Juli 2006

Green Media Webdevelopment

Nederlanders vorig jaar minder op vakantie
NRIT Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2005/2006 verschenen
In 2005 zijn minder Nederlanders op vakantie gegaan en degenen die wel op vakantie gingen, zijn ook minder vaak op vakantie gegaan. Dat staat in het zojuist verschenen Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2005/2006 van het NRIT dat een samenhangend beeld geeft van de toeristisch-recreatieve sector in Nederland.
Vorig jaar is het aantal vakanties van Nederlanders met -2,1% teruggelopen tot 34,4 miljoen, zo bliojk uit cijfers van het CBS. Ook het aantal daarmee sa vakantie-overnachtingen daalde met -2,1% tot 267,4 miljoen, blijkt uit het rapport.

Trends
Het rapport start met een overzicht van de belangrijkste trends en ontwikkelingen die ook een impact hebben op toerisme en recreatie:


- een geringe bevolkingsgroei;


- vergrijzing en grijze druk neemt toe;

- terugloop van het aandeel jongeren;

- meer huishoudens, kleinere gezinnen;

- toename van het aantal eenpersoonshuishoudens;
- meer tweeverdieners;

- behoefte aan vrije tijd wordt steeds groter;
- werkloosheid neemt af;

- herstel van de koopkracht;

- consument is positiever;

- technologie wordt op alle fronten ingezet;
- klimaatverandering zet door;

- duurzaam handelen en ondernemen wordt de standaard;
- politieke ontwikkelingen hebben een grote impact op toeristenstromen;

- veiligheid wordt voor consumenten een belangrijk keuzecriterium.

Al deze trends en ontwikkelingen hebben op zowel korte- als lange termijn een bepaalde impact op toerisme en recreatie. Korte termijnontwikkelingen op de vakantiemarkt signaleert het NRIT middels het ContinuVakantieOnderzoek.

Daling
In 2005 is de vakantieparticipatie (het aandeel van de bevolking dat in een bepaald jaar minimaal één keer op vakantie is geweest) gedaald van 81,2 in 2004 naar 80,8. Ook de vakantie-intensiteit (het aantal keer dat vakantiegangers in een bepaald jaar met vakantie zijn geweest) daalde van 2,82 in 2004 naar 2,77 in 2005.

Buitenland blijft terrein winnen
Het buitenland wint op de Nederlandse vakantiemarkt steeds meer terrein. Werd in 2004 nog zo'n 52% van alle vakanties doorgebracht in eigen land, in 2005 was dit afgenomen tot 50%. Een aantal jaar geleden was de verhouding nog 58% binnenland/42% buitenland. In 2005 werden door Nederlanders 17,3 miljoen vakanties in eigen land doorgebracht, een daling van -3,7% ten opzichte van 2004. Het aantal buitenlandse vakanties steeg licht met +0,5%.

Meer uitgegeven
In 2005 werd door Nederlandse vakantiegangers in totaal ruim 12,7 miljard euro aan vakanties uitgegeven. Dit is 50 miljoen euro meer dan in 2004. Deze toename kan in zijn geheel worden toegeschreven aan de toename van het aantal lange buitenlandse vakanties en de daarmee samenhangende uitgaven.

Steeds minder Nederlanders naar Noordzeebadplaatsen Grote verliezer op de binnenlandse vakantiemarkt is het toeristengebied `Noordzeebadplaatsen'. Bij de korte vakanties heeft dit gebied haar eerste positie zelfs af moeten staan aan de `Veluwe(rand)'.

Brachten in 2004 Nederlanders nog 2,4 miljoen korte vakanties-overnachtingen door aan de Noordzeekust, in 2005 was dit gedaald tot 2,1 miljoen. Ook in het lange vakantiesegment deden de Noordzeebadplaatsen geen goede zaken. Het aantal vakantie-overnachtingen daalde van 11,0 miljoen naar 9,8 miljoen. In totaal moesten de Noordzeebadplaatsen het met -10,8% minder vakantie-overnachtingen doen.

Veluwerand
Toch was voor de Veluwe(rand) 2005 geen bijzonder goed jaar. Bij de korte vakanties moest dit toeristengebied qua overnachtingen slechts een klein verlies (-1,5%) incasseren. Bij de lange vakantie-overnachtingen was het verlies met -8% evenwel een stuk groter. In totaal liep de Veluwe(rand) een verlies op van -6,7% in vakantie-overnachtingen.

