Gemeente Utrecht


2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
53 Vragen van mevrouw N.A.M.E. Wigny
(vragen binnengekomen op 1 juni 2006)

Al jaren pleit het CDA voor groene golven op de invalswegen en de binnenring van Utrecht voor een betere doorstroming van het autoverkeer en daarmee een betere luchtkwaliteit. Ook in het collegeprogram wordt hier aandacht aan besteed.

Op de Kardinaal de Jongweg functioneert een groene golf, maar alleen in de spitsuren. Daarbuiten moet men stoppen voor elk stoplicht. Dat betekent in praktijk dat auto's optrekken tot zeventig kilometer per uur, en dan gelijk weer moeten afremmen en dan ronkend staan voor het rode licht.
Het behoeft geen betoog dat dit zeer slecht voor de luchtkwaliteit is.

Naar de mening van de CDA-fractie is de Kardinaal de Jongweg een invals- en uitvalsweg, bedoeld om het verkeer niet in de woonwijk, maar snel de stad uit te krijgen. Het argument om de vele stoplichten op de Kardinaal de Jongweg te gebruiken om zo verkeer uit de stad te weren gaat in onze optiek daarom niet op. Ook een eerder veelvuldig gebruikt argument dat de vele stoplichten gedurende de dag zorgen voor een grotere verkeersveiligheid, bijvoorbeeld van scholieren is volgens de CDA-fractie niet steekhoudend. Scholieren gaan immers juist bij uitstek 's morgens in de spitsuren naar school.

Dit leidt voor het CDA tot de volgende vragen aan het college:

Algemeen
Op de Kardinaal de Jongweg is eind 2003 een groene golf ingesteld in twee richtingen tussen het Allendeplein en het kruispunt met de Jan van Galenstraat. Bij een constante snelheid van 70 km/uur (uitgezonderd bij het Eykmanplein, daar is de maximumsnelheid 50 km/uur) krijgen automobilisten op deze weg groen licht bij alle verkeerslichten en kunnen zij dus in één keer doorrijden. De ingestelde groene golf zorgt voor een betere doorstroming op de Kardinaal de Jongweg. Wel kan het bij grote drukte voorkomen dat verkeer dat vanaf de zijwegen invoegt, ervoor zorgt dat een aantal auto's net de groene golf niet meer haalt.

1. Deelt het college de mening dat het veel beter voor de doorstroming en luchtkwaliteit is indien de groene golf op de Kardinaal de Jongweg functioneert, zolang de stoplichten in werking zijn?
Een goede doorstroming bij een constante snelheid is zonder twijfel bevorderlijk voor de luchtkwaliteit. Bij het toepassen van een groene golf is echter altijd sprake van een afweging van diverse (verkeers)belangen, zoals verkeersveiligheid, doorstroming fietsers en prioriteit voor openbaar vervoer, waarvan de beleidskaders vastgelegd zijn in het door de raad vastgestelde Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP).

Op de Kardinaal de Jongweg geldt dat het kruisend verkeer en het langzame verkeer langere wachttijden hebben door de groene golf. Wanneer op de hoofdrichting veel verkeer rijdt, is dit zichtbaar voor het verkeer van de zijrichtingen en het langzaam verkeer en zijn deze langere wachttijden acceptabel. Wanneer het echter rustiger is op de hoofdrichting en minder auto's van de groene golf profiteren, terwijl het verkeer van de zijrichtingen en het langzame verkeer toch moet wachten, ontstaat ongeloofwaardigheid en geeft dit onbegrip. Om deze reden staat de groene golf niet continu aan, maar alleen gedurende drukke periodes; zo hebben het langzame verkeer en het verkeer van en naar de zijrichtingen tijdens de rustige periodes minder wachttijd. Gedurende de spitsperiodes en de drukke periodes buiten de spits krijgt het autoverkeer op de Kardinaal de Jongweg prioriteit.

Tot nu toe is in de rustige uren de groene golf dus uitgeschakeld en reageren de verkeerslichten op de actuele hoeveelheid verkeer via detectie in het wegdek en drukknoppen voor het langzaam verkeer.

2. Is het technisch mogelijk om de groene golf constant te laten functioneren?
Ja, technisch is dit mogelijk.
En zo ja, is het college dan bereid de tijden van functioneren van de groene golf aan te passen conform de wens van het CDA?
Naar aanleiding van de schriftelijke vragen heeft het college besloten om uit oogpunt van luchtkwaliteit op de Kardinaal de Jongweg de groene golf ook overdag in werking te houden. Met andere woorden: de groene golf wordt ingeschakeld bij de ochtendspits en uitgegeschakeld na de avondspits. Deze wijziging zal medio augustus worden doorgevoerd. Deze aanpassing zullen we monitoren op eventuele problemen voor het dwarsverkeer (met name het door rood rijden door fietsers op de zijrichtingen en daarmee een afnemende verkeersveiligheid zou een resultaat van de aanpassing kunnen zijn). Wij zullen de politie verzoeken om hierop enkele controles uit te voeren.

Bij de vaststelling van het GVVP in september 2005 is een amendement aangenomen, waarin B&W verzocht wordt een integraal visiedocument op te stellen waarin de beleidsterreinen ruimtelijke ordening, economie, milieu en verkeer in samenhang worden belicht, tegen de achtergrond van de nieuwe Wet Luchtkwaliteit. In het collegeprogramma is de verbetering van de luchtkwaliteit benoemd als een van de speerpunten en een betere doorstroming voor autoverkeer als een van de daartoe geëigende instrumenten. De discussie over het bevorderen van de doorstroming van autoverkeer voor een betere luchtkwaliteit ten koste van andere belangen hoort derhalve een plaats te krijgen in het GVVP deel twee. Los daarvan mag de raad verwachten dat als winst te boeken is met een verbeterde doorstroming, zonder dat dit ten koste hoeft te gaan van andere verkeersdeelnemers, B&W daartoe de mogelijkheden onderzoekt en waar mogelijk benut.

3. Kan het college aangeven of er meerdere wegen zijn waarop een groene golf nu alleen in de spitsuren functioneert.
Op de volgende wegen is een groene golf in werking in de spits:
. Albert Schweitzerdreef (Robert Kochplein en Moldaudreef)
. Letschertweg (op- en afritten Noord en Zuid A12, Meerndijk - Letschertweg en Meerndijk - AC restaurant)
. Marnixlaan (Amsterdamsestraatweg t/m Van Hoornekade)
. Papendorpseweg (op- en afrit Noord A12 en Cap Gemini)
. Op de tijdelijke route HOV om de zuid (Adema van Scheltemabaan t/m Albatrosbrug) geldt een groene golf zolang de verkeerslichten werken, vanwege de hoeveelheid openbaar vervoer die daar rijdt en de prioriteit die aan de bussen gegeven dient te worden.
Heeft zij de bereidheid ook daar de groene golf in werking te stellen zolang de stoplichten werken?
Zie antwoord op vraag 2.


---- --