Zorgvernieuwing krijgt eindelijk gestalte

Honeywell

http://www.honeywell.com

Telemetrie bij diagnostiek hartrimestoornissen

Het stellen van een goede diagnose van een soms optredende hartritmestoornis is nauwelijks mogelijk.Uit recent gepubliceerd, Nederlands onderzoek, blijkt, dat in 84% van de gevallen een diagnose op afstand kon worden gesteld met behulp van apparatuur door de patiënt zelf bediend. Slechts een klein percentage van de patiënten (5%) werd doorverwezen naar de cardioloog, de rest (95%) kon door de huisarts worden afgehandeld. Hiermee wordt de toegankelijkheid van de zorg zeker gesteld, de kwaliteit verhoogd, en de kosten verlaagd. Niet alleen per diagnose maar zeker door het voorkomen van vele beroertes (CVA.s) per jaar scheelt dat 800.000 Euro, ieder jaar weer.Uitvoering van deze dienst in de praktijk bevestigt de in het onderzoek gevonden cijfers.

Binnen de monitoring periode van maximaal 30 dagen is het mogelijk om een diagnose te stellen.De beoordeling wordt met advies naar de behandelend huisarts gestuurd die op basis van deze gegevens zijn verdere beleid bepaalt.

Hierdoor worden onnodige verwijzingen naar de cardioloog (de tweede lijn) voorkomen.

Honeywell Telecare is een telemedicine bedrijf dat gewoon op bedrijfsmatige principes werkt in Nederland, maar bovendien met behulp van eenvoudige technologie, inpasbaar in bestaande zorg systemen en netwerken de zorg toegankelijk houdt voor de patiënt en werkbaar voor de huisarts. Tevens worden hiermee aanzienlijke kosten bespaart, op de korte termijn door het voorkomen van onnodige verwijzingen naar het ziekenhuis en op de lange termijn door het vroegtijdig adequaat behandelen van risicofactoren voor het ontstaan van ischaemische beroertes.

Honeywell Telecare laat zien, dat met behulp van eenvoudige technologie en tegen lage kosten, kwaliteits en efficientie verbetering in de zorg eenvoudig realiseerbaar is. De dienstverlening van Honeywell Telecare verloopt via eerste lijns gezondheidscentra, HAGROs, huisartsenlabaratoria (zgn. Diagnostische Centra) en thuiszorginstellingen.De dienst is beschikbaar in de regio Noord Holland, provincie Utrecht, Rijnland, Delft e.o, gebeid rond Nijmegen en Velp. Binnenkort ook in regio groot Amsterdam en Twente.

Door samenwerking met diverse logistieke partners in de zorg kan tegen lage kosten een telemedische service voor diagnostiek van hartritmestoornissen voor de eerste lijn worden geboden. Hartritmestoornissen zijn lastig te diagnosticeren, omdat er enkel bij de huisarts of specialist een ECG kan worden gemaakt. Meestal is de acute klacht dan weer voorbij

De gouden standaard voor diagnostiek is de zogenaamde "event holter' waarmee de patient op het moment dat een klacht zich voordoet op eenvoudige manier een ECG kan maken. Deze opname wordt via een modem verzonden naar een centrale database waar onder supervisie van een cardioloog dit ECG wordt beoordeeld.

Contact over dit persbericht en nadere informatie:

Chr.J.Verhorst, arts

T. 023 5384687
M. 06 20523606
E. info@honeywelltelecare.nl

Bijlage : Uitgebreide toelichting

Beschrijving
Uit de praktijk blijkt dat huisartsen gemiddeld 13 keer per 1000 patiënten per jaar een ECG (een zgn. 'hartfilmpje') maken of laten maken voor patiënten met een onduidelijke hart(ritme)stoornis.
De presentatie van nieuwe hartproblemen, waarbij het nodig is om een ECG te maken is in de gemiddelde huisartsen praktijk te laag om voldoende kennis op te bouwen in het beoordelen van een ECG.

Nu worden deze patiënten ter uitsluiting of aantonen van de klacht doorgaans verwezen naar het ziekenhuis voor verdere diagnostiek. Met alle kosten die dat met zich meebrengt.

De oorzaken voor het diagnostisch gebruik van een ECG in de huisartsen praktijk beperken zich tot twee categorieën:

1. het diagnosticeren van hartritmestoornissen (hartkloppingen)
2. het diagnosticeren hart-pijnklachten

Door de vergrijzing van de bevolking zal het aantal hartritmestoornissen toenemen, zeker ook door de verbeterde overleving na eerdere problemen met het hart.

Een eenmalig ECG draagt weinig bij tot de diagnose van hartritmestoornissen en klachten van pijn op de borst. Verwijzing naar het ziekenhuis is nu het logische beleid.

