College ter Beoordeling van Geneesmiddelen

Nationale Bijsluiter Telefoon van start
Gesproken bijsluiterteksten voor mensen die slechtziend of blind zijn

Utrecht, 10 juli 2006 ­ Woensdag 12 juli gaat de Nationale Bijsluiter Telefoon officieel van start. Deze telefoondienst stelt slechtziende of blinde mensen in staat om zich zelfstandig op de hoogte te stellen van de bijsluitertekst van een medicijn. Ook is het mogelijk om bijsluiters in grote letters of braille thuisgestuurd te krijgen.

Het is belangrijk dat een consument zijn of haar medicijn op de juiste manier gebruikt en dus de bijsluiter goed leest. Slechtzienden en blinden kunnen dat niet (goed). "De Nationale Bijsluiter Telefoon biedt een oplossing voor de bijna 600.000 visueel gehandicapten in Nederland", aldus Mildred Theunisz. Zij is projectleider van de Nationale Bijsluiter Telefoon en werkt bij de Federatie Slechtzienden en Blindenbelang, een van de initiatiefnemers van deze nieuwe dienst.

De Nationale Bijsluiter Telefoon draagt bij aan de zelfstandigheid van slechtzienden en blinden. Ze hebben nu immers niet meer familieleden, vrienden of de apotheker nodig om zich op de hoogte te stellen van de inhoud van een bijsluitertekst. Ook is de telefoondienst klantvriendelijk omdat er nu één centraal telefoonnummer, 0900- 0125, is dat toegang geeft tot alle 3000 bijsluiters van (voorgeschreven) medicijnen. Tot nu toe konden blinden en slechtzienden alleen terecht bij de blindenbibliotheken om de tekst van de bijsluiter te laten omzetten; en voordat de tekst dan in huis is, is er een paar dagen voorbij. Met de Nationale Bijsluiter Telefoon is het nu mogelijk om direct de bijsluitertekst beluisteren.

In richtlijnen van de Europese Unie uit 2004 werd de farmaceutische industrie verplicht om bijsluiters van medicijnen beschikbaar te stellen in een voor blinden en slechtzienden toegankelijke vorm. In een nadere uitwerking adviseerde de Europese Commissie om dat in gesproken vorm te doen. De Federatie van Slechtzienden- en Blindenbelang heeft de nu betrokken partijen bijeen geroepen om hiervoor een klantvriendelijke en centrale oplossing te zoeken. Samen met de farmaceutische brancheorganisaties Nefarma, BOGIN, Neprofarm en de registratieautoriteit voor geneesmiddelen het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen hebben zij de Nationale Bijsluiter Telefoon opgezet.