Ingezonden persbericht


De BusinessWeek/Interbrand ranglijst 100 meest waardevolle merken 2006

Volledige ranglijst als attachment toegevoegd
(zie onderaan)

- Inhaalslag Nokia en Motorola

- Nederlandse stijgers: Philips en ING

- Shell weet positie te handhaven, Heineken verdwijnt uit lijst

Amsterdam, 27 juli 2006 - De internationale brand consultancy Interbrand heeft opnieuw in samenwerking met BusinessWeek de jaarlijkse ranglijst van de meest waardevolle internationale merken gepubliceerd. Het rapport Best Global Brands komt dit jaar voor de zesde keer uit en bevat de 100 merken die erin zijn geslaagd om binnen de markt van vandaag ondanks felle concurrentie duurzame prestaties te leveren.

"In de meeste gevallen gaat het om bedrijven die hun zaken pro-actief vanuit het merk benaderen. Deze bedrijven erkennen dat hun merk de belangrijkste richtinggevende factor moet vormen, gezien de enorme waarde die het vertegenwoordigt", aldus Jez Frampton, CEO van Interbrand. "Het in kaart brengen en beheren van de prestaties van het merk blijft voor topmanagers van kritiek belang, zoals tevens blijkt uit de overweldigende belangstelling voor deze top 100."

De waarde van de merken werd bepaald volgens de methode die Interbrand bijna twintig jaar geleden heeft ontwikkeld en sindsdien heeft gebruikt om de waarde van meer dan vierduizend merken vast te stellen. De waarde van een merk wordt uitgedrukt als de netto-inkomsten die het merk naar verwachting zal hebben gegenereerd tussen 1 juli 2005 en 30 juni 2006. Om voor de lijst in aanmerking te komen, moet een merk ten minste 2,7 miljard dollar waard zijn, ongeveer eenderde van de inkomsten buiten het eigen land genereren, vrij beschikbare marketing en financiële gegevens hebben, en bekend zijn bij een breder publiek dan alleen de directe klantenkring.

Op de ranglijst zijn dit jaar diverse interessante ontwikkelingen te zien, met name de verrassende inhaalslag van bepaalde merken alsmede een aantal dramatische dalingen. "Uit de resultaten voor dit jaar komt duidelijk naar voren dat het van cruciaal belang is dat merkeigenaren hun merken positief en pro-actief beheren", aldus Sabine Müller, Managing Director Interbrand Amsterdam. "Bedrijven die aanzienlijk beter zijn gaan presteren of zijn gestegen op de ranglijst hebben specifieke strategieën toegepast om de waarde van hun merken optimaal te benutten en te vergroten."

Nederlandse highlights Best Global Brands 2006

Philips
De wederopbloei van Philips, gestegen van nr. 53 naar nr. 48, is te danken aan het feit dat het merk zich steeds meer op de markten voor gespecialiseerde verlichting en medische apparatuur richt. Mede dankzij de campagne 'Sense and Simplicity' heeft het merk binnen de medische sector een duidelijke identiteit gekregen. Het afgelopen jaar is Philips zich blijven richten op het hoofdmerk en is de nadruk bij productmerken zoals Norelco en Sonicare steeds meer op de naam Philips komen te liggen.

ING
De eenvoudige 'no-nonsense'-benadering van ING (nr. 85) is populair gebleken voor een groot aantal financiële basisproducten. Een van de grootste uitdagingen voor het merk is het behouden van deze perceptie van eenvoud naarmate het productaanbod complexer wordt.

Shell en Heineken
Het merk Shell (nr. 89) wist zijn positie min of meer te handhaven, maar Heineken heeft helaas zijn 100e positie van vorig jaar op de ranglijst op moeten geven.

Internationale highlights Best Global Brands 2006

Inhaalslag
Na tussen 2000 en 2004 ieder jaar op de ranglijst te zijn gedaald, heeft Nokia (nr. 6) opnieuw de koploperspositie binnen de mobiele-telecomsector veroverd, dankzij groei binnen zowel het laagste segment van de markt als het topsegment. Nokia heeft dankzij zijn omvang altijd goed kunnen presteren binnen het snel groeiende lage-prijzensegment, maar heeft nu - door zich toe te leggen op design en functionaliteit - tevens de gemiddelde verkoopprijs weten te behouden en het imago van het merk bij veeleisende consumenten nieuw leven ingeblazen.

Ook Motorola (nr. 69) heeft in het verleden moeten worstelen binnen het topsegment van de markt. Totdat het bedrijf met de Razr kwam, wat zo'n succesvol product was dat het in de afgelopen jaren de positie van het merk als tweede binnen zijn sector heeft verstevigd.

