoorsector

12-7-2006

De provincies Noord-Holland en Flevoland, de gemeente Amsterdam, ROA, NS en Prorail willen met de Samenwerkingsovereenkomst Noordvleugel/Spoorsector toe naar acht nieuwe stations en een betere benutting van het spoorwegnet.

De betrokken partijen hebben overeenstemming bereikt over verbeteringen in de dienstregeling vanaf 2007 en over investeringen in het spoor van in totaal 171 miljoen euro. De afspraken hebben onder meer betrekking op meer treinen per uur op een aantal corridors en de opening of verplaatsing van acht stations. Dit alles gebeurt in de periode 2008-2012. Daarnaast worden nog zeven andere infrastructuurprojecten gerealiseerd, ondermeer op de goederenemplacementen in de Schipholtunnel, op station Hilversum en op de Zaanlijn.

Achtergrond

De Samenwerkingsovereenkomst tussen het Platform Bereikbaarheid Noordvleugel en de Spoorsector is een praktische uitwerking van twee visies op verbetering van het spoorsysteem in de Noordvleugel van de Randstad. De Noordvleugel van de Randstad omvat de woon- en werkgebieden rondom de hoofdstad Amsterdam en de nationale luchthaven Schiphol. Alles wijst op een verdere sociaal-economische ontwikkeling van het gebied en dus op groei van de mobiliteit. Een vitale Noordelijke Randstad is een bereikbare Noordelijke Randstad. Vanuit die overtuiging hebben de regionale overheden in de Noordvleugel (provincie Noord-Holland, ROA, provincie Flevoland en gemeente Amsterdam) in 2002 een visie vastgesteld op het regionaal openbaar vervoer in de Noordvleugel van de Randstad: RegioNet. De Spoorsector heeft haar landelijke visie op een klantgericht spoorsysteem met groeipotentie verwoord in het toekomstplan Benutten en Bouwen.