Juli 2006

Green Media Webdevelopment

Recreatiesector voor vijfde keer in actie voor War Child Vakantievierend Nederland laat 57.000 ballonnen op voor oorlogskinderen
Donderdag 27 juli houdt Footzy.nl - de officiële website van de Nederlandse recreatiesector - de 5e Nationale Footzy Ballonnendag voor War Child. Footzy doet dat, omdat er wereldwijd nog vee kinderen slachtoffer zijn van oorlog en War Child deze kinderen een betere toekomst biedt.
Op 150 campings, bungalowparken en attractieparken in heel Nederland staat de gehele dag in het teken van War Child en kunnen de bezoekers voor één euro een ballon kopen om kinderen te helpen die getroffen zijn door oorlog. Exact om 19.00 uur zullen zo door heel Nederland meer dan 57.000 oranje ballonnen worden opgelaten.

Opbrengst
De opbrengst van deze ballonnendag komt geheel ten goede aan de sport & spel programma's van War Child in Afghanistan. Marco Borsato, ambassadeur van War Child, zal op alle parken via grote schermen de vijftigduizend aanwezigen toespreken en met hen aftellen om de ballonnen op te laten.

Hoofdlocatie
Recreatiecentrum Ter Spegelt in Eersel (Camping van het jaar 2005) is dit jaar de hoofdlocatie van dit grootse evenement. Om de actie voor War Child te ondersteunen zullen op dit park diverse artiesten, waaronder Do en Lange Frans & Baas B belangeloos een spetterend live-optreden verzorgen, zal het RTL sterrenvoetbalteam meedoen aan de War Child sport en spel workshops en zal RTL-presentator John Williams de dag aan elkaar praten.

Waardecheque
Om 19.00 uur laten alle artiesten met de duizenden bezoekers op Ter Spegelt 5000 oranje ballonnen op. Om te onderstrepen dat op dat moment in heel Nederland de ballonnen het luchtruim kiezen, wordt direct na het oplaten van de ballonnen de symbolische waardecheque, met hierop het exacte aantal landelijk verkochte ballonnen, overhandigd aan Willemijn Verloop, directrice van War Child.

Sponsor
Dankzij hoofdsponsor Europeesche Verzekeringen, die wederom alle vaste kosten voor haar rekening neemt, is ook dit jaar de volledige opbrengst van dit evenement, dus iedere euro per verkochte ballon, bestemd voor War Child. Naast de ballonnenverkoop wordt het eindbedrag bepaald door de aanvullende activiteiten die op veel deelnemende recreatiebedrijven voor War Child worden georganiseerd.

Eindbedrag
Het definitieve eindbedrag wordt medio augustus bekendgemaakt en zal naar verwachting 65.000 euro bedragen. Hiermee zal de totaalopbrengst van 5 jaar B-day op 375.000 euro uitkomen!

Over War Child
War Child helpt wereldwijd oorlogskinderen door middel van psychosociale programma's. B-day 2006 staat in het teken van Sport & Spel. Om kinderen te helpen met het verwerken van hun oorlogservaringen wordt veel gebruik gemaakt van sportieve en spelactiviteiten. Spelenderwijs leren kinderen omgaan met, en uiting geven aan hun emoties. Ze leren weer hoe ze met elkaar moeten omgaan en samenwerken.

Hierdoor kunnen zij opgroeien tot evenwichtige volwassenen, die kunnen bijdragen aan de vreedzame toekomst van hun land. Omdat er met deze methodiek in Afghanistan veel succes wordt geoogst zal de gehele opbrengst van B-day 2006 ten goede komen aan sport en spel projecten in Afghanistan.

Aangezien dit jaar alle recreatiebedrijven de mogelijkheid hebben om zelf deze Sport & Spel workshops te organiseren, zullen kinderen en hun ouders op veel locaties zelf kunnen beleven op welke manieren War Child kinderen helpt.

Ballonnendag
De ballonnendag wordt georganiseerd i.s.m. brancheorganisatie RECRON, waarvan alle 1700 aangesloten recreatiebedrijven vermeld worden op de consumentenportal Footzy.nl. Met dit evenement willen Footzy en RECRON bereiken dat de vele kinderen die in Nederland vakantie vieren iets doen voor kinderen die het minder goed getroffen hebben.

Door een ballon te kopen ondersteunen zij het War Child project voor kinderen in Afghanistan en maken zij uiteraard kans op fantastische prijzen. Dankzij de medewerking van vele attractieparken zijn er, naast de hoofdprijzen, 150 setjes toegangskaarten te winnen voor topattracties als Walibi World, Efteling, Dolfinarium en Madurodam. Alle informatie over het evenement en deelnemende parken is te vinden via de speciale `B-day pagina's' op
www.footzy.nl/evenementen/ballonnendag.php

Hoe ver gekomen
Vanaf 8 augustus kunnen de deelnemers via Footzy.nl dagelijks kijken waar hun ballon terechtgekomen is. Alle retour ontvangen ballonkaartjes worden gepubliceerd. Men kan direct zien welke afstand de ballon heeft afgelegd en of men in de prijzen is gevallen.

De ballonnen zijn overigens gemaakt van latex, dat op natuurlijke wijze uit rubberbomen wordt gewonnen. Er wordt hierbij geen permanente schade aan de bomen aangericht. De ballonnen zijn volledig biologisch afbreekbaar en vormen derhalve geen bedreiging voor de natuur en het milieu.

Noot voor redacties,