Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
8 augustus 2006

Bloemenzaken in het nauw

Ondanks opleving economie slechte vooruitzichten

Almelo - Van Es Marketing Services heeft een uitvoerig onderzoek gehouden onder bloemenzaken in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Bloemenzaken 2006 uiteengezet. De belangrijkste conclusie uit het onderzoeksrapport is dat het voortbestaan van vele bloemenzaken van diverse kanten wordt bedreigd. Tijdelijke omzettegenvallers door de warme zomers van de afgelopen jaren worden overschaduwd door de concurrentiekracht van supermarkten en andere verkoopkanalen alsmede het veranderde consumentengedrag en niet in de laatste plaats de angst voor het opgeven van de zelfstandigheid van de bloemist zelf.

Bloemenzaken verliezen marktaandeel
Het marktaandeel van bloemenzaken in de verkoop van bloemen en planten neemt gestaag af. Gemiddeld betreft het een daling tussen de 1 en 2% per jaar. Ondanks de opleving van de economie wordt deze ontwikkeling niet tegengehouden. Grote winnaar van marktaandeel is de supermarkt, die handig inspeelt op de behoefte aan one-stop-shopping, waarbij de consument gemak en snelheid prefereert. De vraag naar kant-en-klaarproducten is dan ook gestegen. Bij nagenoeg alle onderzoeksresultaten van onderzoeken die in de eerste helft van 2006 zijn uitgevoerd in de detailhandel wordt een groeiend optimisme geconstateerd met betrekking tot de omzetverwachting. De stijgende lijn in de bloemenbranche is echter aanzienlijk beperkter dan in andere branches. Er wordt een versterking van de positie van supermarkten gesignaleerd als aanbieder van vooral snijbloemen. De bloemenzaken hebben een ongunstig prijsimago. Ook de daling van het percentage kopende huishoudens en de afname van de bezoekfrequentie zijn in het nadeel van de bloemenzaak. Daarnaast besteden jongeren en tweeverdieners minder aan groene producten door gebrek aan tijd en interesse en is het aanbod op de cadeaumarkt de afgelopen jaren meer gevarieerd geworden.

Omzetsamenstelling licht gewijzigd
Gemiddeld wordt 57% van de omzet van een bloemenzaak gerealiseerd met de verkoop van snijbloemen en snijgroen. De verkoop van kamerplanten is goed voor 20% en buitenplanten 10% van de omzet. Ten opzichte van de onderzoeksresultaten van het jaar 2004 is het omzetaandeel van snijbloemen en snijgroen met 3% gestegen. Het omzetaandeel van kamerplanten is daarentegen met 2% afgenomen. Het omzetaandeel van buitenplanten is met 2% gestegen.

Inkoopkanalen en leveranciers
Met betrekking tot de inkoopkanalen waar de bloemenzaken hun handelsvoorraad van betrekken vertegenwoordigt de groothandel tweederde van de inkoopwaarde, waarbij de zelfbedieningsgroothandel 54% behaalt en de bezorggroothandel 13%. De top van de ranglijst van meest genoemde leveranciers van levend assortiment (zoals bloemen en planten) wordt gevormd door de bloemenveilingen. Bloemenveiling Aalsmeer wordt met 16% (spontaan genoemd) het meest genoemd als belangrijke leverancier. Kromhout, Victory, Alflora en Basics & Trends zijn de meest genoemde leveranciers voor het dode assortiment. Bijna één op de drie ondervraagden heeft Kromhout spontaan genoemd. Men heeft gemiddeld krap 7 regelmatige leveranciers ten behoeve van het verkoopassortiment, wat een forse daling betekent van het aantal regelmatige leveranciers ten opzichte van de jaren 2002 en 2004. Deze daling is trendmatig van aard. De, over het algemeen zelfstandig opererende, bloemenzaken zijn genoodzaakt de bedrijfsvoering efficiënter te organiseren want de handelsmarge en omzet staan onder druk. Het afgelopen jaar heeft men bijna 6% van de regelmatige leveranciers afgestoten. De inkoopprijs is een belangrijk motief voor het verbreken van een relatie. Daarnaast speelt het assortiment een belangrijke rol, waarbij het meestal de productkwaliteit betreft waar men ontevreden over is. Bij het kiezen van een nieuwe regelmatige leverancier speelt het assortiment een vooraanstaande rol. Onder deze categorie vallen naast nieuwe producten, uitbreiding van het assortiment en innovatieve producten ook de exclusiviteit. De meest genoemde belangrijke leveranciers die op de ranglijst zijn gestegen voeren dan ook allen een breed assortiment. Meer samenwerking in ketenverband in de bloemenbranche zou de bloemenzaken meer concurrentiekracht geven tegenover de andere afzetkanalen. Gemeenschappelijke inkoop en gezamenlijke marktbewerking kan bijdragen aan efficiëntie en een krachtiger imago. Momenteel komt de samenwerking nauwelijks voor. Maarliefst 96% van de bloemenzaken behoort tot de zogenaamde ongebonden zelfstandigen. Wel wordt er samengewerkt op het terrein van de verzending van bloemen middels bloemenverzend-organisaties zoals Fleurop Interflora en Euroflorist. Slechts 3 % van de bloemenzaken werkt samen middels een inkooporganisatie. De grootste bedreiging voor vele bloemenzaken schuilt dan ook waarschijnlijk in de eigen angst voor het verliezen van zelfstandigheid en het opgeven van een ongebonden bestaan.

Aan het onderzoek onder bloemenzaken hebben 200 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een telefonische enquête uitgevoerd. De respondenten vallen onder de BIK-code 524911 van de Kamers van Koophandel. Bij de meeste thema's worden de onderzoeksresultaten vergeleken met die van de jaren 2002 en 2004, toen identieke onderzoeken onder bloemenzaken zijn uitgevoerd.

Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau dat is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag en brancheontwikkelingen. Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl.

E I N D E P E R S B E R I C H T

Meer informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij Han van Es. www www.marktdata.nl
@ info@marktdata.nl
T 0546 45 66 62
F 0546 45 67 80


---- --