Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

CAMPINA ZET NIEUWE STANDAARD IN ZUIVEL

Nieuw concept met Nederlandse melk, weidegang, duurzame soja en evenwichtiger vetzuursamenstelling.

Campina zet een nieuwe standaard in zuivelland. Als grootste retailmerk in Nederland gaat Campina consumenten, afnemers en maatschappelijke organisaties vanaf vandaag nog duidelijker maken waar ze voor staat: voor melk van Nederlandse origine, stimulering van weidegang, verduurzaming van de zuivelketen met groene soja voor de voeding van koeien én melk met een evenwichtiger vetsamenstelling. Door een combinatie van weidegang en een andere voeding van de koe koopt de Nederlandse consument vanaf voorjaar 2007 Campina melk met 10% minder verzadigde vetzuren, 20% meer onverzadigde vetzuren en verdubbeling van Omega 3 vetzuren. Kortom: Campina staat voor dichtbij, natuurlijk, gezond en duurzaam en zorgt voor een kleine revolutie in het glas melk.

GEZOND - Een nieuw zuivelconcept:: melk met een evenwichtiger vetsamenstelling Het is de bedoeling dat het nieuwe Campina zuivelconcept, na zorgvuldige voorbereiding door leden-melkveehouders, beschikbaar is voor de Nederlandse consument. Het gaat om melk van Campina met een evenwichtiger samenstelling. Deze melk behoudt uiteraard de vertrouwde verse smaak en kwaliteit van Campina, maar heeft 10% minder verzadigde vetzuren, 20% meer onverzadigde vetzuren en een verdubbeling van gezonde Omega 3-vetzuren. Omega 3-vetzuren vormen een speciale groep vetzuren waar positieve eigenschappen aan worden toegedicht. Dit wordt gerealiseerd op een geheel natuurlijke wijze: via een andere samenstelling van veevoer in combinatie met stimulering van weidegang van koeien.

Nederlandse consumenten drinken per jaar ongeveer 200 miljoen liter Campina melk. Daarmee is Campina verreweg het grootste merk voor melk. Om deze 200 miljoen liter Campina melk jaarrond een evenwichtiger vetsamenstelling te kunnen geven, gaan ongeveer 600 van de ruim 6.000 Campina leden-melkveehouders in Nederland aan de slag om op hun bedrijf de basis te leggen voor deze Campina melk met een evenwichtiger vetzuursamenstelling. Niet eerder riep een zuivelonderneming in Nederland een dergelijk grote, aparte melkstroom in het leven.

DUURZAAM - Baanbrekende samenwerking met maatschappelijjke organisaties Campina koeien eten voornamelijk voer dat boeren zelf verbouwen (gras en maïs), aangevuld met aangekocht voer, waarin soja een belangrijk bestanddeel vormt. Een onderwerp dat steeds hoger op de agenda komt, is de manier waarop in Latijns-Amerika soja wordt geproduceerd voor veevoer in onder meer West-Europa. Als eerste internationale Europese zuivelonderneming stapt Campina daarom in de herfst van 2006 over op Groene Soja voor de voeding van de koeien. Campina noemt deze maatschappelijk verantwoorde soja 'groene soja' omdat de teelt ervan bijdraagt aan het behoud van het tropisch regenwoud.

Maatschappelijk verantwoorde soja is een initiatief van Campina en het Wereld Natuur Fonds, Solidaridad en Stichting Natuur en Milieu. In de startfase (herfst 2006) wordt 10.000 ton 'groene soja' bij de veevoederindustrie gereserveerd. Met de eerste stap is voldoende groene soja beschikbaar voor de koeien die de bron vormen voor consumptiemelk onder de merken Campina (Nederland, Duitsland, België) en Landliebe (Duitsland). Consumenten die deze melk consumeren, zijn er dus van verzekerd dat er voldoende verantwoord geproduceerde soja is gereserveerd. Het is een eerste stap op weg naar het uiteindelijke doel dat in 2011 alle ledenmelk die Campina verwerkt, wordt gedekt door maatschappelijk verantwoorde soja. (Voor meer informatie over dit gezamenlijke initiatief zie de separate gemeenschappelijke verklaring van Campina en de maatschappelijke organisaties over Maatschappelijk verantwoorde soja).

NATUURLIJK - Nieuw zuivelconcept stimmuleert weidegang De leden-melkveehouders van Campina zijn niet alleen producenten van melk, maar ze zorgen ook voor hun koeien en het landschap. 85 procent van de Campina koeien graast ook daadwerkelijk van voorjaar tot najaar in de wei. Het nieuwe zuivelconcept dat vanaf het voorjaar beschikbaar komt voor de Nederlandse consument, betekent een stimulans voor weidegang. Want het is juist de combinatie van een andere samenstelling van het voer voor de koeien in combinatie met weidegang die zorgt voor de evenwichtige samenstelling van de melk met een hoger gehalte aan onverzadigde vetzuren en Omega 3-vetzuren.

DICHTBIJ - Herkenbare boeren en melk van Nederlandse origine Veel nadrukkelijker dan voorheen, gaat Campina de Nederlandse consumenten en afnemers het verband laten zien tussen zuivel onder het Campina merk en haar leden-melkveehouders in Nederland, de herkenbare boeren dichtbij de consumenten. Want de leden-melkveehouders van Campina zijn samen eigenaar van Campina. Zij leveren op hun bedrijf een kwaliteitsprestatie van formaat. En het resultaat van Campina is hun inkomen, in de vorm van de prijs per kilo melk. Wie de zuivelproducten van Campina koopt, geeft Nederlandse Campina boeren dus de ruimte voor de zorg voor dier, natuur, landschap en melk van hoogwaardige kwaliteit. Campina gaat het verband laten zien via onder meer een reclamecampagne op televisie, dagbladadvertenties en andersoortige acties die vanaf augustus starten. Dat zal zich vertalen in een daadwerkelijk onderscheid tussen melk van Campina en van andere aanbieders.

'Wij zien het als onze opdracht om de nieuwe standaard in zuivel te zetten', zegt drs J.J.G.M. (Tiny) Sanders, CEO van Campina. 'Met producten van topkwaliteit, verantwoordelijkheid en zorg voor de gehele keten: van koe tot koelkast. Daar staan we als onderneming voor en daar blijven we continu aan werken. We willen en kunnen een kleine revolutie teweeg brengen in het glas melk van de consument en vervolgens bij alle Campina merkproducten. Daarom starten we als innovatieve zuivelonderneming met een dergelijk grote, aparte melkstroom voor onze Campina merkproducten. Ook gaan we de rol van onze leden-melkveehouders nog zichtbaarder maken. Campina en haar melkveehouders ondernemen met passie en nemen hun verantwoordelijkheid voor nu en later. Het resultaat daarvan is dat onze melk nog evenwichtiger, natuurlijker en duurzamer wordt. Dat zijn we ook verplicht aan de toekomstige generaties melkveehouders en consumenten. Samenvattend: melk is melk, maar Campina melk is anders. De passie voor zuivel van onze medewerkers en onze melkveehouders maakt het verschil.'

Zaltbommel, 12 juli 2006