datum: 10 juli 2006
Ambitie en autonomie zijn de twee kernbegrippen van het
Professioneel Statuut voor leraren in het hele onderwijs dat de
Algemene Onderwijsbond de komende tijd tot stand wil brengen.
AOb-voorzitter Walter Dresscher: âLeraren willen voor hun leerlingen
en studenten het allerbeste onderwijs. Om dat waar te kunnen maken
moeten zij in een organisatie werken die ze in staat stelt om dat te
kunnen doen.â In het hele onderwijsbeleid lijkt de positie van de
leraar echter zwakker te worden: het ministerie richt zich in wetten
en regelingen vooral tot de onderwijsmanagers. Zo werd de positie van
docenten bijvoorbeeld in de nieuwe wet hoger onderwijs volkomen
vergeten, constateerde onlangs de Onderwijsraad.
Over de hele linie is de overheid druk bezig geweest met het schrappen
van regels en verschuiven van verantwoordelijkheden. âScholen worden
autonomerâ, was de boodschap van deze halve privatiseringsoperatie.
Dresscher: âIn de praktijk merkt onderwijspersoneel echter niets van
de toegenomen autonomie. Deze is op bestuur- en managementniveau
terecht gekomen en plaatst de onderwijsprofessional op een
achterstand. De invloed van de leraar op pedagogisch-didactische koers
van de instelling, af en toe zelfs de greep op kwaliteit en lesgeven,
is zichtbaar afgenomen. En dat terwijl de kwaliteit van de
afzonderlijke leraar de kwaliteit van het onderwijs bepaalt.â
Dresscher vindt dat het tijd wordt om de positie van de leraar stevig
te markeren. âHet Professioneel Statuut dat wij nu in de discussie
brengen is een set van rechten en plichten van leraren. Het kan ook
nog een ethische code bevatten voor leraren, zoals dat in veel andere
landen gebruikelijk is.â
Over de inhoud van het statuut organiseert de AOb dit najaar een
discussieronde op scholen en in speciale debatten. In de loop van
september wordt over het debat een speciale website geopend:
www.professioneelstatuut.nl.
In het statuut staan twee begrippen centraal: ambitie en autonomie.
Ambitie, omdat leraren streven naar het allerbeste onderwijs voor hun
leerlingen en studenten. Onderwijs maak je samen, lesgeven is een
professie die om passie vraagt. Om dat werk goed uit te voeren, moet
de leraar zijn eigen koers kunnen varen.
Autonomie is zo het tweede sleutelwoord. De koers die de leraar kiest,
vindt zijn wortels in een gedegen opleiding, goede nascholing, een
schoolorganisatie die hem ondersteunt om de ambities te realiseren.
Autonomie betekent géén isolement: leraren stellen samen de kaders
vast van de gezamenlijke koers en leggen daarover verantwoording af.
Aan ouders, studenten en de maatschappij.
De volledige tekst van de discussienota Ambitie en autonomie, een
professioneel statuut voor de leraar kunt u hieronder (als
Word-document) downloaden.
Algemene Onderwijsbond