Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Deventer/Enschede, 24 juli 2006

Cijfers en trends over toerisme en recreatie Twente

De toerist van de toekomst heeft behoefte aan kwaliteit en comfort. De trend van vergrijzing heeft tot gevolg dat de behoefte aan comfortabele accommodaties stijgt. Twente kan hier met het relatief grote aanbod van hotels in de regio prima op inspelen. Steeds meer mensen verkiezen het immateriële boven het materiële. Ervaringen opdoen (beleving) is belangrijker dan dingen kunnen kopen. Dit zijn enkele trends en ontwikkelingen die genoemd worden in het 'Trendrapport Toerisme en Recreatie Twente'. Het rapport geeft niet alleen inzicht in actuele trends en ontwikkelingen in Twente, maar ook in de feiten en cijfers die beschikbaar zijn over het gebied. Zo bezochten in 2005 circa 666.000 verblijfstoeristen Twente en zij verbleven in totaal bijna 3,4 miljoen nachten in het gebied. In totaal hebben in Twente ruim 15.000 personen een baan in de sector toerisme en recreatie.

De toerist
Twente wordt relatief vaak bezocht door stellen van 55 jaar en ouder. Het aandeel gezinnen met (ook) kinderen tot 6 jaar blijft juist achter bij het gemiddelde voor Nederland. Circa één op de vijf vakantiegangers in Twente komt uit Zuid-Holland, 16% komt uit Overijssel zelf, 14% uit Noord-Holland en 14% uit Gelderland. Nederlanders associëren Twente vooral met natuur, bos, groen en de (mooie) omgeving. Toeristen in het gebied verblijven relatief vaak in een hotel. Wandelen en fietsen zijn ook in Twente populaire activiteiten en toeristen in het gebied gaan relatief vaak uit eten.

Merk
Met de kennis van deze cijfers, trends en ontwikkelingen gaat het Twents Bureau voor Toerisme (TBT) zich in de campagne voor 2007 profileren als 'Hét landgoed van Nederland', de regio waar de kwaliteit van het (land)leven voorop staat. Het landschap, de landgoederen, de landelijke sporten (zoals hippische evenementen en golf), het landelijke overnachten en de landelijke cultuur staan centraal. De steden maken integraal onderdeel uit van het landelijke Twente en moeten als zodanig meer zichtbaar worden. Twente richt zich hiermee op de 'ingetogen genieters'. Dit is een groep die bewust kiest voor een product of een bestemming en die kwaliteit boven kwantiteit waardeert.

Doel
In dit rapport wordt de belangrijkste informatie met betrekking tot cijfers en trends over toerisme en recreatie in Twente bij elkaar gebracht. Het rapport vertaalt cijfers uit bestaande onderzoeken en rapporten tot bruikbare informatie voor Twentse ondernemers en gemeenten. Het 'Trendrapport Toerisme en Recreatie Twente' is gratis te downloaden via www.gobt.nl (Kennis & Onderzoek / Rapporten en Publicaties).

Samenwerking
Dit trendrapport is een product van de samenwerking tussen het Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme (GOBT) en het Twents Bureau voor Toerisme (TBT). Het GOBT is het kennis- en ontwikkelcentrum voor toeristisch-recreatieve marketing in Oost Nederland. Het TBT is verantwoordelijk voor de toeristische regiomarketing en promotie van Twente en heeft tot doel het dag- en verblijfsbezoek naar de regio te stimuleren.

Noot voor de redactie (