Voedingcentrum
Zuivel: kies bewust
12 juli 2006
Campina gaat bij haar zuivel ook aandacht besteden aan andere waarden
dan voeding, gezondheid en voedselveiligheid. Het bedrijf richt zich
bijvoorbeeld op milieu, dierenwelzijn en sociale aspecten. Hiermee
sluit Campina aan bij de maatschappelijke trend om meer aandacht te
besteden aan voedselkwaliteit in brede zin. Het Voedingscentrum vindt
de intentie van Campina positief en hoopt dat andere organisaties
volgen. Het is van belang dat de consument een bewuste keuze kan
maken.
Duurzaamheid van het milieu is een van de aandachtspunten van Campina.
De koeien die de melk voor Campina-producten leveren, krijgen op het
moment voornamelijk voer te eten dat de boeren zelf verbouwen (gras en
maïs). Dat voer wordt nu aangevuld met aangekocht voer, waarvan soja
een bestanddeel vormt. Campina wil steeds meer gebruik gaan maken van
zogenoemde groene soja. Hiervoor werkt ze samen met het Wereld Natuur
Fonds, Solidaridad en Stichting Natuur en Milieu. Groene soja is soja
uit Zuid-Amerika, die bijdraagt aan het behoud van het tropisch
regenwoud. Tussen 2006 en 2011 moet het aandeel groene soja in het
veevoer stijgen van 10% tot 100%.
Â
Weidegang
Verder wil Campina de natuurlijke weidegang van haar koeien
stimuleren. Zodat zo veel mogelijk koeien van voorjaar tot najaar in
de wei grazen en daarmee de kans krijgen natuurlijk gedrag te
vertonen. Ook wil Campina zorgen voor een eerlijk inkomen voor de
melkveehouders. Het Voedingscentrum is blij met de plannen van
Campina. Wel hoopt het Voedingscentrum dat de nieuwe insteek op een
duidelijke manier aan de consument zal worden meegedeeld. De consument
moet op een makkelijke manier inzichtelijk krijgen hoe een product tot
stand is gekomen. Pas dan kan hij een bewuste keuze maken.
Voedselkwaliteit
Zelf start het Voedingscentrum dit jaar een meerjarige campagne over
voedselkwaliteit. Als onderdeel van haar missie wil het
Voedingscentrum het inzicht in de kwaliteit van voedsel
vergroten. Verder wil ze stimuleren dat de consument niet alleen op
gezondheid let, maar ook op duurzaamheid. Doel hierbij is een bewust
kiezende consument en gezondheidswinst. Het Voedingscentrum hoopt dan
ook dat andere organisaties het voorbeeld volgen van Campina.
Vetsamenstelling
De weg die Campina is ingeslagen, leidt overigens ook tot een soort
melk met een lager gehalte verzadigde (verkeerd) vetzuren en een hoger
gehalte onverzadigde (oké) en Omega-3-vetzuren. Dit komt door de
weidegang van de koeien in combinatie met de nieuwe samenstelling van
het veevoer. Hoewel de nieuwe vetverhouding relatief beperkte
gezondheidswinst zal opleveren, draagt ze wel bij aan de gewenste
daling van de hoeveelheid verzadigd vet in de voeding. En alle beetjes
helpen.