AutoRai

Tom Kristensen beste Audi-coureur op Norisring

(7/27/2006)
Audi kende weinig geluk tijdens de vijfde race van de DTM, het Duits toerwagenkampioenschap, op de Norisring in Neurenberg. Met zijn vijfde plaats was Tom Kristensen de best geklasseerde rijder met een Audi A4 DTM in de wedstrijd op het stratencircuit, dat voor Audi een thuisrace is. Het hoofdkwartier in Ingolstadt ligt immers slechts enkele tientallen kilometers van Neurenberg verwijderd. âWe komen hier door de jaren heen nooit echt goed uit de verf en dit keer was dat helaas niet andersâ, verklaarde Dr. Wolfgang Ullrich, directeur van Audi Sport. Naast Kristensen, die bij het vallen van de finishvlag een reeks van in totaal negen Audiâs aanvoerde, reden ook Mattias Ekström, Timo Scheider en Pierre Kaffer voor Audi in de punten. Jeroen Bleekemolen werd met zijn Audi A4 DTM uit 2004 van het Audi-klantenteam Futurecom TME opnieuw de best geklasseerde rijder met een twee jaar oude auto. De coureur uit Aerdenhout werd twaalfde.

Al in de tijdtraining werd duidelijk dat de Audiâs op het hobbelige 2,3 kilometer korte stratencircuit de nodige problemen kenden. âWeliswaar zijn de verschillen klein, maar we komen qua snelheid toch wat tekort op de concurrentieâ, erkende Mattias Ekström, die met zijn zesde startpositie de beste Audi-coureur in de startopstelling was. In de race waren er diverse aanrijdingen, waardoor onder andere ook Audi-rijders Tom Kristensen en Martin Tomczyk schade opliepen. Terwijl Kristensen met een aan de voorkant sterk beschadigde auto de race kon vervolgen, moest Tomczyk uiteindelijk voortijdig de strijd staken. Ook andere Audi-rijders bleven niet zonder problemen.

Jeroen Bleekemolen startte als 18e, maar liet bij de start van de race de motor van zijn auto afslaan, waardoor hij tot de staart van het veld terugviel. âIk kon echter alweer snel naar voren rijdenâ, vertelde hij. In het verdere verloop van de race reed hij rustig zijn ronden en won een aantal posities, maar kwam in feite teveel snelheid tekort om echt aanvallend te kunnen rijden. âOok verloor ik tijdens de pitstops wat tijd en ik had wat pech toen de safety car net voor mij de baan op kwam, nadat twee andere rijders met elkaar in botsing waren gekomen. Was ik nog voor de safety car geweest, dan had ik een ronde kunnen inlopen en weer om posities kunnen strijden.â Dr. Ullrich erkende: âWe kwamen hier op dit circuit gewoon wat tekort, maar tijdens de volgende race op de Nürburgring gaan we er weer vol tegenaan. Daar moeten we beter uit de verf komen.â De volgende DTM-race wordt verreden op 20 augustus.

BedrijfsautoRAI.nl
Graag jouw mening over autorai.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster