CSM

2006/13 1/2
Persbericht

CSM BEREIKT OVEREENSTEMMING ACQUISITIE CGI DESSERTS (CAMELOT DESSERTS)

Acquisitie leidt tot 'nummer 1'-positie in Noord Amerikaans retail-kanaal

Diemen, 27 juli 2006 - CSM heeft overeenstemming bereikt over de acquisitie van CGI Desserts, Inc. voor een bedrag van USD 70 miljoen in cash (plus schulden ten bedrage van USD 5 miljoen). Dit bedrag komt overeen met circa één keer de omzet. CGI is een vooraanstaande, innovatieve leverancier van kant-en-klare, gedecoreerde cakes en dessertcakes voor de fijnproever, die na ontdooien meteen kunnen worden geserveerd (Thaw & Serve). De marktomvang van dit productsegment in de kanalen Retail en Foodservice wordt geschat op circa USD 1,5 miljard. Met een gemiddelde jaarlijkse groei van 5-6% is deze productgroep het grootste en snelst groeiende segment in het kanaal van de Retail-bakkerijen. Door de samenvoeging van CGI en H.C. Brill wordt CSM marktleider in dit kanaal.
CGI heeft één productielocatie in Sugar Land (Houston, Texas, VS) en biedt werk aan circa 400 mensen. CGI heeft de afgelopen jaren een sterke groei laten zien van gemiddeld meer dan 10% per jaar. Het huidige managementteam blijft verbonden aan het bedrijf. Dit marktsegment, geïdentificeerd als een van de strategische groeisegmenten voor CSM, biedt CGI en CSM belangrijke groeikansen. In 2004 startte bij CSM Bakery Supplies North America (BSNA) een proces van reorganisatie en consolidatie dat inmiddels met succes is afgerond. Een belangrijk initiatief was de samenvoeging van H.C. Brill, Henry & Henry en Baker & Baker tot één bedrijf: H.C. Brill. De sinds 2004 door H.C. Brill gerealiseerde snellere groei en verlaging van de 'supply chain'-kosten hebben in belangrijke mate bijgedragen aan de algehele verbetering van de groei en marges van BSNA.
CSM verwacht de transactie, die goedkeuring van de mededingingsautoriteiten behoeft, per
1 september 2006 af te ronden.
CEO Gerard Hoetmer van CSM gaf de volgende toelichting op deze transactie: "De acquisitie van CGI is in lijn met onze strategie gericht op het doen van complementaire acquisities met een rendement dat de kosten van kapitaal overstijgt. Synergievoordelen zullen worden behaald door besparingen op inkoop en productie, terwijl zowel het Retail- als Foodservice-kanaal goede kansen bieden voor substantiële omzetgroei. Door de samenvoeging van CGI en H.C. Brill zal BSNA een sterke positie innemen in het aantrekkelijke Thaw & Serve-groeisegment van cakes en dessertcakes. De acquisitie van CGI versterkt de marktpositie van BSNA, vergroot de CSM nv
Corporate Communications
Postbus 349
1000 AH Amsterdam
Nienoord 13
1112 XE Diemen
T 020 590 63 20
F 020 590 62 17
E marjolein.vanderdrift@csm.nl.2006/13 2/2
mogelijkheden om rendement voor de aandeelhouders te creëren, en is in lijn met CSM's streven naar een ROS (Return on Sales) van 8-10% en een kapitaalrendement van 11-13% voor Bakery Supplies in 2008."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Pers:
Marjolein van der Drift, Communicatie Manager: tel. +31 (0)20 5906320/mobiel +31 (0)6 5352 7622 Analisten:
Ian Blackford, Investor Relations Manager: mobiel +44 (0)7767 227506 Achtergrondinformatie:
CSM is een wereldwijd opererende producent en leverancier van bakkerijproducten en voedingsingrediënten. Bakkerij-ingrediënten en -producten, melkzuur, melkzuurderivaten en suiker zijn de belangrijkste productgroepen van CSM. Met deze activiteiten heeft CSM een jaaromzet van EUR 2,6 miljard en een personeelsbestand van circa 8.500 medewerkers. CSM is actief in Europa, de VS, Canada, Brazilië en Azië. Meer info: www.csm.nl
In de Noord-Amerikaanse markt is CSM de toonaangevende producent en leverancier van bakkerij-ingrediënten en -producten, waaronder functionele ingrediënten, bakkerijmixen, fruit- en crèmevullingen, couvertures, diepvriesbeslag, vriescake en -deeg. CSM Bakery Supplies North America is gevestigd in Schaumburg, Illinois.

CSM Corporate Communications
T +31 20 590 6216
E communications@csm.nl