Unicef



Angola: alles-in-een-campagne voor 3,6 miljoen kinderen 12 juli 2006, Luanda - Angola heeft een van de hoogste kindersterftecijfers ter wereld. Een op de vier kinderen sterft in dit land voor het vijfde jaar aan oorzaken die vaak voorkomen hadden kunnen worden. Tussen 12 juli en 3 augustus wordt een grootschalige gezondheidscampagne gehouden om de belangrijkste doodsoorzaken bij de wortel aan te pakken.

Wachten op de mazelenprik. Foto: Unicef/HQ03-0188/Giacomo Pirozzi
Wachten op de mazelenprik. Foto: Unicef/HQ03-0188/Giacomo Pirozzi

Ongeveer 23.000 gezondheidswerkers en vrijwilligers zullen in deze periode op pad gaan om alle 3,6 miljoen kinderen die jonger zijn dan vijf jaar in Angola te bereiken. Ze krijgen vaccinaties tegen mazelen en polio, vitamine A om hun weerstand te verhogen en ontwormingstabletten. Daarnaast worden in zeven provincies ruim 75.000 met insecticiden behandelde muskietennetten uitgedeeld, die bescherming bieden tegen de malariamug. In deze provincies is malaria bij kinderen de belangrijkste doodsoorzaak.

Lage kosten
Angela Kearny, directeur van Unicef Angola: "Deze brede aanpak zorgt ervoor dat de overlevingskansen van de Angolese kinderen toenemen. Bovendien kan de campagne tegen lage kosten worden uitgevoerd."

De landelijke campagne, met de naam 'Vida a Vida com Saúde' (Geniet van een gezond leven), kost 15,8 miljoen dollar. Het lijkt een groot bedrag, maar het is niet veel als je bedenkt op wat voor schaal de campagne plaatsvindt. Terwijl dankzij vitamine A het aantal kinderen dat overlijdt met 34 procent kan worden teruggebracht en het aantal doden door mazelen met maar liefst 50 procent kan verminderen.

Heropbouw voorzieningen
De invloed van de campagne reikt zelfs verder dan het vaccineren van kinderen. De gezondheidszorg wordt in Angola opnieuw opgebouwd en de capaciteiten en kennis van de gezondheidswerkers zullen worden vergroot. Zeer belangrijke zaken voor een land dat door tientallen jaren van oorlog nu verstoken is van basisvoorzieningen.

De campagne, die door de Angolese regering wordt uitgevoerd, wordt ondersteund en gefinancieerd door diverse nationale en internationale organisaties, waaronder Unicef en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). De Angolese voetbalbond en het nationale elftal promoten de campagne in spotjes op radio en tv.