Partij van de Arbeid


Den Haag, 8 augustus 2006


Vragen van de leden Eijsink, Koenders en Samsom (allen PvdA) aan de minister van Defensie en de minister van Verkeer en Waterstaat


over gebrekkige vliegtuigen:


* Was de minister bekend met het Jaarbericht 2005 Inspectie Verkeer & Waterstaat waaruit het programma Twee Vandaag heeft geciteerd?


* Kunt u aangeven welke concrete actie de NAVO en Defensie naar aanleiding van deze en eerdere berichten over gebrekkig onderhoud van door de NAVO ingehuurde toestellen hebben ondernomen om de veiligheid en het onderhoud van (ingehuurde) toestellen in de toekomst te garanderen?


2. Waarom worden de in het Jaarbericht genoemde maatschappijen gebruikt? Zijn er contracten afgesloten door Defensie of de NAVO? Wat is de aard van deze contracten?


3. Kan de minister aangeven of eerst de maximale transportcapaciteit van Defensie/de NAVO zelf wordt ingezet alvorens wordt besloten toestellen van derden in te huren? Zo nee, waarom niet?


4. Heeft de NAVO eigen standaarden waaraan de luchtvaartmaatschappijen moeten voldoen? In welke verhouding staan deze eisen tot de Nederlandse eisen?


5. Om hoeveel vluchten per jaar gaat het en welke goederen worden ermee vervoerd?


6. Welke concrete afspraken zijn er gemaakt met de NAVO om er zorg voor te dragen dat ingehuurde de vliegtuigen voldoen aan de Nederlandse wet- en regelgeving voor de luchtvaart? En welke afspraken gelden voor landen buiten Nederland? Zijn die afspraken strenger of minder streng dan in Nederland?


7. Kan de minister van Defensie aangeven wat de Militaire Luchtvaart Autoriteit (MLA) over 2005 heeft gerapporteerd met betrekking tot deze voor Defensie uitgevoerde vluchten door externe partijen? Wanneer kan de Kamer een rapport van de MLA tegemoet zien over 2005?


8. Welke afspraken zijn gemaakt tussen de MLA en de inspectie van Verkeer & Waterstaat over verantwoordelijkheden?


9. Wordt op elk vliegtuig een inspectie uitgevoerd voorafgaand aan het gebruik door Defensie? Zo ja, hoeveel vliegtuigen zijn er door Defensie afgekeurd voor gebruik voor vervoer van mensen en materieel van Defensie? Zo nee, waarom niet? Welk percentage wordt dan wel geïnspecteerd?


10. Kan de minister een overzicht geven van alle incidenten en ongevallen, naar aard en omvang, met toestellen die zijn ingehuurd om Nederlands Defensiepersoneel en materieel te vervoeren voor de afgelopen vijf jaar?