Juli 2006
Green Media Webdevelopment
Nederlanders vorig jaar minder op vakantie
NRIT Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2005/2006
verschenen
In 2005 zijn minder Nederlanders op vakantie gegaan en degenen die wel
op vakantie gingen, zijn ook minder vaak op vakantie gegaan. Dat staat
in het zojuist verschenen Trendrapport toerisme, recreatie en vrije
tijd 2005/2006 van het NRIT dat een samenhangend beeld geeft van de
toeristisch-recreatieve sector in Nederland.
Vorig jaar is het aantal vakanties van Nederlanders met -2,1%
teruggelopen tot 34,4 miljoen, zo bliojk uit cijfers van het CBS. Ook
het aantal daarmee sa vakantie-overnachtingen daalde met -2,1% tot
267,4 miljoen, blijkt uit het rapport.
Trends
Het rapport start met een overzicht van de belangrijkste trends en
ontwikkelingen die ook een impact hebben op toerisme en recreatie:
- een geringe bevolkingsgroei;
- vergrijzing en grijze druk neemt toe;
- terugloop van het aandeel jongeren;
- meer huishoudens, kleinere gezinnen;
- toename van het aantal eenpersoonshuishoudens;
- meer tweeverdieners;
- behoefte aan vrije tijd wordt steeds groter;
- werkloosheid neemt af;
- herstel van de koopkracht;
- consument is positiever;
- technologie wordt op alle fronten ingezet;
- klimaatverandering zet door;
- duurzaam handelen en ondernemen wordt de standaard;
- politieke ontwikkelingen hebben een grote impact op
toeristenstromen;
- veiligheid wordt voor consumenten een belangrijk keuzecriterium.
Al deze trends en ontwikkelingen hebben op zowel korte- als lange
termijn een bepaalde impact op toerisme en recreatie. Korte
termijnontwikkelingen op de vakantiemarkt signaleert het NRIT middels
het ContinuVakantieOnderzoek.
Daling
In 2005 is de vakantieparticipatie (het aandeel van de bevolking dat
in een bepaald jaar minimaal één keer op vakantie is geweest) gedaald
van 81,2 in 2004 naar 80,8. Ook de vakantie-intensiteit (het aantal
keer dat vakantiegangers in een bepaald jaar met vakantie zijn
geweest) daalde van 2,82 in 2004 naar 2,77 in 2005.
Buitenland blijft terrein winnen
Het buitenland wint op de Nederlandse vakantiemarkt steeds meer
terrein. Werd in 2004 nog zo'n 52% van alle vakanties doorgebracht in
eigen land, in 2005 was dit afgenomen tot 50%. Een aantal jaar geleden
was de verhouding nog 58% binnenland/42% buitenland. In 2005 werden
door Nederlanders 17,3 miljoen vakanties in eigen land doorgebracht,
een daling van -3,7% ten opzichte van 2004. Het aantal buitenlandse
vakanties steeg licht met +0,5%.
Meer uitgegeven
In 2005 werd door Nederlandse vakantiegangers in totaal ruim 12,7
miljard euro aan vakanties uitgegeven. Dit is 50 miljoen euro meer dan
in 2004. Deze toename kan in zijn geheel worden toegeschreven aan de
toename van het aantal lange buitenlandse vakanties en de daarmee
samenhangende uitgaven.
Steeds minder Nederlanders naar Noordzeebadplaatsen
Grote verliezer op de binnenlandse vakantiemarkt is het
toeristengebied `Noordzeebadplaatsen'. Bij de korte vakanties heeft
dit gebied haar eerste positie zelfs af moeten staan aan de
`Veluwe(rand)'.
Brachten in 2004 Nederlanders nog 2,4 miljoen korte
vakanties-overnachtingen door aan de Noordzeekust, in 2005 was dit
gedaald tot 2,1 miljoen. Ook in het lange vakantiesegment deden de
Noordzeebadplaatsen geen goede zaken. Het aantal
vakantie-overnachtingen daalde van 11,0 miljoen naar 9,8 miljoen. In
totaal moesten de Noordzeebadplaatsen het met -10,8% minder
vakantie-overnachtingen doen.
Veluwerand
Toch was voor de Veluwe(rand) 2005 geen bijzonder goed jaar. Bij de
korte vakanties moest dit toeristengebied qua overnachtingen slechts
een klein verlies (-1,5%) incasseren. Bij de lange
vakantie-overnachtingen was het verlies met -8% evenwel een stuk
groter. In totaal liep de Veluwe(rand) een verlies op van -6,7% in
vakantie-overnachtingen.
