PERSBERICHT
Utrecht, 17 juli 2006
Verschillen tussen retailformules worden groter
De noodklok wordt niet geluid, maar het wordt ook niet mooier gemaakt dan het is:
het Capgemini-rapport Trends in Retail 2006 signaleert kansen en bedreigingen voor
retailers. Dit betreft vooral hoe de retailers omgaan met hun klanten: hoe kunnen ze de
potentiële omzet realiseren die in de loyaliteit van hun klanten besloten ligt? Als
winkeliers niet meebewegen met de veranderende consument, dan komen ze boven aan
de lijst om voor een ander ingeruild te worden. Formules die klantloyaliteit niet weten
om te zetten in echte verkoop zullen verdwijnen.
Het onderzoek `Trends in Retail: (Re-)connect the consumer' wordt jaarlijks uitgevoerd
door TNS NIPO in opdracht van Capgemini. Het rapport beschrijft de trends voor de
komende vijf jaar en geeft aan hoe retailers hierop kunnen inspelen. Voor het onderzoek zijn
55.000 huishoudens ondervraagd over de mate van aansluiting van de retailer op de
consument en het (koop)gedrag. Er zijn meer dan 100 winkelformules beoordeeld op de
mate waarin de Nederlandse retailer is aangesloten op de consument. Op welke aspecten zijn
ze nu wel of niet aangesloten en waarmee zou eventueel opnieuw aansluiting kunnen
worden verkregen?
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat in alle onderzochte segmenten door retailers
het potentieel te weinig of beperkt wordt aangesproken. ,,Men lijkt een oceaan te koken om
een sardientje te eten", aldus Bert Keizer, retailspecialist Capgemini. ,,Om de loyaliteit van
de consument te vergroten blijkt geld en energie steken in reclame en mooie beloftes alleen
niet de sleutel. Beter is het te investeren in het daadwerkelijk committeren van de klant. Dit
is mogelijk door het achterhalen van het DNA van je klant. En onderdeel daarvan is inzien
en begrijpen dat een consument zijn gepercipieerde waarden, zijn beleving volgt en steeds
minder hecht aan reële waarden. Een `goede retailer' integreert op flexibele en snelle wijze
de continue veranderingen in de beleving van de klant in zijn formule en aanbod."
Wat verder vooral opvalt, is dat binnen elk segment opgenomen in het onderzoek de
verschillen in prestatie van de formule binnen dat segment groter worden. In iedere
branche slaagt een beperkt aantal formules erin duidelijk te (re)connecten, ofwel opnieuw
aan te sluiten bij de klant. Maar tegelijkertijd neemt de prestatie van andere spelers in
diezelfde tak van sport in belangrijke mate af. De jaren 2002-2005 waarin het gevecht
draaide om marktaandeel, hebben voor veel partijen een verzwakkende uitwerking gehad.
In tal van segmenten stond niet de gunst van de klant centraal, maar ging de aandacht
vooral uit naar wat de directe concurrentie deed.
Nu, in de eerste kwartalen van 2006 zijn er duidelijke tekenen van herstel en zelfs groei
binnen een aantal segmenten. Daarbij blijkt de vitaliteit en de gezondheid van de ene
formule duidelijk beter dan die van een andere. De kloof tussen deze formules is
aanzienlijk groter geworden dan die in de jaren van eerder onderzoek 2002-2005.
Het rapport geeft de belangrijkste trends en onderzoeksgegevens in het algemeen en
toegespitst naar segment, zoals food, drogisterijen en kledingwinkels. In de foodretail zijn
al veel slachtoffers te betreuren. Dit als gevolg van de prijzenoorlog, maar ook door
verdere vervlakking van het aanbod en gebrek aan innovatie. De komende jaren zullen de
grootste veranderingen plaatsvinden in de branche van persoonlijke en
consumentenelektronica. In dit segment is de invloed van de moderne
communicatiemiddelen zeer groot.
Over Capgemini
Capgemini, een van de meest toonaangevende aanbieders van consulting-, technology- en
outsourcingdiensten ter wereld, werkt op een unieke manier samen met zijn klanten. Deze
werkwijze noemt Capgemini de "Collaborative Business Experience". Door zich te richten
op gezamenlijk succes en het behalen van aantoonbare toegevoegde waarde helpt Capgemini
bedrijven bij het ontwikkelen van nieuwe groeistrategieën, het optimaal benutten van de
mogelijkheden van technologie, en te groeien als gevolg van een krachtige samenwerking.
Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 61.000 medewerkers in dienst en realiseerde in 2005
een omzet van 6,9 miljard euro.
Meer informatie over afzonderlijke disciplines, vestigingen en onderzoek is te vinden op
www.nl.capgemini.com.
EINDE PERSBERICHT
Voor meer informatie en het rapport:
Capgemini, Marco de Ruiter, woordvoerder
Telefoon: 030 689 90 740
E-mail: ilvy.lenssinck@capgemini.com
Cap Gemini Nederland