De sterkste stijgers
Google (nr. 24) heeft dankzij de strategie 'do no evil' een merkwaardegroei van 46% gerealiseerd, en neemt daarmee een tegenovergestelde positie in ten opzichte van het meer zakelijke Microsoft. Nu consumenten steeds meer gewend raken aan het kopen van artikelen en diensten via het internet, is de internethandel nog verder toegenomen, waardoor de waarde van eBay (nr. 47) als merk met 18% is gestegen en het de op twee na snelste stijger van dit jaar is.

Starbucks (nr. 91), neemt met een waardevermeerdering van 20% de tweede plaats in. Dit financieel succes is te danken aan de koppeling van het merk aan kwaliteitssnacks en een uitbreiding van het aanbod met onder andere muziek en publicaties.

De grootste dalers
Door de groei van grote retailers is het marktaandeel van traditionele merkkleding zoals Gap (nr. 52) geslonken. Gap heeft de meeste merkwaarde verspeeld (22%), doordat het bedrijf het imago van het merk niet duidelijk heeft weten te positioneren. Hierdoor is het merk minder effectief geweest in het verkopen van kleding en is de stabiliteit op langere termijn in gevaar gekomen.

Ford (nr. 30) blijft verlies lijden op iedere verkochte auto, en ook het merk wordt ieder jaar minder waard. De Amerikaanse achtergrond van het merk Ford (waarvan de waarde dit jaar met 16% is gedaald) is geen afdoende argument om de concurrentie van Japanse en Duitse autofabrikanten te neutraliseren.

Kodak (nr. 70) is dit jaar met 12% gedaald. Het bedrijf heeft moedige pogingen gedaan om mee te doen op de digitale markt, maar de concurrentie is fel en de marges in vergelijking met de films en fotorolletjes van Kodak zo klein dat de waarde van het merk blijft afnemen. Het rapport BusinessWeek/Interbrand Best Global Brands (7 augustus) zal vanaf vrijdag 28 juli om 00:00 uur (Europese tijd) beschikbaar zijn op www.businessweek.com en vanaf maandag 31 juli in de winkel liggen.

U vindt het complete rapport samen met de aanvullende analyse van global branding op www.interbrand.com of www.businessweek.com.

Over Interbrand:
Interbrand (www.interbrand.com), de brand consultancy en auteur - in samenwerking met BusinessWeek - van de jaarlijkse ranglijst van de 'Best Global Brands', combineert effectieve strategieën en analyses uit de managementwereld met de ondernemingsgeest en creativiteit van branding en design. Het bedrijf biedt een integraal spectrum aan consultancydiensten om cliënten te begeleiden bij het creëren, verbeteren, onderhouden en evalueren van hun meest waardevolle bezit - hun merken. Het in 1974 opgerichte Interbrand heeft vestigingen in meer dan twintig landen in dertig steden, waaronder Amsterdam, en mag een aantal van de meest gerespecteerde bedrijven ter wereld tot zijn cliënten rekenen.

Over BusinessWeek:
BusinessWeek is een internationale mediaorganisatie voor de zakenwereld, die een internationaal publiek aan topmensen uit het bedrijfsleven ongeëvenaarde inzichten en analyses biedt. Het in 1929 opgerichte tijdschrift BusinessWeek wordt uitgegeven door McGraw-Hill en is met meer dan 4,7 miljoen lezers per week in 140 landen markleider in deze sector. Het tijdschrift verschijnt onder andere in het Chinees, Russisch en Indonesisch. Het in 1994 gelanceerde BusinessWeek Online is de meest vooraanstaande bron van zakelijk nieuws, informatie en services voor besluitvormers uit het bedrijfsleven. Het televisieprogramma BusinessWeek Weekend, dat is te ontvangen in 80% van alle Amerikaanse huishoudens, biedt kijkers iedere week het laatste consumentennieuws en nieuws op zakelijk en financieel gebied.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Michelle Knight, Pleon Nederland, Amsterdam
Tel.: +31 (0)20 - 487 40 00, GSM: 31 (0)6 48981364, michelle.knight@pleon.com

Merkwaarde in 2006 Verandering Land van (miljoenen in Positie Merk herkomst Sector dollars) merkwaarde