'Toppers'
Toeristengebieden die het in 2005 goed deden waren de
`Waddeneilanden', de `Meren in Groningen, Friesland en
Noordwest-Overijssel', het `Gelders Rivierengebied' en de `Vier grote
steden'. Negatieve uitschieters waren het `Deltagebied', de
`IJsselmeerkust', `Twente, Salland en de Vechtstreek' en
`Oost-Brabant, Noord- en Midden Limburg en het Rijk van Nijmegen'.
Slecht jaar voor Zeeland
Van de belangrijke vakantieprovincies deed in 2005 vooral Zeeland
slechte zaken. Het aantal vakantie-overnachtingen daalde in deze
provincie met maar liefst -23,9%. De provincie duikelde daarmee van
een vierde plaats in 2004 naar een achtste plaats in 2005.
Ook Utrecht maakte in 2005 een minder jaar door. Gelderland heeft zijn
eerste positie als belangrijkste vakantieprovincie voor Nederlanders
ondanks een gering verlies weten te behouden. Ook voor Limburg,
Drenthe, Flevoland en Overijssel was het een wat minder jaar.
Positieve uitschieters waren Groningen en Friesland.
Lichte groei in buitenlandse vakanties
Het aantal buitenlandse vakanties van Nederlanders groeide in 2005
licht met +0,5%. Het aantal vakantie-overnachtingen in het buitenland
bleef vorig jaar stabiel op 171,8 miljoen. Populairste vakantieland
van Nederlanders is nog steeds Frankrijk met 31 miljoen
vakantie-overnachtingen.
Verlies
Toch is dit land in vier jaar tijd zo'n 8 miljoen overnachtingen van
Nederlanders kwijtgeraakt. Vorig jaar bedroeg het verlies ten opzichte
van 2004 zo'n -3,1%. Was is 2002 het verschil met de nummer twee,
Spanje, nog 19 miljoen vakantie-overnachtingen, in 2005 was dat
teruggelopen tot 11 miljoen vakantie-overnachtingen.
Duitsland
Nummer 3, Duitsland, deed het in 2005 redelijk, met een verlies van
-2,0% in vakantie-overnachtingen. Positieve uitschieters in 2005 waren
Turkije, voormalig Joegoslavië, Afrika en de VS en Canada. Oostenrijk,
Zwitserland, Groot-Brittannië, Denemarken en Hongarije mochten
significant minder Nederlandse vakantie-overnachtingen registreren.
Slecht jaar voor bungalowparken
Van de belangrijkste logiesvormen deden in 2005 alleen de hotels en
pensions goede zaken. Nederlandse hotels registreerden vorig jaar
+12,8% meer vakantie-overnachtingen van Nederlanders. In Nederlandse
vakantiebungalows werden maar liefst -10,7% minder overnachtingen van
Nederlanders geregistreerd. Omdat ook buitenlanders minder nachten in
Nederlandse bungalowparken doorbrachten, kan geconcludeerd worden dat
het geen goed jaar is geweest voor de Nederlandse bungalowparken.
Campings
Ook met de Nederlandse campings ging het een stuk minder. Zij konden
-8,7% minder vakantie-overnachtingen van Nederlanders registreren. Ook
hier konden de buitenlanders het verlies aan Nederlandse
overnachtingen niet compenseren.
Meer caravanvakanties in het buitenland
In het buitenland blijft het hotel onverminderd de belangrijkste
logiesvorm van de Nederlanders. In 2005 werd 34% van alle
vakantie-overnachtingen doorgebracht in een hotel. Goede tweede was de
vakantiebungalow met een aandeel van 13%. Vorig jaar is in het
buitenland het appartement minder populair geworden terwijl de caravan
haar populariteit zag toenemen.
Nederland loopt internationaal in de pas
Internationaal gezien loopt Nederland op toeristisch gebied behoorlijk
in de pas. Steeg het aantal internationale aankomsten in Europa
volgens de World Tourism Organization met +4%, ook in Nederland
registreerde het Centraal Bureau voor de Statistiek in 2005 een
toename van het aantal buitenlandse gasten met +4%.
Het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten in Nederlandse
logiesaccommodaties bleef stabiel op 25,4 miljoen. Dit betekent wel
dat de gemiddelde verblijfsduur terugliep van 2,6 nachten naar 2,5
nachten.
