Raad voor het openbaar bestuur

Datum laatste wijziging: 27 juli 2006

Artikel 12-beleid
De Raad heeft uitvoerig stilgestaan bij het voorstel het nieuwe toegangsbeleid voor artikel 12. De fondsbeheerders stellen een nieuwe systematiek voor met betrekking tot de toelating tot artikel 12 Fvw door de toelating te koppelen aan het ontheffingenbeleid van de onroerende zaakbelastingen . Om tot artikel 12 te kunnen worden toegelaten dient een gemeente een "escalatieladder" van het ontheffingenbeleid te hebben doorlopen. Pas bij de laatste sport kan artikel 12 worden aangevraagd. De Raad acht de koppeling tussen het ontheffingenbeleid en de toelating tot artikel 12 inhoudelijk verdedigbaar. De Raad is evenwel van mening dat het voorstel veel te procedureel is en te weinig ruimte laat tot maatwerk. De Raad verwacht begin augustus een definitief advies uit te brengen.

Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGz)
Er komt 60 mln beschikbaar voor de OGGz binnen de Wet maatschappelijke ondersteuning. Deze middelen worden verdeeld via de specifieke uitkering die de centrumgemeenten voor de maatschappelijke opvang en het verslavingsbeleid (MO/VB) ontvangen. De Raad heeft zich gebogen over een mogelijke verdeling van deze middelen. De Raad heeft bij gebrek aan een echte inhoudelijke referentie, op basis van een inhoudelijke onderbouwing een voorstel voor een verdeelsleutel ontwikkeld. De Raad herhaalt daarbij zijn eerdere opvatting dat er aanleiding is de verdeling van middelen voor MO/VB te toetsen aan de feitelijke uitgaven van centrumgemeenten.

Inburgering
Op basis van het concept bekostigingsbesluit voor de inburgering komt de Raad tot de conclusie dat het voorstel gepaard gaat met onnodige administratieve lastendruk voor gemeenten. Een advies zal naar verwachting in augustus verschijnen.

Kabinetsformatie
De Raad is voornemens een advies uit te brengen met het oog op de komende Kabinetsformatie. In dat advies wil de Raad aandacht vragen voor een aantal belangwekkende onderwerpen op het terrein van de financiële verhoudingen voor de komende vier jaar.

Middenbestuur
De Raad heeft zich gebogen over de mogelijke consequenties van bestuurlijke oplossingen voor het middenbestuur. De bevindingen van de Raad zullen worden meegenomen in het advies dat Raad voor het openbaar bestuur (Rob) medio september hoopt uit te brengen.

OZB-tarieven
Bij de bepaling van de tarieven in een nieuw tijdvak ligt het in de rede dat rekening wordt gehouden met de nieuwe waarden. De Raad stelt echter vast dat de OZB-wetgeving een interpretatie toelaat waardoor gemeenten hun tarieven het komende jaar niet zouden hoeven aan te passen aan de waardewijziging. De Raad acht dit echter strijdig met de strekking van de wet.

Differentiatie en sociale preventie
Verder heeft de Raad gesproken over de adviesaanvragen over differentiatie in het openbaar bestuur en sociale preventie. Beide zijn weliswaar primair aan de Raad voor het openbaar bestuur gericht maar hebben mogelijk ook consequenties voor de financiële verhoudingen.

Jaarverslag Rfv 2005
In zijn jaarverslag over 2005 stelt de Raad vast dat de uitgangspunten die aan de financiële verhoudingen ten grondslag liggen onder druk staan. De Raad doelt daarbij niet alleen op de gevolgen van de OZB-wetgeving, maar ook op de grote aandacht voor individuele gemeenten bij de verdeelvraagstukken, een grote nadruk op kostenoriëntatie, een sterke nadruk op afrekenen op prestaties van gemeenten door het Rijk en een in weerwil van de sanering toch een groei van het aantal specifieke uitkeringen. Deze ontwikkelingen staan op gespannen voet met de gewenste globaliteit van de verdeling van de algemene uitkering en de eigen verantwoordelijkheid van gemeenten. Het jaarverslag 2005 is vanaf deze website te downloaden.

Gemeenten zelf verantwoordelijk voor eigen prestaties Het is aan de gemeenten zelf om de eigen prestaties te meten en daarover aan de gemeenteraad verantwoording over af te leggen. Het ligt niet in de rede dat de landelijke overheid wil weten welke prestaties gemeenten leveren aangezien gemeenten vrij zijn in de besteding van de algemene uitkering uit het gemeentefonds en de lokale belastingen. Dit schrijft de Raad voor de financiële verhoudingen (Rfv) in zijn advies 'Lokale lasten en gemeentelijke prestaties' dat is uitgebracht op verzoek van de Tweede Kamer. Alleen als er sprake is van bekostiging door het Rijk, past een verantwoording van prestaties aan het Rijk. Net zo als op rijksniveau afwegingen worden gemaakt over de inzet van middelen met het oog op de te bereiken doelstellingen en daarover verantwoording wordt afgelegd aan het parlement, zo gebeurt dat ook in de gemeenten aan de gemeenteraad. Het volledige advies is vanaf deze website te downloaden.

Artikel 12 adviezen
De Raad heeft een drietal adviezen artikel 12 uitgebracht. Het gaat om de gemeenten Simpelveld, Nieuwkoop, Neder-Betuwe en Boskoop. De adviezen zijn vanaf deze site te downloaden. In alle vier de artikel 12-aanvragen speelt de beoordeling van de weerstandscapaciteit een belangrijke rol.

---