Gemeente Amsterdam



Minder overlast op stations

28 juli 2006

Passanten ervaren minder overlast op het Stationseiland en op de verschillende metrostations tussen het Centraal Station en Amstel. De overlast die men ervaart heeft voornamelijk betrekking op rondhangende jongeren en junks. Het oordeel over de ervaren veiligheid bij de verschillende stations is stabiel.


In het kader van het Convenant Sociale Veiligheid Stationseiland en het Veiligheidsplan Amsterdam heeft O+S eind 2005 op het Stationseiland voor de derde keer een passantenonderzoek uitgevoerd over de ervaren veiligheid en overlast. Daarnaast zijn ook objectieve politiecijfers over aangiftes en overlast geanalyseerd.

Uit tabel 1 valt af te lezen hoe het eind 2005 is gesteld met de subjectieve en objectieve veiligheid bij het Stationseiland ten opzichte van 2004. Een groene kleur duidt op verbetering, een oranje kleur duidt op geen verandering en een rode kleur duidt op verslechtering. De subjectieve veiligheid (het oordeel van de passanten zelf) is verbeterd of gelijk gebleven. Hetzelfde geldt voor de objectieve veiligheid (cijfers van de politie). Indien bezoekers wel overlast ervaren dan gaat het vooral om overlast van rondhangende jongeren. Volgens de passanten zijn op dit moment de belangrijkste verbeterpunten voor het Stationseiland dat het schoner kan en beter verlicht.


De metrostations vanaf Nieuwmarkt tot aan Amstel

In het kader van het Veiligheidsarrangement Openbaar Vervoer Amsterdam heeft O+S voor de tweede keer een passantenonderzoek uitgevoerd bij de stations vanaf Nieuwmarkt tot aan Amstel.

Tabel 2 geeft op zowel de subjectieve als de objectieve aspecten de verschillen tussen de stations weer. De kleuren in tabel kunnen als volgt worden geĂŻnterpreteerd: een groene kleur betekent dat de score bij het betreffende station beter is dan het gemiddelde voor de stations, een oranje kleur komt overeen met het gemiddelde en rood is slechter dan gemiddeld.

De Wibautstraat en station Amstel scoren op een aantal aspecten slechter dan gemiddeld. Bij station Weesperplein gaat het juist beter dan gemiddeld.


De meeste overlast bij de metrostations wordt veroorzaakt door junks. Ook bedelaars en rondhangende jongeren vormen een bron van overlast. De overlast van bedelaars en junks is afgenomen, de overlast van jongeren is gelijk gebleven.

De verbeterpunten voor de verschillende stations komen redelijk overeen. Het gaat voornamelijk om de sfeer die verbeterd mag worden: meer kleur en meer verlichting. Ook meer beveiliging wordt genoemd.