Afnemend belang
Het belang van de vijf belangrijkste herkomstlanden (Duitsland,
Groot-Brittannië, België, Frankrijk en Italië) neemt al enkele jaren
af. Hadden deze vijf landen in 2003 nog een aandeel van 74% in alle
overnachtingen van buitenlanders in Nederland. In 2005 was dit aandeel
teruggelopen tot 71%. Vooral de afnemende belangstelling uit Duitsland
is hier debet aan. Had dit land in 1999 nog een aandeel van 46%, in
2005 was dat teruggelopen tot 40%.
Reisverkeersbalans
De ontvangsten uit reisverkeer, geregistreerd door het CBS in de
Reisverkeersbalans, stegen met +1,4% tot 8.422 miljoen euro. Omdat
Nederlanders in het buitenland meer geld uitgeven dan buitenlanders in
Nederland besteden bedraagt het negatieve saldo op de
Reisverkeersbalans 4.531 miljoen euro. Dat is wel een stuk minder dan
in 2004 toen het negatieve saldo nog 4.905 euro bedroeg. De
bestedingen van Nederlanders in het buitenland daalden van 13.211
miljoen euro in 2004 naar 12.953 miljoen euro in 2005.
Bungalowsector
Tussen 1996 en 2005 is het aantal recreatiewoningen in Nederland met
+3% per jaar gegroeid tot ruim 95.000. Hiervan staan er 33.000 op 425
parken. Deze sector staat al enkele jaren onder druk door de
afhankelijkheid van de Duitse markt, de conjunctuurgevoeligheid van de
korte vakantiemarkt, de korte levenscyclus van formules en
investeringen en de concurrentie van goedkope buitenlandse vakanties.
In 2005 nam het aantal overnachtingen van Nederlanders op Nederlandse
vakantieparken af met -7% tot ruim 54 miljoen. Ook buitenlanders
realiseerden minder overnachtingen op Nederlandse bungalowparken
(-5%).
Kampeersector
Ook voor de Nederlandse kampeersector was 2005 geen bijzonder goed
jaar. Het aantal overnachtingen van Nederlanders op toeristische
plaatsen daalde van 19,4 miljoen naar 17,3 miljoen. Kansen voor de
kampeersector zijn de groeiende belangstelling voor kleinschalige
recreatie, onthaasting en de aandacht voor gezin, gezondheid en
omgeving. Wel verlangt de consument steeds meer comfort op de camping.
Hotelsector
Met de Nederlandse hotelsector ging het in 2005 een stuk beter. De
kamerbezettingsgraad steeg van 66,7% naar 69,1% bij een
gelijkblijvende kamerprijs. Het aantal binnenlandse hotelvakanties
maakte in 2005 een erg positieve ontwikkeling door. Het aantal
overnachtingen steeg met +13% tot 8,9 miljoen. De hotelsector kan
vooral van de toenemende vergrijzing profiteren aangezien voor ouderen
het hotel een favoriete logiesvorm is.
Reissector
In tegenstelling tot veel berichten in de pers gaan steeds meer
Nederlanders georganiseerd op vakantie. Het gaat hierbij om 49% van
alle vakanties. In 2002 bedroeg dit aandeel nog maar 39%. Wel is
internet het belangrijkste boekingskanaal geworden. Inmiddels wordt
42% van de georganiseerde vakanties via internet geboekt. Dat is in de
afgelopen jaren vooral ten koste gegaan van het reisbureau en
telefonisch boeken.
De verwachting is dat op termijn meer dan de helft van de Nederlanders
zijn of haar vakantie via internet zal boeken. Het is dan ook niet
verbazingwekkend dat vooral touroperators op internet goede zaken
doen.
De traditionele reisorganisaties maakten in 2005 een pas op de plaats.
Het aantal boekingen voor zomervakanties bij ANVR-reisbureau's bleef
in 2005 stabiel. Met de wintervakanties ging het wat minder, hier
noteerde het ANVR een min van -4%.
Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2005/2006
Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd geeft een
samenhangend beeld van de toeristisch-recreatieve sector in Nederland.
Op basis van de meest toon aangevende (statistische) onderzoeken komen
de belangrijkste ontwikkeling en in toerisme, recreatie en vrije tijd
uitgebreid aan bod. Het rapport bestaat uit drie hoofdonderdelen:
1 Trendmatige ontwikkelingen en beleid
2 Vrijetijdsgedrag en vakanties
3 Sectoren
Het rapport is bij NRIT Media te bestellen. Klik voor meer informatie
naar http://www.nrit.nl/