Provincie Friesland


---

PERSBERICHT

Nummer: 200 JA
Datum: 19 juli 2006

Gedeputeerde Mulder:
Kwaliteitsverbetering Fries basisonderwijs nodig om achterstand leervorderingen leerlingen in te lopen

Woensdagochtend 19 juli heeft gedeputeerde Bertus Mulder in het Provinciehuis te Leeuwarden de resultaten van het onderzoek 'Leervorderingen in het Fries basisonderwijs' in ontvangst genomen. Het onderzoek wijst uit dat Friese leerlingen in de loop van de jaren tussen groep 4 en groep 7, bij rekenen en taal op lager niveau gaan presteren en achterblijven bij de landelijk gemiddelde vorderingen. De positieve uitzondering is de subgroep Friese leerlingen met een hoge potentie/aanleg. Deze leerlingen blijven op het landelijke niveau van vorderingen en blijven daardoor ook boven de landelijke gemiddelden van de afgenomen toetsen scoren. Het kwaliteitsprobleem speelt volgens het onderzoek niet in de eerste groepen maar vooral in de bovenbouw van het basisonderwijs, met als mogelijke oorzaak de achterblijvende kwaliteit van onderwijs, zowel op gebied van organisatie en management als op praktisch niveau van lesgeven.

In reactie op de gepresenteerde resultaten constateert gedeputeerde Bertus Mulder van Onderwijs; "In ons provinciale beleid werken we, samen met gemeenten, schooldirecties en schoolbesturen, hard aan concrete verbetering van de onderwijskundige kwaliteit. Als provincie zijn we de komende jaren regisseur en aanjager van concrete maatregelen. In de provinciale Onderwijsnota Boppeslach -in november in Provinciale Staten- staan maatregelen zoals betere formulering en invulling van het taalbeleid en het opzetten van een Friese onderwijsmonitor. Met deze monitor kunnen we de prestaties van leerlingen beter volgen en onderling vergelijken. Uit het onderzoek blijkt ook dat de Friese leerlingen in de onderbouw op hetzelfde niveau presteren als leerlingen in bijvoorbeeld de Randstad. Met de onderbouw gaat het dus heel goed, dankzij onder meer het Onderwijs Kansenplan. Het optreden van achterstanden ligt niet aan de kinderen en ook niet aan het milieu waaruit ze vandaan komen, blijkt verder. Ook de Friese taal is geen oorzaak, integendeel, meertalige leerlingen hebben zelfs een 'pre' omdat ze bijvoorbeeld over een grotere woordenschat beschikken."

Het onderzoek werd in opdracht van de provincie Fryslân uitgevoerd door mevrouw dr. Bernie van Ruijven, als wetenschappelijk onderzoeker verbonden aan de Fryske Akademy in Leeuwarden. Dr. Van Ruijven vergeleek de leervorderingen van leerlingen tussen de groepen 4 en 7 van basisscholen in drie Friese gemeenten: Harlingen, Heerenveen en Smallingerland. De drie gemeenten hebben in 2001 zelf een eerste onderzoek bij hun basisscholen laten uitvoeren. ook door dr. Van Ruijven. Dat onderzoek kan gezien worden als nulmeting voor het onderzoek dat vandaag werd gepresenteerd.


---- --