Datum laatste wijziging: 27 juli 2006
Artikel 12-beleid
De Raad heeft uitvoerig stilgestaan bij het voorstel het nieuwe
toegangsbeleid voor artikel 12. De fondsbeheerders stellen een nieuwe
systematiek voor met betrekking tot de toelating tot artikel 12 Fvw
door de toelating te koppelen aan het ontheffingenbeleid van de
onroerende zaakbelastingen . Om tot artikel 12 te kunnen worden
toegelaten dient een gemeente een "escalatieladder" van het
ontheffingenbeleid te hebben doorlopen. Pas bij de laatste sport kan
artikel 12 worden aangevraagd. De Raad acht de koppeling tussen het
ontheffingenbeleid en de toelating tot artikel 12 inhoudelijk
verdedigbaar. De Raad is evenwel van mening dat het voorstel veel te
procedureel is en te weinig ruimte laat tot maatwerk. De Raad verwacht
begin augustus een definitief advies uit te brengen.
Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGz)
Er komt 60 mln beschikbaar voor de OGGz binnen de Wet maatschappelijke
ondersteuning. Deze middelen worden verdeeld via de specifieke
uitkering die de centrumgemeenten voor de maatschappelijke opvang en
het verslavingsbeleid (MO/VB) ontvangen. De Raad heeft zich gebogen
over een mogelijke verdeling van deze middelen. De Raad heeft bij
gebrek aan een echte inhoudelijke referentie, op basis van een
inhoudelijke onderbouwing een voorstel voor een verdeelsleutel
ontwikkeld. De Raad herhaalt daarbij zijn eerdere opvatting dat er
aanleiding is de verdeling van middelen voor MO/VB te toetsen aan de
feitelijke uitgaven van centrumgemeenten.
Inburgering
Op basis van het concept bekostigingsbesluit voor de inburgering komt
de Raad tot de conclusie dat het voorstel gepaard gaat met onnodige
administratieve lastendruk voor gemeenten. Een advies zal naar
verwachting in augustus verschijnen.
Kabinetsformatie
De Raad is voornemens een advies uit te brengen met het oog op de
komende Kabinetsformatie. In dat advies wil de Raad aandacht vragen
voor een aantal belangwekkende onderwerpen op het terrein van de
financiële verhoudingen voor de komende vier jaar.
Middenbestuur
De Raad heeft zich gebogen over de mogelijke consequenties van
bestuurlijke oplossingen voor het middenbestuur. De bevindingen van de
Raad zullen worden meegenomen in het advies dat Raad voor het openbaar
bestuur (Rob) medio september hoopt uit te brengen.
OZB-tarieven
Bij de bepaling van de tarieven in een nieuw tijdvak ligt het in de
rede dat rekening wordt gehouden met de nieuwe waarden. De Raad stelt
echter vast dat de OZB-wetgeving een interpretatie toelaat waardoor
gemeenten hun tarieven het komende jaar niet zouden hoeven aan te
passen aan de waardewijziging. De Raad acht dit echter strijdig met de
strekking van de wet.
Differentiatie en sociale preventie
Verder heeft de Raad gesproken over de adviesaanvragen over
differentiatie in het openbaar bestuur en sociale preventie. Beide
zijn weliswaar primair aan de Raad voor het openbaar bestuur gericht
maar hebben mogelijk ook consequenties voor de financiële
verhoudingen.
Jaarverslag Rfv 2005
In zijn jaarverslag over 2005 stelt de Raad vast dat de uitgangspunten
die aan de financiële verhoudingen ten grondslag liggen onder druk
staan. De Raad doelt daarbij niet alleen op de gevolgen van de
OZB-wetgeving, maar ook op de grote aandacht voor individuele
gemeenten bij de verdeelvraagstukken, een grote nadruk op
kostenoriëntatie, een sterke nadruk op afrekenen op prestaties van
gemeenten door het Rijk en een in weerwil van de sanering toch een
groei van het aantal specifieke uitkeringen. Deze ontwikkelingen staan
op gespannen voet met de gewenste globaliteit van de verdeling van de
algemene uitkering en de eigen verantwoordelijkheid van gemeenten. Het
jaarverslag 2005 is vanaf deze website te downloaden.
Gemeenten zelf verantwoordelijk voor eigen prestaties
Het is aan de gemeenten zelf om de eigen prestaties te meten en
daarover aan de gemeenteraad verantwoording over af te leggen. Het
ligt niet in de rede dat de landelijke overheid wil weten welke
prestaties gemeenten leveren aangezien gemeenten vrij zijn in de
besteding van de algemene uitkering uit het gemeentefonds en de lokale
belastingen. Dit schrijft de Raad voor de financiële verhoudingen
(Rfv) in zijn advies 'Lokale lasten en gemeentelijke prestaties' dat
is uitgebracht op verzoek van de Tweede Kamer. Alleen als er sprake is
van bekostiging door het Rijk, past een verantwoording van prestaties
aan het Rijk. Net zo als op rijksniveau afwegingen worden gemaakt over
de inzet van middelen met het oog op de te bereiken doelstellingen en
daarover verantwoording wordt afgelegd aan het parlement, zo gebeurt
dat ook in de gemeenten aan de gemeenteraad. Het volledige advies is
vanaf deze website te downloaden.
Artikel 12 adviezen
De Raad heeft een drietal adviezen artikel 12 uitgebracht. Het gaat om
de gemeenten Simpelveld, Nieuwkoop, Neder-Betuwe en Boskoop. De
adviezen zijn vanaf deze site te downloaden. In alle vier de artikel
12-aanvragen speelt de beoordeling van de weerstandscapaciteit een
belangrijke rol.
---
Raad voor het openbaar bestuur