AutoRai

Constructie nieuwe klimaat-windtunnel Audi voltooid

(7/28/2006)
Audi bouwt een nieuwe klimaat-windtunnel. Daarmee kan het merk straks zijn spreekwoordelijke âVoorsprong door Techniekâ verder uitbouwen. Met het bereiken van het hoogste punt, gevierd met een traditioneel âRichtfestâ (pannenbier), is de constructie voltooid en kunnen de afbouwwerkzaamheden beginnen.
âWij zijn verheugd dat wij deze belangrijke stap op schema hebben kunnen voltooienâ, verklaart Dr. Stefan Dietz, projectleider van de klimaat-windtunnel. De investering voor het project bedraagt tientallen miljoenen. De oplevering is gepland voor eind juli 2007. In ploegendienst zullen dan zeven medewerkers in de klimaat-windtunnel actief zijn.

In tegenstelling tot de reeds beschikbare thermo-windtunnel kan de klimaat-windtunnel de temperatuur ook tot onder 0º C afkoelen. Er is zelfs een maximale temperatuurvariatie mogelijk van â 40º C tot + 55º C. De ontwikkelingsingenieurs kunnen daardoor niet alleen de koelprestaties van smeer- en koelsysteem, motor of interieur bij extreme hitte testen, maar ook de werking van de verschillende systemen beproeven bij temperaturen ver onder nul.

Het hart van de nieuwe windtunnel is de enorme ventilator, die de lucht door een zes vierkante meter grote venturi met een snelheid van meer dan 250 kilometer per uur in de testruimte blaast. Door deze enorme venturi - die de dubbele doorsnede heeft van die in de thermo-windtunnel - is het zonder problemen mogelijk om autoâs van de nieuwste generatie te ontwikkelen en verder te verbeteren. Audi is met de nieuwe windtunnel optimaal toegerust op trends als hoge SUVâs, zoals de Audi Q7. Ook voor extreem brede sportwagens, zoals de Lamborghini Murciélago, biedt de nieuwe windtunnel voldoende ruimte.

Om onder zo natuurgetrouw mogelijke omstandigheden te kunnen testen, hebben de technici onder andere een zonlicht-simulatie met maximaal
1.200 watt per vierkante meter gepland, en een regen- en spatwater-simulatie. Met behulp van de regensimulatie kan de vervuiling van buitenspiegels en zijruiten bij regen verder worden gereduceerd. Bovendien zijn de ontwikkelingsingenieurs nu in staat om de ruitenwissers ook bij extreem sterke belastingen, zoals die bijvoorbeeld kunnen optreden bij hoge snelheden, te testen en te optimaliseren.

Natuurlijk heeft Audi bij de planning rekening gehouden met het omvangrijke programma quattro-modellen: de technici hebben voor autoâs met permanente vierwielaandrijving rekening gehouden met een vermogen van 150 kW (204 pk) per aangedreven as. In samenspel met de conditioneerruimtes en een sneeuwsimulatie die nog in voorbereiding is, kunnen zo op het gebied van klimaattechniek omstandigheden worden gecreëerd die absoluut identiek zijn aan daadwerkelijke situaties in de buitenwereld.

De nieuwe klimaat-windtunnel maakt deel uit van het windtunnel-centrum van AUDI AG in Ingolstadt. Het windtunnel-centrum beslaat meer dan zesduizend vierkante meter en omvat drie windtunnels, waarin op dit moment 51 mensen werken. Naast de belangrijkste doelstelling â de ontwikkeling en verdere optimalisering van modellen van Audi, van dochterondernemingen en van andere merken binnen het concern â bieden de windtunnels ook uitstekende onderzoeksomstandigheden voor topsporters. Onder de bezoekers van de laatste jaren waren onder meer skiërs uit Duitsland, Zwitserland en Zweden, alsmede de Australische zwemkampioen en Audi-ambassadeur Ian Thorpe. Topsporters optimaliseren in de Audi-windtunnel hun lichaamshouding en hun uitrusting om hun kansen op overwinning te vergroten.

BedrijfsautoRAI.nl
Graag jouw mening over autorai.nl
Open Lieverdedealer.nl