Gemeente Eindhoven

12 juli 2006

Collegebesluiten

Tot 1 november 2006 extra aandacht voor huisvuil en hondenoverlast

De gemeente Eindhoven gaat tot 1 november 2006 extra aandacht besteden aan de aanpak van hondenoverlast en het onjuist aanbieden van huisvuil. Hiervoor krijgen vier stadswachten de bevoegdheid om verbaliserend op te treden in heel Eindhoven. Dit naar aanleiding van een succesvol project in Stratum.

Gemeente Eindhoven doet mee aan Rijksprogramma âMeedoen allochtone jeugd door sportâ

De Gemeente Eindhoven gaat meedoen aan de uitvoering en van het Rijksprogramma âMeedoen allochtone jeugd door sportâ. Doel van dit programma is het bevorderen van de sportdeelname onder de allochtone jeugd (van 4 tot 23 jaar) in het algemeen en de sportbeoefening in georganiseerd verband in het bijzonder met daarbij extra aandacht voor de achterstandspositie van meisjes. Daartoe krijgt de gemeente voor de periode 2006 â 2009 een bedrag van het Rijk van ⬠430.000. Een deel van dat bedrag, ⬠240.000, mag de gemeente besteden aan eigen sportactiviteiten om zo in Eindhoven te zorgen voor:
- het inlopen van de achterstand in sportdeelname van de allochtone jeugd

- het inzetten van sportscholen en â verenigingen bij de begeleiding van allochtone jeugd en

- het inzetten van sportverenigingen en sportscholen bij zorgtrajecten (jeugdzorg, jeugdhulpverlening en reïntegratie) Het resterende bedrag is bestemd voor procesbegeleiding.

Vrijstellingsprocedure voormalig evenemententerrein hoek W. Churchilllaan/Veldm. Montgomerylaan.

Het voormalige evenemententerrein, op de hoek Veldmaarschalk Montgomerylaan/Winston Churchilllaan/Generaal Bradleylaan, is al enkele jaren bestemd als bouwterrein. Inmiddels is door opdrachtgever Wooninc. een bouwplan gepresenteerd voor kavel 2,3 en 4 (hoek Veldm. Montgomerylaan/W. Churchilllaan) dat past binnen het reeds in 1999 opgestelde Masterplan voor dit gebied.
Het initiatief moet ruimte gaan bieden aan een
sport/fitnessgelegenheid, een gezondheidscentrum, een wijkcentrum, een restaurant/lunchroom volgens het concept âDe Witte Tafelâ en een bibliotheek met koffiecorner. Daarnaast zullen er 107 zorgwoningen worden gerealiseerd.
Het college heeft besloten medewerking te verlenen aan het opstarten van de vrijstellingsprocedure, die noodzakelijk is om bouwvergunning te kunnen verlenen aan dit bouwplan. In september zal er een informatieavond georganiseerd worden om de omgeving en/of belanghebbenden nader te informeren.

Exploitatieovereenkomst voor herontwikkeling Lichttoren

Nadat eerder Woningcorporatie Trudo akkoord ging, heeft het college vandaag ingestemd met de inhoud van een exploitatieovereenkomst tussen de gemeente en Lichttoren Vastgoed BV (onderdeel van de stichting Woningcorporatie Trudo). In de overeenkomst zijn (juridische) afspraken opgenomen tussen de genoemde partijen over de herontwikkeling van Lichttoren. Zo is afgesproken dat Trudo alle kosten betaalt van de noodzakelijke aanpassing van het openbaar gebied tussen het kruispunt Mathildelaan en de inritsituatie aan de Emmasingel. Ook betaalt de woningcorporatie een bijdrage aan de bovenwijkse voorzieningen voor de uitbreiding op het eigen terrein. Trudo vergoedt de gemeentelijke planontwikkelingskosten en neemt verder de (eventuele) bomencompensatie voor haar rekening. De gemeente brengt op haar beurt de grond in tegen marktwaarde en zal samen met Trudo afspraken maken over de opwaardering van het Lichtplein.

