Rechtbank Alkmaar
Tweede KWO toont effect van werken aan efficiëntie en kwaliteit
De Rechtbank Alkmaar is beter georganiseerd dan vier jaar geleden. De
administratieve zaaksafhandeling verloopt veel soepeler. Professionele
procesdeelnemers zijn beduidend meer tevreden over het optreden van
rechters dan in 2001. Het vertrouwen in de rechtspraak lijkt te zijn
toegenomen.
De Rechtbank Alkmaar heeft in 2001 voor het eerst samen met vijf
andere rechtbanken van vergelijkbare grootte een
klantwaarderingsonderzoek (KWO) gehouden. Dit onderzoek is eind 2005
herhaald, ditmaal voor tien rechtbanken. In de tussenliggende jaren
hebben de rechtbanken geïnvesteerd in de kwaliteit van de
organisatie. Een vergelijking tussen beide onderzoeken maakt zichtbaar
dat klanten - professionele procesdeelnemers en rechtzoekenden - de
veranderingen hebben opgemerkt en waarderen.
De algemene tevredenheid onder professionele procesdeelnemers steeg
van 81% in 2001 naar 84% in 2005. De Rechtbank Alkmaar kwam iets hoger
uit, namelijk 85%. Voor alle sectoren van de rechtbank geldt dat de
waardering is toegenomen. De toename was het grootst voor de
strafsector: de algemene tevredenheid is nu maar liefst 93%.
Klanten ervaren de rechtbank als professioneel en vriendelijk, licht
bureaucratisch, maar wel goed georganiseerd. Sinds het vorige
onderzoek zijn klanten - landelijk en in het arrondissement Alkmaar -
meer tevreden geworden over de procesregelingen, de flexibiliteit
waarmee de rechtbank de regelingen hanteert, de uniformiteit van
werken, de deskundigheid van de griffie, de waarneming bij afwezigheid
op de griffie en de doorlooptijden. Een kanttekening hierbij is dat in
2001 de waardering voor de uniformiteit van werken en de
doorlooptijden buitengewoon laag was.
Onpartijdigheid
Het onderzoek brengt ook actiepunten aan het licht. Rechters moeten er
alerter op zijn dat hun gedrag onpartijdig overkomt en dat zij
partijen voldoende horen. Zo heeft een deel van de professionele
klanten van de bestuurssector het idee dat sommige bestuursrechters
partij kiezen tegen het bestuursorgaan. De tevredenheid over de
onpartijdigheid van de bestuursrechter ligt op 76%. Maar, is dat
voldoende?
Voor de strafsectoren van de tien deelnemende rechtbanken geldt dat
slechts 66% van de advocaten tevreden is over de onpartijdigheid van
de rechter, tegen 90% van de officieren van justitie. Zeker in
strafzaken moeten rechters hun onpartijdigheid benadrukken.
Motivering
Extra aandacht is daarnaast nodig voor de motivering van uitspraken.
Van de professionele procesdeelnemers is 87% tevreden over de
leesbaarheid van de uitspraken van de Rechtbank Alkmaar, maar waar het
gaat om de motivering, schiet duidelijke te kort. Slechts 60% vindt in
de motivering voldoende houvast om de beslissing aan de cliënt uit te
leggen.
De tevredenheid over de motivering verschilt per sector. Op dit aspect
scoort de sector bestuursrecht 70%, de familiekamer 68%, de
handelskamer 56%, de sector kanton 53% en de sector strafrecht 32%.
Voor de Alkmaarse strafsector is niet alleen de motivering van
uitspraken, maar ook de doorlooptijd een aandachtspunt. Slechts 11
procent van de professionele procesdeelnemers is tevreden, terwijl het
gemiddelde van de tien strafsectoren 44% is. Daar staat weer tegenover
een bovengemiddeld hoge waardering voor de strafgriffie op de aspecten
deskundigheid (93%), flexibiliteit (71%), het nakomen van afspraken
(86%) en bejegening (100%).
Klik hier voor een overzicht van de belangrijkste uitkomsten uit het
Klantwaarderingsonderzoek 2005.
Bron: Rechtbank Alkmaar
Datum actualiteit: 27 juli 2006 Naar boven