1 Coca-Cola US Beverages 67,000 -1%
2 Microsoft US Computer Software 56,926 -5%
3 IBM US Computer Services 56,201 5%
4 GE US Diversified 48,907 4%
5 Intel US Computer Hardware 32,319 -9%
6 Nokia Finland Telecoms Equipment 30,131 14%
7 Toyota Japan Automotive 27,941 12%
8 Disney US Media 27,848 5%
9 McDonald's US Restaurants 27,501 6%
10 Mercedes Germany Automotive 21,795 9%
11 Citi US Financial Services 21,458 7%
12 Marlboro US Tobacco 21,350 1%
13 Hewlett-Packard US Computer Hardware 20,458 8%
14 American Express US Financial Services 19,641 6%
15 BMW Germany Automotive 19,617 15%
16 Gillette US Personal Care 19,579 12%
17 Louis Vuitton France Luxury 17,606 10%
18 Cisco US Computer Services 17,532 6%
19 Honda Japan Automotive 17,049 8%
20 Samsung Republic of Korea Consumer Electronics 16,169 8%
21 Merrill Lynch US Financial Services 13,001 8%
22 Pepsi US Beverages 12,690 2%
23 Nescafe Switzerland Beverages 12,507 2%
24 Google US Internet Services 12,376 46%
25 Dell US Computer Hardware 12,256 -7%
26 Sony Japan Consumer Electronics 11,695 9%
27 Budweiser US Alcohol 11,662 -2%
28 HSBC UK Financial Services 11,622 11%
29 Oracle US Computer Software 11,459 5%
30 Ford US Automotive 11,056 -16%
31 Nike US Sporting Goods 10,897 8%
32 UPS US Transportation 10,712 8%
33 J.P. Morgan US Financial Services 10,205 8%
34 SAP Germany Computer Software 10,007 11%
35 Canon Japan Computer Hardware 9,968 10%
36 Morgan Stanley US Financial Services 9,762 0%
37 Goldman Sachs US Financial Services 9,640 13%
38 Pfizer US Pharmaceuticals 9,591 -4%
39 Apple US Computer Hardware 9,130 14%
40 Kellogg's US Food 8,776 6%
41 Ikea Sweden Home Furnishings 8,763 12%
42 UBS Switzerland Financial Services 8,734 15%
43 Novartis Switzerland Pharmaceuticals 7,880 2%
44 Siemens Germany Diversified 7,828 4%
45 Harley-Davidson US Automotive 7,739 5%
46 Gucci Italy Luxury 7,158 8%
47 eBay US Internet Services 6,755 18%
48 Philips Netherlands Diversified 6,730 14%
49 Accenture Bermuda Computer Services 6,728 10%
50 MTV US Media 6,627 0%
51 Nintendo Japan Consumer Electronics 6,559 1%


52 Gap US Apparel 6,416 -22%
53 L'Oreal France Personal Care 6,392 6%
54 Heinz US Food 6,223 -10%
55 Yahoo! US Internet Services 6,056 15%
56 Volkswagen Germany Automotive 6,032 7%
57 Xerox US Computer Hardware 5,918 4%
58 Colgate US Personal Care 5,633 9%
59 Wrigley's US Food 5,449 -2%
60 KFC US Restaurants 5,350 5%
61 Chanel France Luxury 5,156 8%
62 Avon US Personal Care 5,040 -3%
63 Nestle Switzerland Food 4,932 4%
64 Kleenex US Personal Care 4,842 -2%
65 Amazon.com US Internet Services 4,707 11%
66 Pizza Hut US Restaurants 4,694 -5%
67 Danone France Food 4,638 3%
68 Caterpillar US Machinery 4,580 12%
69 Motorola US Telecoms Equipment 4,569 18%
70 Kodak US Consumer Electronics 4,406 -12%
71 adidas Germany Sporting Goods 4,290 6%
72 Rolex Switzerland Luxury 4,237 8%
73 Zara Spain Apparel 4,235 14%
74 Audi Germany Automotive 4,165 13%
75 Hyundai Republic of Korea Automotive 4,078 17%
76 BP UK Energy 4,010 5%
77 Panasonic Japan Consumer Electronics 3,977 7%
78 Reuters UK Media 3,961 2%
79 Kraft US Food 3,943 -7%
80 Porsche Germany Automotive 3,927 4%
81 Hermes France Luxury 3,854 9%
82 Tiffany & Co. US Luxury 3,819 6%
83 Hennessy France Alcohol 3,576 12%
84 Duracell US Consumer Electronics 3,576 -3%
85 ING Netherlands Financial Services 3,474 9%
86 Cartier France Luxury 3,360 10%
87 Moet & Chandon France Alcohol 3,257 9%
88 Johnson & Johnson US Personal Care 3,193 5%
89 Shell Netherlands Energy 3,173 4%
90 Nissan Japan Automotive 3,108 -3%
91 Starbucks US Restaurants 3,099 20%
92 Lexus Japan Automotive 3,070 New
93 Smirnoff UK Alcohol 3,032 -2%
94 LG Republic of Korea Consumer Electronics 3,010 14%
95 Bulgari Italy Luxury 2,875 6%
96 Prada Italy Luxury 2,874 4%
97 Armani Italy Luxury 2,783 4%
98 Burberry UK Luxury 2,783 New
99 Nivea Germany Personal Care 2,692 4%
100 Levi's US Apparel 2,689 1%