Gemeente Haaren
Van voorlichting naar communicatie in Haaren
In het verleden werd er door de overheid alleen maar voorlichting
gegeven, dat wil zeggen dat burgers werden geïnformeerd over plannen.
De betrekkingen tussen inwoners en gemeenten zijn de afgelopen jaren
ingrijpend veranderd. Burgers zijn zelfbewuster, zelfstandiger en
mondiger geworden. De voorlichting, de eenzijdige informatie richting
burgers, heeft gezelschap gekregen van communicatie: de burger praat
mee, stelt vragen en verwacht een antwoord. Communicatie is dus meer
dan het overbrengen van informatie in de vorm van folders,
nieuwsbrieven of via Internet.
De gemeente Haaren zocht in de afgelopen jaren dan ook naar methodes
om daadwerkelijk met de inwoners in contact kon komen.
Huiskamergesprekken, gesprekken in het kader van het project "de
burger thuis bij de gemeente", informele bijeenkomsten met groepen
burgers, informatieavonden over diverse plannen, een jongerendebat,
een debat over de verkeersveiligheid, ontmoetingen met
buurtverenigingen, bezoeken aan en van belangengroeperingen,
bijeenkomsten voor nieuwe inwoners, een interactieve website
enzovoort, zijn allemaal manieren die zijn en worden ingezet om de
communicatie te bevorderen.
En, zoals u in een eerder berichtje in de Leije kon lezen, er worden
steeds weer nieuwe vormen bedacht en ontwikkeld om de communicatie met
u te verbeteren.
Communicatie, het zenden en ontvangen van informatie en het reageren
daarop, is uitermate belangrijk en vormt als het ware de smeerolie in
de contacten tussen de gemeente en de inwoners. Maar communicatie is
ook moeilijk: hoe breng je de boodschap, hoe zorg je ervoor dat de
ontvanger openstaat voor die boodschap en bereid is er op te reageren?
Aan wie kun je dat als gemeente beter vragen dan aan de doelgroep, de
inwoners zelf?
Daarom is er binnen onze gemeente recentelijk een klantenpanel
communicatie in het leven geroepen. Bij de formatie van dit panel is
uitgegaan van een gevarieerd gezelschap van tien personen, met een
evenwichtige afkomst uit de dorpen van onze gemeente, een goede
leeftijdmix en balans in de verhouding man/vrouw. Het panel komt
ongeveer vier keer per jaar bijeen en gaat de gemeente adviseren over
de communicatie met de inwoners. Aan de panelleden worden plannen voor
nieuwe vormen van communicatie voorgelegd en er wordt gesproken over
het effect van de bestaande communicatie.
Wij vertrouwen erop dat het klantenpanel een bijdrage zal leveren aan
de verbetering van onze communicatie met u, onze inwoners.