Ingezonden persbericht


American Express onderzoekt
de toekomst van het luxesegment

100 internationale trendsetters voorspellen de toekomstige trends in luxe

"Het woord luxe is een lui synoniem geworden voor 'duur' en 'trendy', en veel mensen hebben deze definitie geaccepteerd. Ik ben echter van mening dat alleen prijs het label 'luxe' niet rechtvaardigt - er dient ook een perceptie van kwaliteit en authenticiteit te zijn, en een zekere mate van exclusiviteit en tijdloosheid." Giorgio Armani

18 juli 2006, Amsterdam - Nu het aantal miljonairs in de wereld en in Nederland blijft toenemen, stijgt ook de behoefte om inzicht te verkrijgen in hun wensen en verwachtingen. American Express hield daarom wereldwijd 100 interviews met toonaangevende couturiers, ontwerpers, media professionals en trendsetters over de toekomst van 'luxe'. De resultaten werden gebundeld in het '21st Centurion Living Report'. Dit rapport biedt belangrijke inzichten in de toekomstige consumententrends van de 21e eeuw op het gebied van luxe. Aansprekende namen uit dit panel zijn onder andere Giorgio Armani, Alexander McQueen, Marcel Wanders, Ian Schrager en Heston Blumenthal.

Jean-Luc Nocart, Vice President & Country Manager American Express Benelux: "Consumentengedrag verandert en het is tegenwoordig niet meer voldoende om alleen een degelijk product te maken. Het begrijpen van de drijfveren van de vermogende consument en het anticiperen op hun toekomstige wensen is van essentieel belang voor het vasthouden van hun loyaliteit." Uit het onderzoek van American Express blijkt dat vier attitudes bepalend zijn voor de luxemarkt van morgen.


1) De wens om unieke ervaringen op te doen
Het product alleen is niet langer voldoende, hoe speciaal of luxe het ook is. Consumenten in het luxesegment vragen om unieke en bijzondere ervaringen. Wanneer luxe merken hun product of dienst willen verkopen, moeten ze rekening houden met deze 'emotionele' behoefte van hun klant.


2) De behoefte aan kennis
De nieuwe generatie luxeconsumenten gebruikt kennis als selectiecriterium in plaats van prijs. Consumenten verwachten van luxe merken dat ze kwalitatief hoogstaande, persoonlijke service bieden en ook hun intellect stimuleren. "Luxe wordt meer en meer gedefinieerd door het vermogen om te weten en te beslissen," aldus de Nederlandse ontwerper Marcel Wanders.


3) Het belang van gevoelswaarde
Er is een duidelijke trend onder de superrijken in de richting van een meer waardebewuste houding. Deze heeft meer te maken met de betekenis van een product, dienst of ervaring dan met prijs. Aangezien de perceptie van waarde voor ieder individu anders is, moeten luxe merken ernaar streven de beste in hun klasse te zijn en een sterke emotionele band met de consument op te bouwen. Modeontwerper Alexander McQueen zegt hier het volgende over: "Hier geldt de regel 'less is more' en de nadruk zal meer op de kwaliteit komen te liggen dan op de kosten."


4) De wil om bewust te consumeren
De consument is op zoek naar mogelijkheden om een luxe levensstijl na te streven, maar deze moet zo min mogelijk een aanslag op het milieu vormen. Wanneer merken willen blijven aanslaan bij de nieuwe, bewuste luxeconsument, dan moet hun aanbod gebaseerd zijn op ethische, sociaal bewuste en milieuvriendelijke principes.

Bovenstaande attitudes zijn kenmerkend voor een aantal sectoren, waaronder reizen, design, eten en mode. Zij zijn in de plaats gekomen van de duurdoenerij die kenmerkend was voor de 20e eeuwse luxe. Al met al resulteren ze in een nieuw type consument in het luxesegment. De attitudes zullen gevolgen hebben voor de verschillende merken die opereren in de luxemarkt.

Luxemarkt blijft groeien
Het ' 21st Centurion Living Report' wordt gepubliceerd op het moment dat de groei van de luxemarkt nieuwe impulsen krijgt door een toename van het aantal miljonairs. In 2005 steeg het aantal mensen die een besteedbaar vermogen hadden van minimaal 1 miljoen dollar (¤ 782.500) met 6,5% tot 8,7 miljoen wereldwijd . Daarnaast springt de groei van de superrijken met vermogens van boven de 30 miljoen dollar in het oog. Vorig jaar nam het aantal toe met meer dan 10%.

In Nederland waren er vorig jaar ook meer rijken dan het jaar ervoor: van 103 duizend miljonairs in 2004 naar 108 duizend miljonairs in 2005, een toename van 5,3%. Opmerkelijk is dat deze toename meer dan twee keer zo groot is als de stijging van 2,4% in 2004. Bovendien is de toename hoger dan de gemiddelde Europese toename van 4,5 procent.

Jean-Luc Nocart zegt hierover; "Het onderzoek geeft ons inzicht in belangrijke trends en de houding van consumenten in een marktsegment waar veel van onze cliënten zich bevinden. Het helpt ons om voorop te blijven lopen met innovaties op het gebied van producten en persoonlijke service. Een beleving van de beste persoonlijke service met unieke producten blijft een onuitwisbare ervaring waar geen loyaliteitsprogramma tegenop kan. Anderhalf jaar geleden hebben wij Centurion gelanceerd in Nederland. Dit is de eerste kaart waarbij de betaalfunctionaliteit niet in onze marketing wordt genoemd. Onze cliënten hebben meer interesse in de manier waarop wij 24 uur per dag wereldwijd beschikbaar zijn met onze travel- en conciërgeservice, dan in de vanzelfsprekende betaalfuncties. Met de uitkomsten van dit onderzoek zien wij dat we een goede weg zijn ingeslagen."


- Einde Bericht -

Merrill Lynch/Capgemeni World Wealth Report 2006

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Eva Wolf of Liesbeth Burger - Winkelman en Van Hessen

Tel. 070 4161616
ewolf@winkelmanenvanhessen.nl
lburger@winkelmanenvanhessen.nl

Arthur van Essen - American Express
Tel. 020 5048408
Arthur.h.vanessen@aexp.com

Achtergrondinformatie

American Express
American Express is het meest toonaangevende bedrijf ter wereld op het gebied van creditcards. De geschiedenis van het bedrijf wordt gekenmerkt door innovatie, zij introduceerden de eerste:

o Travellers Cheque
o Classic Green Card
o Gold Card
o Platinum
o Centurion

Centurion is de meest exclusieve Card ter wereld met een uniek aanbod van voordelen en services die speciaal ontwikkeld zijn om te voorzien in de behoeften van de superrijken. Bij Centurion 'is alles mogelijk'.

In de Geldgids van 2006 onderzocht de Consumentenbond 60 creditcards. American Express is er trots op dat hun 5 American Express kaarten (The Platinum Card, The Gold Card, KLM Flying Blue - American Express kaart, The Classic Green en Blue) de hoogste gewogen totaalscores gaven in dit onderzoek. Hierbij werd gekeken naar de aanvraag en acceptatie alsmede krediet en de regels rond verlies en diefstal.

21st Centurion Living Report
De Nederlandse panel members zijn:

* Marcel Wanders

* Jonnie Boer

* Camille Oostwegel

* Jurgen Bey

* Casper Reinders

* Marije Vogelzang

* Hella Jongerius