Ingezonden persbericht

Ede, 29 juli 2005

Do en Lange Frans & Baas B maken van B-day 2006 een geweldig feest

5e Nationale Footzy Ballonnendag voor War Child een groot succes!

Gisteren vond de 5e Nationale Footzy Ballonnendag voor War Child plaats. Op een tropisch warme dag gingen in heel Nederland exact om 19.00 uur 57.250 oranje ballonnen de lucht in voor het goede doel. De ballonnen werden de afgelopen dagen op 150 campings, bungalowparken en attractieparken voor één euro per stuk aan de bezoekers verkocht. De opbrengst van deze ballonnendag komt geheel ten goede aan de sport & spel programma's van War Child in Afghanistan. Marco Borsato, ambassadeur van War Child, was op vele parken aanwezig via grote schermen om samen met de ruim vijftigduizend aanwezigen af te tellen en de ballonnen op te laten.

Recreatiecentrum Ter Spegelt in Eersel was de hoofdlocatie van deze spectaculaire dag. Ruim 5.000 bezoekers waren aanwezig en genoten van spetterende live optredens van Do, Lange Frans & Baas B en vele andere artiesten. Er kon zelfs gevoetbald worden tegen het RTL-Sterrenvoetbalteam! Vlak voor 19.00 uur maakten de presentatoren John Williams (RTL4) en Bart van Diest (Footzy.nl) de voorlopige opbrengst bekend. Samen met zangeres Do reikten zij een symbolische waardecheque uit, met daarop het totaal van 57.250 verkochte ballonnen, aan Willemijn Verloop, directeur van War Child. "Wij zijn zeer gelukkig met de manier waarop de recreatiebedrijven en hun duizenden bezoekers zich in hebben gezet om kinderen te helpen die getroffen zijn door oorlog. Het enthousiasme onder de deelnemende vakantieparken en de bezoekers was ook dit jaar weer hartverwarmend", aldus Willemijn Verloop.

De eindopbrengst van de ballonnendag 2006 zal medio augustus bekend worden gemaakt. Bart van Diest: "De opbrengst van de verkoop bedraagt 57.250 euro. Footzy en RECRON hebben reeds toegezegd dit bedrag aan te zullen vullen tot 60.000 euro. Naar verwachting zal de totale opbrengst dit jaar ruim 65.000 euro bedragen, omdat vele recreatieparken extra activiteiten voor War Child georganiseerd hebben. Hiermee komt de totale opbrengst van vijf jaar ballonnendag boven de 375.000 euro uit!"

De ballonnendag werd georganiseerd door Footzy.nl, de officiële website van de 1700 recreatiebedrijven die aangesloten zijn bij brancheorganisatie RECRON. Met het evenement wil Footzy bereiken dat de vele kinderen die in Nederland vakantie vieren iets doen voor kinderen die het minder goed getroffen hebben. Dankzij hoofdsponsor Europeesche Verzekeringen, die wederom alle vaste kosten voor haar rekening nam, komt de volledige opbrengst van dit evenement, dus iedere euro per verkochte ballon, ten goede aan War Child.

Noot voor de redactie,