Gemeente Haaren


Van voorlichting naar communicatie in Haaren

In het verleden werd er door de overheid alleen maar voorlichting gegeven, dat wil zeggen dat burgers werden geïnformeerd over plannen.

De betrekkingen tussen inwoners en gemeenten zijn de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Burgers zijn zelfbewuster, zelfstandiger en mondiger geworden. De voorlichting, de eenzijdige informatie richting burgers, heeft gezelschap gekregen van communicatie: de burger praat mee, stelt vragen en verwacht een antwoord. Communicatie is dus meer dan het overbrengen van informatie in de vorm van folders, nieuwsbrieven of via Internet.

De gemeente Haaren zocht in de afgelopen jaren dan ook naar methodes om daadwerkelijk met de inwoners in contact kon komen. Huiskamergesprekken, gesprekken in het kader van het project "de burger thuis bij de gemeente", informele bijeenkomsten met groepen burgers, informatieavonden over diverse plannen, een jongerendebat, een debat over de verkeersveiligheid, ontmoetingen met buurtverenigingen, bezoeken aan en van belangengroeperingen, bijeenkomsten voor nieuwe inwoners, een interactieve website enzovoort, zijn allemaal manieren die zijn en worden ingezet om de communicatie te bevorderen.

En, zoals u in een eerder berichtje in de Leije kon lezen, er worden steeds weer nieuwe vormen bedacht en ontwikkeld om de communicatie met u te verbeteren.

Communicatie, het zenden en ontvangen van informatie en het reageren daarop, is uitermate belangrijk en vormt als het ware de smeerolie in de contacten tussen de gemeente en de inwoners. Maar communicatie is ook moeilijk: hoe breng je de boodschap, hoe zorg je ervoor dat de ontvanger openstaat voor die boodschap en bereid is er op te reageren?

Aan wie kun je dat als gemeente beter vragen dan aan de doelgroep, de inwoners zelf?

Daarom is er binnen onze gemeente recentelijk een klantenpanel communicatie in het leven geroepen. Bij de formatie van dit panel is uitgegaan van een gevarieerd gezelschap van tien personen, met een evenwichtige afkomst uit de dorpen van onze gemeente, een goede leeftijdmix en balans in de verhouding man/vrouw. Het panel komt ongeveer vier keer per jaar bijeen en gaat de gemeente adviseren over de communicatie met de inwoners. Aan de panelleden worden plannen voor nieuwe vormen van communicatie voorgelegd en er wordt gesproken over het effect van de bestaande communicatie.

Wij vertrouwen erop dat het klantenpanel een bijdrage zal leveren aan de verbetering van onze communicatie met u, onze inwoners.