Rechtbank Alkmaar


Tweede KWO toont effect van werken aan efficiëntie en kwaliteit

De Rechtbank Alkmaar is beter georganiseerd dan vier jaar geleden. De administratieve zaaksafhandeling verloopt veel soepeler. Professionele procesdeelnemers zijn beduidend meer tevreden over het optreden van rechters dan in 2001. Het vertrouwen in de rechtspraak lijkt te zijn toegenomen.

De Rechtbank Alkmaar heeft in 2001 voor het eerst samen met vijf andere rechtbanken van vergelijkbare grootte een klantwaarderingsonderzoek (KWO) gehouden. Dit onderzoek is eind 2005 herhaald, ditmaal voor tien rechtbanken. In de tussenliggende jaren hebben de rechtbanken geïnvesteerd in de kwaliteit van de organisatie. Een vergelijking tussen beide onderzoeken maakt zichtbaar dat klanten - professionele procesdeelnemers en rechtzoekenden - de veranderingen hebben opgemerkt en waarderen.

De algemene tevredenheid onder professionele procesdeelnemers steeg van 81% in 2001 naar 84% in 2005. De Rechtbank Alkmaar kwam iets hoger uit, namelijk 85%. Voor alle sectoren van de rechtbank geldt dat de waardering is toegenomen. De toename was het grootst voor de strafsector: de algemene tevredenheid is nu maar liefst 93%.

Klanten ervaren de rechtbank als professioneel en vriendelijk, licht bureaucratisch, maar wel goed georganiseerd. Sinds het vorige onderzoek zijn klanten - landelijk en in het arrondissement Alkmaar - meer tevreden geworden over de procesregelingen, de flexibiliteit waarmee de rechtbank de regelingen hanteert, de uniformiteit van werken, de deskundigheid van de griffie, de waarneming bij afwezigheid op de griffie en de doorlooptijden. Een kanttekening hierbij is dat in 2001 de waardering voor de uniformiteit van werken en de doorlooptijden buitengewoon laag was.

Onpartijdigheid
Het onderzoek brengt ook actiepunten aan het licht. Rechters moeten er alerter op zijn dat hun gedrag onpartijdig overkomt en dat zij partijen voldoende horen. Zo heeft een deel van de professionele klanten van de bestuurssector het idee dat sommige bestuursrechters partij kiezen tegen het bestuursorgaan. De tevredenheid over de onpartijdigheid van de bestuursrechter ligt op 76%. Maar, is dat voldoende?

Voor de strafsectoren van de tien deelnemende rechtbanken geldt dat slechts 66% van de advocaten tevreden is over de onpartijdigheid van de rechter, tegen 90% van de officieren van justitie. Zeker in strafzaken moeten rechters hun onpartijdigheid benadrukken.

Motivering
Extra aandacht is daarnaast nodig voor de motivering van uitspraken. Van de professionele procesdeelnemers is 87% tevreden over de leesbaarheid van de uitspraken van de Rechtbank Alkmaar, maar waar het gaat om de motivering, schiet duidelijke te kort. Slechts 60% vindt in de motivering voldoende houvast om de beslissing aan de cliënt uit te leggen.

De tevredenheid over de motivering verschilt per sector. Op dit aspect scoort de sector bestuursrecht 70%, de familiekamer 68%, de handelskamer 56%, de sector kanton 53% en de sector strafrecht 32%.

Voor de Alkmaarse strafsector is niet alleen de motivering van uitspraken, maar ook de doorlooptijd een aandachtspunt. Slechts 11 procent van de professionele procesdeelnemers is tevreden, terwijl het gemiddelde van de tien strafsectoren 44% is. Daar staat weer tegenover een bovengemiddeld hoge waardering voor de strafgriffie op de aspecten deskundigheid (93%), flexibiliteit (71%), het nakomen van afspraken (86%) en bejegening (100%).

Klik hier voor een overzicht van de belangrijkste uitkomsten uit het Klantwaarderingsonderzoek 2005.

Bron: Rechtbank Alkmaar
Datum actualiteit: 27 juli 2006 Naar boven