Verkeersveiligheidsanalyse Rotonde Floraplein

Eind vorig jaar is de rotonde Floraplein gereconstrueerd. Daarbij is de voorrangssituatie voor het gemotoriseerd verkeer aangepast. Die voor de fietsers en voetgangers is niet veranderd. Na de reconstructie zijn er diverse klachten binnengekomen over de oversteekbaarheid en verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers. De gemeente heeft daarom adviesbureau Kragten de opdracht gegeven een verkeersveiligheids-analyse uit te voeren. Dat rapport is nu beschikbaar.
Het college gaat het rapport nu voorleggen aan diverse belangenorganisaties zoals 3VO, Fietsersbond, politie, verkeersbrigadiers en bewonersverenigingen in de directe omgeving van het Floraplein. Zij krijgen de mogelijkheid op het rapport te reageren. Aan de hand van de conclusies en aanbevelingen uit het rapport en de reacties van de belangengroeperingen, neemt de gemeente in het najaar een besluit over maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid.
Voorafgaand daaraan heeft het college al advies gevraagd aan de politie over maatregelen die al op korte termijn (voor de scholen weer beginnen) kunnen worden genomen om de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers op de rotonde te verbeteren.

Gemeentelijke co-financiering Focusproject Stichting Groendomein Wasven

De stichting Groendomein Wasven krijgt van de gemeente eenmalig een bedrag van ⬠130.000,- voor de verbouwing van de Philipsboerderij aan de Celebeslaan 30. De voorwaarden zijn dat ook de andere financiers - Focus, Meare, de provincie en de regio - hun toegezegde bijdrage beschikbaar stellen.
De Philipsboerderij zal een multifunctioneel gebouw worden met een duurzame, maatschappelijke functie. Zo komen er een ondermeer een bakkerij, proeverij en lunchcafé, een multimedialokaal, een kinderstudio, een groenlokaal en een vergader/tentoonstellingsruimte. De functies worden onder andere benut voor mensen met een verstandelijke beperking. De activiteiten worden verzorgd door bewoners uit de wijk.
De intensieve betrokkenheid en participatie van de bewoners, vanaf de planfase tot en met de uitvoering, was voor het college aanleiding om actief op zoek te gaan naar financiële middelen om een bijdrage te leveren aan de kosten van de verbouwing.

Selectie- en uitgiftebeleid (excl. Bedrijfskavels en IVS-kavels)

In het onderzoeksrapport âStreep in het zandâ (1-11-2005) heeft de commissie Caminada aanbevolen de procedures rond de uitgifte van bouwgrond te moderniseren. Het gaat hierbij met name om de selectie van partijen (projectontwikkelaars, bouwbedrijven etc.). Het is een onderwerp dat vraagt om een zorgvuldige afhandeling in verband met de gevoeligheid en de financiën die ermee gemoeid zijn. In het kader van integer handelen is de selectieprocedure beschreven en vastgelegd. Daarmee wordt inzicht verschaft in wie er op welk moment bij de selectie en uitgifte worden betrokken. De gemeente streeft ernaar om zo mogelijk aan de hand van objectieve criteria de ideale bouwgegadigde te bepalen voor een bepaalde locatie. Door het vastleggen van prodecures en selectiecriteria wordt de objectiviteit zo groot mogelijk.
Zie bijgaand persbericht.

Gemeente zet extra middelen in voor toezicht en handhaving bodemsanering

Eindhoven is verantwoordelijk voor het uitvoeren van vergunningverlening, toezicht en handhaving van de regelgeving van de Wet bodembescherming. Het komende jaar en de periode daarna zullen er een aantal zeer omvangrijke bodemsaneringen en werkzaamheden met licht verontreinigde grond in Eindhoven van start gaan. Het betreft hierbij de sanering van de voormalige Philips locatie Strijp-S, het voormalige woonwagenterrein Tongelresche Akkers en omvangrijke grondwerkzaamheden van Rijkswaterstaat in het kader van de reconstructie van de randweg (A2/A67 en A50/A58).
De gemeente zal in de periode tot en met 2008 een bedrag van maximaal ⬠680.000,- inzetten voor het uitvoeren van toezicht en handhaving op deze grote projecten. Daarmee wordt gewaarborgd dat de werkzaamheden volgens de wettelijke regels worden uitgevoerd en kunnen risicoâs voor het milieu of de gezondheid worden voorkomen.
Het feit dat deze relatief grote inspanning voor toezicht en handhaving is vereist, is een rechtstreeks gevolg van de keuze van de overheid om bodemsanering zoveel mogelijk in het kader van andere ontwikkelingen en door derden te laten uitvoeren. Uiteindelijk wordt hiermee veel geld op de saneringskosten bespaard. De extra middelen die de gemeente inzet voor de bovengenoemde maatregelen zijn eerder door het Rijk beschikbaar gestelde middelen voor vergunningverlening, toezicht en handhaving in het kader van de Wet Bodemsanering. De gemeente had deze maatregelen al zelf gefinancierd uit regulier budget.