Het beschikbaar hebben in de huisartsenzorg van apparatuur waarmee de patiënt op het moment van de klacht (memo holter: een apparaatje dat op de borst een hartritmestoornis direct vastlegt) een registratie kan maken is en nieuw en uniek, waarbij een goede diagnose kan worden gesteld: van 'niets aan de hand" tot een verwijzing naar het ziekenhuis voor verder onderzoek. Deze aanpak voorkomt tijd en kosten, door tijdige diagnose en het hiermee voorkomen van beroertes. Goed voor de patiënten en goed voor de kosten van de gezondheidszorg!

Klinisch onderzoek

Door het huisartsen instituut van het AMC te Amsterdam is de toegevoegde waarde van deze ambulante ECG registratie in de eerste lijn onderzocht in het zogenaamde BEAT onderzoek Uit dit onderzoek, dat tijdens het NHG congres in december 2005 te Utrecht is gepresenteerd en waarvan de publicatie is verschenen in Huisarts & Wetenschap nr 48 van november 2005, blijkt dat het gebruik van ambulante event holters voor de diagnostiek van ritme stoornissen leidt tot een zowel statistisch significante als klinisch relevante toename in diagnoses met behandelconsequenties. Ambulante event-memo holters vormen een waardevolle aanvulling op het diagnostisch arsenaal van de huisarts en hebben belangrijke consequenties voor het huisartsgeneeskundig beleid.

Procedure
Op verwijzing van de huisarts krijgt de patiënt voor maximaal een maand de beschikking over een handzaam opname apparaat waarmee een ritmestrook kan worden opgenomen op het moment dat de klacht zich openbaart. Eenmaal geactiveerd werkt dit apparaat met een "memory loop modus" , waardoor continu het ECG van de afgelopen 1 tot 7 minuten in het buffer geheugen wordt vastgelegd. Zodra de patiënt een abnormaal symptoom voelt ( ritme stoornis ) kan een opname modus worden geactiveerd. Het vastgelegde ECG ( 1 leads recording ) bevat 30 seconden pre- en 30 seconden post-event.

Nadat de patiënt een opname heeft gemaakt wordt deze per modem doorgezonden worden naar een database. Het ECG wordt beoordeeld door cardiologen en vergeleken met een eerder gemaakt basis ECG. Indien het resultaat daar aanleiding toe geeft wordt de verwijzend huisarts direct geïnformeerd.per fax of telefoon.

Aan het eind van de periode waarin de patiënt de opname apparatuur gebruikt krijgt de verwijzend arts altijd een afsluitend bericht met advies en een beschrijving van de gevonden ECG afwijkingen.

Patiëntenpopulatie
De telediagnostiek is bedoeld voor de patiënt met klachten van: a. hartkloppingen, overslaan van het hart, hartbonzen, onregelmatige hartslag, flauwvallen, en/of gevoelens van lichtheid in het hoofd b. afwijkend hartritme bij lichamelijk onderzoek

Procedure
De patiënt wordt vanuit de huisartsenpraktijk via een speciaal formulier met de NAW en verzekeringsgegevens verwezen naar de Telecaredienst.

Ook gegevens over medicatie gebruik en relevante medische gegevens worden daarbij vermeld..
Via een medewerker van het diagnostisch centrum of thuiszorgorganisatie krijgt de patiënt instructies over het gebruik van de apparatuur. Na afloop van de bewakingsperiode of eerder als er een diagnose is gesteld levert de patiënt de apparatuur weer in. De verwijzend huisarts krijgt hierna een bericht met advies en een beschrijving van de gevonden relevante ECG afwijkingen. De huisarts kan hierop zijn verdere beleid bepalen.
De patiënt kan 24 uur per dag en 7 dagen per week, met dringende medische vragen en klachten betreffende zijn ritme problemen, contact opnemen.

Kosten en vergoeding
In de nieuwe tarieven structuur van 2006 is het voor Zorgverzekeraars mogelijk in het kader van Modernisering & Innovatie afspraken te maken met huisartsen over speciale verrichtingen die buiten het basis tarief vallen.Diagnostiek van hartritme stoornissen is een van de modules waarover tussen verzekeraars en huisartsen afspraken zijn gemaakt. Deze regeling is gericht op projecten die de doelmatigheid in de zorg vergroten tegen gelijke of lagere kosten. Er zijn geen investeringen door de huisarts nodig.

Voordelen
Voor patiënt:
verbetering kwaliteit van leven
geen onnodige stigmatisering als hartpatiënt
laagdrempelige toegang tot specialistisch advies

Voor de arts:
verbetering van kwaliteit van zorg
bevorderen van werkbare zorg
versterking poortwachters functie
vermindering onnodig patiëntencontact
vermindering wachttijden
juiste patiënt op juiste plaats

Verdere informatie
Alle relevante literatuur, onderzoeken en andere informatie is te vinden op : www.honeywelltelecare.nl.