Gemeente Utrecht


Utrecht, 14 juli 2006
Sw/65

Eerste deel Hogeweidebrug wordt ingevaren

De eerste onderdelen van de Hogeweidebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal worden in de nacht van zaterdag 22 op zondag 23 juli aanstaande in Utrecht ingevaren. Het gaat om een derde deel van de brug. In totaal 797 ton aan stalen brugdelen wordt via het water op een groot ponton aangeleverd en met meerassige opleggers aan land gebracht voor montage. Deze operatie vindt plaats tussen 22.00 en 06.00 uur. Het scheepvaartverkeer op het Amsterdam-Rijnkanaal wordt hiervoor stilgelegd. Het fietspad aan de westkant van het kanaal is vanaf 21.00 uur afgesloten.

De Hogeweidebrug heeft straks een belangrijke schakelfunctie in het verbeteren van de bereikbaarheid van de stad voor het autoverkeer, HOV en fietsverkeer. Hij komt te liggen in het verlengde van de Vleutenseweg en de Majellaknoop en vormt een verbinding tussen Leidsche Rijn en de binnenstad van Utrecht. Naast ruimte voor auto's krijgt de brug twee vrij liggende busbanen en komen er voet- en fietspaden. Met een overspanning van bijna 170 meter, 26 meter in hoogte en 2.200 ton aan staal is de brug ook technisch bijzonder. De brug wordt aan wal gemonteerd en uiteindelijk in zijn geheel op zijn plaats gelegd. Naar verwachting is de brug eind 2007, begin 2008 gereed. Als hij klaar is, wordt de bestaande Vleutensebrug verwijderd en komt in plaats daarvan een spoorbrug die nodig is voor de verdubbeling van het spoor.

Het eerste deel van de brug bestaat uit brugliggers, een deel van het frame voor het wegdek en deel van de brugboog. Vlak voor aankomst worden de delen op het ponton een stuk omhooggetild. Vervolgens worden voorzichtig vier kamags, grote onbemande veelassige opleggers, eronder gereden. Daarna worden de delen in één keer aan wal gebracht en naar het assemblageterrein gereden op het voormalig sportpark J.C. Verthoren. Daar worden de delen verder gemonteerd. Half augustus wordt het tweede deel van de brug geleverd. Wanneer het laatste deel komt is nog niet bekend.

De delen voor de Hogeweidebrug komen uit Bumar in België en zijn gemaakt door Combinatie HOV Combibrug V.O.F. een samenwerkingsverband tussen Victor Buyck Steel Construction nv en CFE Beton- en Waterbouw BV. Het ontwerp van de brug is afkomstig van ir. Maarten Struijs, architect bij het Ingenieursbureau Gemeentewerken Rotterdam.



Gemeente Utrecht