Voedingcentrum


Zuivel: kies bewust

12 juli 2006

Campina gaat bij haar zuivel ook aandacht besteden aan andere waarden dan voeding, gezondheid en voedselveiligheid. Het bedrijf richt zich bijvoorbeeld op milieu, dierenwelzijn en sociale aspecten. Hiermee sluit Campina aan bij de maatschappelijke trend om meer aandacht te besteden aan voedselkwaliteit in brede zin. Het Voedingscentrum vindt de intentie van Campina positief en hoopt dat andere organisaties volgen. Het is van belang dat de consument een bewuste keuze kan maken.

Duurzaamheid van het milieu is een van de aandachtspunten van Campina. De koeien die de melk voor Campina-producten leveren, krijgen op het moment voornamelijk voer te eten dat de boeren zelf verbouwen (gras en maïs). Dat voer wordt nu aangevuld met aangekocht voer, waarvan soja een bestanddeel vormt. Campina wil steeds meer gebruik gaan maken van zogenoemde groene soja. Hiervoor werkt ze samen met het Wereld Natuur Fonds, Solidaridad en Stichting Natuur en Milieu. Groene soja is soja uit Zuid-Amerika, die bijdraagt aan het behoud van het tropisch regenwoud. Tussen 2006 en 2011 moet het aandeel groene soja in het veevoer stijgen van 10% tot 100%.
Â

Weidegang
Verder wil Campina de natuurlijke weidegang van haar koeien stimuleren. Zodat zo veel mogelijk koeien van voorjaar tot najaar in de wei grazen en daarmee de kans krijgen natuurlijk gedrag te vertonen. Ook wil Campina zorgen voor een eerlijk inkomen voor de melkveehouders. Het Voedingscentrum is blij met de plannen van Campina. Wel hoopt het Voedingscentrum dat de nieuwe insteek op een duidelijke manier aan de consument zal worden meegedeeld. De consument moet op een makkelijke manier inzichtelijk krijgen hoe een product tot stand is gekomen. Pas dan kan hij een bewuste keuze maken.

Voedselkwaliteit
Zelf start het Voedingscentrum dit jaar een meerjarige campagne over voedselkwaliteit. Als onderdeel van haar missie wil het Voedingscentrum het inzicht in de kwaliteit van voedsel vergroten. Verder wil ze stimuleren dat de consument niet alleen op gezondheid let, maar ook op duurzaamheid. Doel hierbij is een bewust kiezende consument en gezondheidswinst. Het Voedingscentrum hoopt dan ook dat andere organisaties het voorbeeld volgen van Campina.

Vetsamenstelling
De weg die Campina is ingeslagen, leidt overigens ook tot een soort melk met een lager gehalte verzadigde (verkeerd) vetzuren en een hoger gehalte onverzadigde (oké) en Omega-3-vetzuren. Dit komt door de weidegang van de koeien in combinatie met de nieuwe samenstelling van het veevoer. Hoewel de nieuwe vetverhouding relatief beperkte gezondheidswinst zal opleveren, draagt ze wel bij aan de gewenste daling van de hoeveelheid verzadigd vet in de voeding. En alle beetjes helpen.