FNV Bouw


datum: 12-07-2006 / bericht: 1 van 40

FNV Bouw vierkant achter machinaal straten

FNV Bouw is blij met de controles op machinaal straten die de Arbeidsinspectie heeft aangekondigd. "We staan er vierkant achter", aldus sectorbestuurder Louw Elzinga van FNV Bouw. Straatmaker is een zwaar beroep. Dus telt elke verlichting van het werk. Nu zijn er niet alleen voor werkgevers en werknemers duidelijke richtlijnen, maar ook voor de opdrachtgever. Die moet de fysieke belasting van de straatmakers in het bestek meenemen. Ook dat gaat de Arbeidsinspectie na. Zo nodig spreekt de inspectie de opdrachtgever erop aan. "Daarnaast controleert de Arbeidsinspectie of de veiligheid van de straatmakers is gewaarborgd", zegt Elzinga.

Voorlopig deelt de Arbeidsinspectie alleen nog waarschuwingen uit. Pas als de aannemer herhaaldelijk in de fout gaat, volgt een boete. De Arbeidsinspectie wijst erop dat machinaal straten dezelfde kwaliteit biedt en vaak zelfs goedkoper is. De richtlijnen voor machinaal straten gelden voor groot nieuw werk. Daar moet machinaal gestraat worden, tenzij kan worden aangetoond dat dit in die situatie echt niet mogelijk was. "De financiën van het bedrijf zijn geen afdoende reden", legt Louw Elzinga uit. "Een bedrijf kan moeite hebben met de investering voor machinaal straten, maar dan moet het goed bedenken dat het ook failliet kan gaan aan de kosten die ziekte van de medewerkers meebrengt." Volgens cijfers van de Arbeidsinspectie kost ziekteverzuim wegens lage rugklachten de sector elk jaar 9,5 miljoen, terwijl het 11 miljoen kost dat er jaarlijks 400 vaklieden uitvallen. En dan de persoonlijke narigheid: bijna geen enkele straatmaker haalt de pensioengerechtigde leeftijd.

Los van de richtlijnen voor machinaal straten van grotere oppervlakken nieuw werk, geldt dat handmatig tillen zoveel mogelijk wordt vermeden of beperkt. Verboden zijn lasten van meer dan 25 kg per persoon en 50 kg met z'n tweeën. Klinkers van meer dan 4 kg mogen niet handmatig worden verwerkt; hetzelfde geldt voor tegels die zwaarder zijn dan 9,5 kg. Verplaatsen van bijvoorbeeld banden is handmatig al helemaal niet meer aan de orde: daarvoor zijn inmiddels voldoende hulpmiddelen aanwezig.

Kijk voor het bericht van de Arbeidsinspctie op http://home.szw.nl/actueel/dsp_persbericht.cfm?jaar=2006&link_id=98603/