'Toppers'
Toeristengebieden die het in 2005 goed deden waren de `Waddeneilanden', de `Meren in Groningen, Friesland en Noordwest-Overijssel', het `Gelders Rivierengebied' en de `Vier grote steden'. Negatieve uitschieters waren het `Deltagebied', de `IJsselmeerkust', `Twente, Salland en de Vechtstreek' en `Oost-Brabant, Noord- en Midden Limburg en het Rijk van Nijmegen'.

Slecht jaar voor Zeeland
Van de belangrijke vakantieprovincies deed in 2005 vooral Zeeland slechte zaken. Het aantal vakantie-overnachtingen daalde in deze provincie met maar liefst -23,9%. De provincie duikelde daarmee van een vierde plaats in 2004 naar een achtste plaats in 2005.

Ook Utrecht maakte in 2005 een minder jaar door. Gelderland heeft zijn eerste positie als belangrijkste vakantieprovincie voor Nederlanders ondanks een gering verlies weten te behouden. Ook voor Limburg, Drenthe, Flevoland en Overijssel was het een wat minder jaar. Positieve uitschieters waren Groningen en Friesland.

Lichte groei in buitenlandse vakanties
Het aantal buitenlandse vakanties van Nederlanders groeide in 2005 licht met +0,5%. Het aantal vakantie-overnachtingen in het buitenland bleef vorig jaar stabiel op 171,8 miljoen. Populairste vakantieland van Nederlanders is nog steeds Frankrijk met 31 miljoen vakantie-overnachtingen.

Verlies
Toch is dit land in vier jaar tijd zo'n 8 miljoen overnachtingen van Nederlanders kwijtgeraakt. Vorig jaar bedroeg het verlies ten opzichte van 2004 zo'n -3,1%. Was is 2002 het verschil met de nummer twee, Spanje, nog 19 miljoen vakantie-overnachtingen, in 2005 was dat teruggelopen tot 11 miljoen vakantie-overnachtingen.

Duitsland
Nummer 3, Duitsland, deed het in 2005 redelijk, met een verlies van
-2,0% in vakantie-overnachtingen. Positieve uitschieters in 2005 waren Turkije, voormalig Joegoslavië, Afrika en de VS en Canada. Oostenrijk, Zwitserland, Groot-Brittannië, Denemarken en Hongarije mochten significant minder Nederlandse vakantie-overnachtingen registreren.

Slecht jaar voor bungalowparken
Van de belangrijkste logiesvormen deden in 2005 alleen de hotels en pensions goede zaken. Nederlandse hotels registreerden vorig jaar
+12,8% meer vakantie-overnachtingen van Nederlanders. In Nederlandse vakantiebungalows werden maar liefst -10,7% minder overnachtingen van Nederlanders geregistreerd. Omdat ook buitenlanders minder nachten in Nederlandse bungalowparken doorbrachten, kan geconcludeerd worden dat het geen goed jaar is geweest voor de Nederlandse bungalowparken.

Campings
Ook met de Nederlandse campings ging het een stuk minder. Zij konden
-8,7% minder vakantie-overnachtingen van Nederlanders registreren. Ook hier konden de buitenlanders het verlies aan Nederlandse overnachtingen niet compenseren.

Meer caravanvakanties in het buitenland
In het buitenland blijft het hotel onverminderd de belangrijkste logiesvorm van de Nederlanders. In 2005 werd 34% van alle vakantie-overnachtingen doorgebracht in een hotel. Goede tweede was de vakantiebungalow met een aandeel van 13%. Vorig jaar is in het buitenland het appartement minder populair geworden terwijl de caravan haar populariteit zag toenemen.

Nederland loopt internationaal in de pas
Internationaal gezien loopt Nederland op toeristisch gebied behoorlijk in de pas. Steeg het aantal internationale aankomsten in Europa volgens de World Tourism Organization met +4%, ook in Nederland registreerde het Centraal Bureau voor de Statistiek in 2005 een toename van het aantal buitenlandse gasten met +4%.

Het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten in Nederlandse logiesaccommodaties bleef stabiel op 25,4 miljoen. Dit betekent wel dat de gemiddelde verblijfsduur terugliep van 2,6 nachten naar 2,5 nachten.

