Ingezonden persbericht


Ruim 3 miljoen Nederlanders handelen online in tweedehands producten

Op zoek naar een koopje, geld besparen en nieuwsgierigheid bij Nederlanders voornaamste reden om online te kopen

Emmeloord, 19 juli 2006 - Ruim 3 miljoen Nederlanders魯 hebben in de afgelopen twee jaar gehandeld in tweedehands artikelen via een online koop- en verkoopsite. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Heliview, in opdracht van Marktplaats.nl, die het gebruik van online koop- en verkoopsites over de afgelopen twee jaar heeft onderzocht.

Motivatie bij aan- en verkoop producten

De respondenten gaven als redenen om spullen aan te schaffen op koop- en verkoopsites aan op zoek te zijn naar een 'koopje' (81%), geld te willen besparen (69%), nieuwsgierigheid (62%), milieubewustheid (19%) en mee te willen doen aan een nieuwe trend (10%).

Als redenen om producten te verkopen op koop- en verkoopsites gaven de respondenten aan af te willen van gebruikte spullen (81%), gebruikte spullen niet te willen of kunnen weggooien (74%), geld te willen verdienen (60%), iemand anders een plezier te willen doen (42%) en milieubewustheid (36%). De factor 'gebruikte spullen niet weggooien' is op twee keer zoveel vrouwen als mannen van toepassing.

Van de Nederlanders die gebruik maken van een online koop- en verkoopsite geeft zes van de tien aan deze websites als volwaardig alternatief voor reguliere winkels te zien.

Handel via internet: wat en waar?

'PC en telecommunicatie' en 'kleding en schoenen' zijn met een gebruikerspercentage van 35% de populairste categorieën onder online kopers.

Bij online verkopers is dit de categorie 'Meubels' met 36%.

De respondenten die actief zijn op het internet gaven aan gebruik te maken van de volgende websites: 2dehands.nl (7%), De Vondst.nl (3%), eBay.nl (41%), Kleintjesmarkt.nl (2%), Marktplaats.nl (92%) en Speurders.nl (42%).

Voor het onderzoek nam Heliview in de maand mei, middels een representatieve steekproef, in totaal 405 telefonische en 642 online interviews onder Nederlandse consumenten af. Het statistische betrouwbaarheidsinterval bedroeg 95%.

Over Heliview
Heliview is marktleider in het leveren van business-to-business marktinformatie. Binnen Heliview Research draait het om marktonderzoek. Een team van toegewijde en gemotiveerde analisten doet er alles aan om de onderste steen boven te krijgen. Heliview verricht onderzoek in de markten ICT, Finance, Mobiliteit, HRM, Kantoorartikelen en binnen diverse andere branches. Naast de business-to-businessmarkt heeft Heliview ruime ervaring met onderzoek onder consumenten. Zowel op multi- en single-clientbasis worden jaarlijks een veelheid aan consumenten- en business-to-businessonderzoeken uitgevoerd.

Over Marktplaats.nl

Marktplaats.nl, opgericht in 1999, was in Nederland een van de eerste websites die zich volledig richtte op rubrieksadvertenties. Sinds de oprichting is de onderneming uitgegroeid tot de populairste website op dit gebied in Nederland met een nog altijd groeiende klantenbasis van particulieren en kleine bedrijven. Per dag worden er meer dan 105.000 nieuwe advertenties op de website geplaatst, van kleding en verzamelobjecten tot auto's en huisraad. De onderneming maakt sinds november 2004 onderdeel uit van eBay. Marktplaats is gevestigd in Emmeloord. Kijk voor meer informatie op: www.marktplaats.nl.


1. Het exacte aantal bedraagt 3.170.702 Nederlanders

###