Veilig Amsterdam


Gemeente Amsterdam - Maatregelen voor verbetering veiligheid in het openbaar vervoer

12/07/2006 - Extra kaartcontrole en toezicht in tram en bus, en voortzetting samenwerking op ondergrondse metrostations

Het college van B&W investeert in maatregelen om de veiligheid in het Amsterdamse openbaar vervoer te verbeteren. Naast onder meer de instelling van een OV-politie en het opknappen van metrostations, worden ook tijdelijke maatregelen genomen. Vanaf deze maand komt op het Stationseiland extra kaartcontrole bij trams waar geen conducteur aanwezig is.

Daarnaast komt er extra toezicht op bushaltes in Noord (Buikslotermeerplein en Mosplein) en komt er extra kaartcontrole op buslijnen van Noord naar Amsterdam CS. Ook handhaaft het college het zogenaamde Veiligheidsarrangement voor de ondergrondse metrostations, tot de komst van de OV-politie in januari 2007. Uit recent onderzoek blijkt dat sinds de inwerkingtreding van het arrangement in 2005, reizigers zich veiliger zijn gaan voelen op deze stations.

Extra controles zwartrijden in trams zonder controleurs Tussen eind juli en eind november 2006 vinden op het Centraal Station, het beginpunt van de tramlijnen 5, 16 en 24 waar geen conducteur aanwezig is, extra kaartcontroles plaats. In 2005 is op deze lijnen een zwartrijdpercentage van 11,95 gemeten. Naast het uitvoeren van kaartcontroles zullen toezichthouders ook meer service bieden aan reizigers (verwijzen, informeren). Juist in de periode juli-november zullen er meer bezoekers en toeristen zijn.

Meer toezicht bij bushaltes in Noord
Door overlast van rondhangende jongeren komt in Amsterdam-Noord tijdelijk meer toezicht bij de bushaltes op het Buikslotermeerplein en het Mosplein. Daarnaast zullen extra kaartcontroles worden uitgevoerd bij en in bussen van Noord naar het CS. Beide maatregelen dragen bij aan de veiligheid van reizigers en OV-personeel. Voor het toezicht worden medewerkers van Arriva ingeschakeld. Ook zal Arriva in 2006, in samenwerking met het GVB, voorlichting geven op scholen in Amsterdam-Noord.

Resultaten Veiligheidsarrangement metrostations Sinds de invoering van het Veiligheidsarrangement op 1 april 2005, is de veiligheid in de ondergrondse metrostations verbeterd. De overlast is verminderd en de waardering van het veiligheidsgevoel ´s nachts is gestegen van een 6,0 in februari 2005 naar een 6,2 in maart 2006 (overdag is het gevoel nagenoeg hetzelfde gebleven, ruim een 7). Dit blijkt uit passantenonderzoek van O+S en cijfers van de politie. Sinds april vorig jaar werken gemeente, politie, justitie en vervoerbedrijven nauw samen om de sociale onveiligheid (drugsoverlast, zakkenrollen, agressief bedelen e.d.) op de metrostations Nieuwmarkt, Waterlooplein, Weesperplein, Wibautstraat en het Amstelstation tegen te gaan. Het Veiligheidsarrangement voor de metrostations gaat uit van een lik-op-stuk-beleid en hulp aan notoire overlastveroorzakers. Zo benaderen een sociaal-psychiatrisch verpleegkundige van de GGD en de buurtregisseur van de politie mensen die hulpbehoevend zijn. Wie weigert om mee te werken, kan in een justitieel (drang)traject terecht komen.

De twee tijdelijke maatregelen beantwoorden aan het voorstel van het raadslid drs. R.E. Flos (VVD), ingediend per amendement in juli 2005.

Behandeling in de Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur (samen met het Veiligheidsarrangement) is op 13 september en in de Raadscommissie voor Algemene Zaken op 12 oktober.

Tram voor Centraal Station

Kijk ook bij

> Openbaar vervoer »