Afnemend belang
Het belang van de vijf belangrijkste herkomstlanden (Duitsland, Groot-Brittannië, België, Frankrijk en Italië) neemt al enkele jaren af. Hadden deze vijf landen in 2003 nog een aandeel van 74% in alle overnachtingen van buitenlanders in Nederland. In 2005 was dit aandeel teruggelopen tot 71%. Vooral de afnemende belangstelling uit Duitsland is hier debet aan. Had dit land in 1999 nog een aandeel van 46%, in 2005 was dat teruggelopen tot 40%.

Reisverkeersbalans
De ontvangsten uit reisverkeer, geregistreerd door het CBS in de Reisverkeersbalans, stegen met +1,4% tot 8.422 miljoen euro. Omdat Nederlanders in het buitenland meer geld uitgeven dan buitenlanders in Nederland besteden bedraagt het negatieve saldo op de Reisverkeersbalans 4.531 miljoen euro. Dat is wel een stuk minder dan in 2004 toen het negatieve saldo nog 4.905 euro bedroeg. De bestedingen van Nederlanders in het buitenland daalden van 13.211 miljoen euro in 2004 naar 12.953 miljoen euro in 2005.

Bungalowsector
Tussen 1996 en 2005 is het aantal recreatiewoningen in Nederland met
+3% per jaar gegroeid tot ruim 95.000. Hiervan staan er 33.000 op 425 parken. Deze sector staat al enkele jaren onder druk door de afhankelijkheid van de Duitse markt, de conjunctuurgevoeligheid van de korte vakantiemarkt, de korte levenscyclus van formules en investeringen en de concurrentie van goedkope buitenlandse vakanties.

In 2005 nam het aantal overnachtingen van Nederlanders op Nederlandse vakantieparken af met -7% tot ruim 54 miljoen. Ook buitenlanders realiseerden minder overnachtingen op Nederlandse bungalowparken (-5%).

Kampeersector
Ook voor de Nederlandse kampeersector was 2005 geen bijzonder goed jaar. Het aantal overnachtingen van Nederlanders op toeristische plaatsen daalde van 19,4 miljoen naar 17,3 miljoen. Kansen voor de kampeersector zijn de groeiende belangstelling voor kleinschalige recreatie, onthaasting en de aandacht voor gezin, gezondheid en omgeving. Wel verlangt de consument steeds meer comfort op de camping.

Hotelsector
Met de Nederlandse hotelsector ging het in 2005 een stuk beter. De kamerbezettingsgraad steeg van 66,7% naar 69,1% bij een gelijkblijvende kamerprijs. Het aantal binnenlandse hotelvakanties maakte in 2005 een erg positieve ontwikkeling door. Het aantal overnachtingen steeg met +13% tot 8,9 miljoen. De hotelsector kan vooral van de toenemende vergrijzing profiteren aangezien voor ouderen het hotel een favoriete logiesvorm is.

Reissector
In tegenstelling tot veel berichten in de pers gaan steeds meer Nederlanders georganiseerd op vakantie. Het gaat hierbij om 49% van alle vakanties. In 2002 bedroeg dit aandeel nog maar 39%. Wel is internet het belangrijkste boekingskanaal geworden. Inmiddels wordt 42% van de georganiseerde vakanties via internet geboekt. Dat is in de afgelopen jaren vooral ten koste gegaan van het reisbureau en telefonisch boeken.

De verwachting is dat op termijn meer dan de helft van de Nederlanders zijn of haar vakantie via internet zal boeken. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat vooral touroperators op internet goede zaken doen.

De traditionele reisorganisaties maakten in 2005 een pas op de plaats. Het aantal boekingen voor zomervakanties bij ANVR-reisbureau's bleef in 2005 stabiel. Met de wintervakanties ging het wat minder, hier noteerde het ANVR een min van -4%.

Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2005/2006 Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd geeft een samenhangend beeld van de toeristisch-recreatieve sector in Nederland. Op basis van de meest toon aangevende (statistische) onderzoeken komen de belangrijkste ontwikkeling en in toerisme, recreatie en vrije tijd uitgebreid aan bod. Het rapport bestaat uit drie hoofdonderdelen:


1 Trendmatige ontwikkelingen en beleid

2 Vrijetijdsgedrag en vakanties

3 Sectoren

Het rapport is bij NRIT Media te bestellen. Klik voor meer informatie naar http://www.nrit.nl/