Ingezonden persbericht
Persbericht
Utrecht, 25 juli 2006
Minimale aanpassing treintarieven 2007
Uitsluitend doorberekening van inflatie
Enkele reis en retour 2e klas reëel zo'n 0,5% goedkoper
Investeringen in comfort voor de reizigers gaan onverminderd voort
NS wil ook in 2007 het al jarenlang gematigde tariefbeleid voortzetten. De voorziene gemiddelde
aanpassing van de prijzen is gelijk aan de verwachte inflatie van 1,25%. Door deze stijging slechts
voor een klein deel door te berekenen in de prijzen van de meest verkochte kaartjes krijgt 80% van
de treinreizigers te maken met een reële prijsverlaging van ongeveer 0,5%.
NS voert al sinds het begin van de verzelfstandiging in 1995 een gematigd tarievenbeleid. De afgelopen
jaren zijn slechts de inflatie en de stijging van de kosten die de overheid in rekening brengt voor het gebruik
van het spoorwegnet, de `infraheffing', doorberekend aan de reizigers. Overige kostenstijgingen heeft NS
weten op te vangen door grotere efficiency.
Voor 2007 bedraagt de verwachte inflatie 1,25%. De prijzen van enkele reizen en retours 2e klas stijgen
gemiddeld met 0,7%, waardoor zij reëel ongeveer 0,5% goedkoper worden. Door de koppeling van de
maand- en jaartrajectkaarten aan deze prijzen profiteren ook abonnementhouders op kortere afstanden van
dit voordeel. In totaal reizen 8 van de 10 treinreizigers in 2007 reëel goedkoper.
Geleidelijke veranderingen stap voor stap verder
De korting op jeugdabonnementen wordt ook dit jaar weer met 3% verminderd.
De geleidelijke invoering van een vaste verhouding tussen dagretours en maandabonnementen zorgt er
voor dat trajectabonnementen op langere afstanden relatief meer in prijs stijgen.
Om de kostendekking te verbeteren worden de tarieven voor de 1e klas met 4% extra verhoogd.
Geen prijsverhoging Voordeelurenabonnement en bijzondere kaartsoorten
De prijs van het Voordeelurenabonnement, waarmee de kaarthouder en 3 medereizigers buiten de
ochtendspits met 40% korting kunnen reizen, blijft met 55 euro onveranderd. Ook de prijzen voor o.a. het
vervoer van honden en fietsen en het kinderkaartje Railrunner worden niet verhoogd.
Investeringen in ruimte en comfort
Terwijl de prijsaanpassingen zeer gematigd blijven, zet NS de miljarden-investeringen ten behoeve van de
reizigers onverminderd voort. De modernisering van 87 Intercitytreinstellen is begonnen, terwijl binnenkort
ook 30 Sprinters grondig worden gemoderniseerd. Een bestelling voor 35 nieuwe Sprinters is de deur uit;
vanaf 2008 gaan zij een totaal andere manier van reizen bieden van en naar de kleinere stations in de
Randstad. Een geheel nieuwe dienstregeling zorgt vanaf 10 december 2006 voor meer reismogelijkheden,
met 200 extra treinritten per dag; in 2008 en 2009 volgen nog meer verbeteringen in het aanbod. De OV-
chipkaart en poortjes brengen meer reisgemak en veiligheid. Snelle treinen gaan vanaf medio 2007 via de
hogesnelheidslijn zorgen voor een flinke verbetering van reistijden tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam
en Breda; in 2008 gaan ook hogesnelheidstreinen rijden naar België en Frankrijk.
NS heeft de voorstellen voor de tariefaanpassing ter advisering voorgelegd aan het LOCOV.
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Datum
Pagina 2/2
Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd
en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in
Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen,
bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations.
NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van bijna 1,1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn
2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 371 stations. In het Verenigd Koninkrijk
exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail
rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de
dienstverlening aan de klanten.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding,
etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.
---- --