Maatschappelijke betekenis Zonnebloem opnieuw gegroeid

Nat. vereniging de zonnebloem

Breda, 8 augustus 2006
Maatschappelijke betekenis Zonnebloem opnieuw gegroeid
Groei op alle fronten. Dat is de kern van het jaarverslag van de Zonnebloem over het jaar 2005 dat vandaag verschenen is. Meer vrijwilligers, meer zieken en gehandicapten die gebruik maken van hun diensten en meer financiële bijdragen van de Nederlandse samenleving ter ondersteuning van het Zonnebloemwerk. Werk dat het ongeveer 127.000 zieken en gehandicapten mogelijk maakt om contacten te leggen en erop uit te trekken, waardoor eenzaamheid en sociaal isolement voorkomen of verminderd worden. En waarmee ook de 38.500 vrijwilligers een zinvolle tijdsbesteding wordt geboden. Met ruim 17,8 miljoen euro steun van 525.000 ondersteunende leden, 90.000 donateurs, bedrijfsleven en fondsen. In onze samenleving, waarin eenzaamheid en sociaal isolement in toenemende mate een probleem worden, heeft de Zonnebloem een groeiende maatschappelijke betekenis. Dat blijkt uit de klinkende cijfers. Jaarlijks leggen de Zonnebloemvrijwilligers 1 miljoen bezoekjes af bij 58.500 mensen die door een fysieke beperking aan huis gebonden zijn, organiseren zij voor 120.000 zieken en gehandicapten dagactiviteiten en bezorgen 7.700 hulpbehoevende mensen een mooie, aangepaste bus-, vlieg- of vaarvakantie, waaronder de vaarreizen met het eigen (nieuwe) vakantieschip.
Bezoekwerk
Het hart van het Zonnebloemwerk is het huisbezoek. Aandacht en werkelijk contact staat daarbij centraal. Aspecten van zorg waarvoor professionele hulpverleners door vaak geen tijd meer vrij kunnen maken. De gemiddelde bezoekfrequentie ligt op een keer per twee tot drie weken. Een Zonnebloemvrijwilliger komt gemiddeld zes jaar lang op bezoek bij een zieke of gehandicapte. In het verlengde van het bezoekwerk, waarmee de vrijwilligers de buitenwereld naar binnen brengen, biedt de Zonnebloem zieken en gehandicapten ook activiteiten buitenshuis aan om mensen met een fysieke beperking naar de wereld toe te brengen. De beoogde differentiatie in het activiteitenpakket die de Zonnebloem met haar Meerjarenbeleidsplan 2004 tot en met 2008 heeft geïntroduceerd, is in 2005 doorgezet. Naast de reeds bestaande bootdagtochten, dierentuinbezoeken, winkeldagen en dergelijke worden zeiltochten, ballonvaarten, schouwburgvoorstellingen et cetera aangeboden. Ook voor jongere zieken en gehandicapten is een speciaal aanbod ontwikkeld. Groei aantal vrijwilligers
De Zonnebloem is een van de grootste vrijwilligersorganisaties van Nederland. Terwijl de meeste vrijwilligersorganisaties te kampen hebben met een teruglopend aantal vrijwilligers, blijft de Zonnebloem groeien. In 2005 steeg het aantal vrijwilligers met 817 naar 38.045. In de eerste helft van 2006 heeft deze stijging zich versterkt doorgezet. Op dit moment telt de vereniging al 38.525 vrijwilligers waarvan 30.825 afdelingsvrijwilligers en 7.700 vakantievrijwilligers. De animo van vrijwilligers voor het Zonnebloemwerk heeft onder andere te maken met de diversiteit van ons aanbod voor de doelgroep en de daarbij behorende werkzaamheden, aldus Zonnebloemdirecteur Marijke van Eck. Afdelingsvrijwilligers zijn aangesloten bij een van de ruim 1.300 Zonnebloemafdelingen in hun wijk of woonplaats. Vakantievrijwilligers, waaronder veel verpleegkundigen en verzorgenden, zijn mensen die een week van hun vrije tijd geven om als vrijwilliger met een Zonnebloemvakantie mee te gaan. Om dit alles mogelijk te maken moeten er ook allerlei bestuurlijke, organisatorische en ondersteunende taken verricht worden. Kortom, iedereen kan zijn specifieke talent kwijt in het Zonnebloemwerk. Fondsenwerving
Hoewel het Zonnebloemwerk door vrijwilligers gebeurt en de zieke en gehandicapte deelnemers bij de meeste activiteiten een eigen bijdrage betalen, zijn deze inkomsten lang niet voldoende om de kosten van het omvangrijke takenpakket en de noodzakelijke extra zorg voor de zieken en gehandicapten te dekken. De structurele bijdragen van de ondersteunende leden zijn verreweg de grootste inkomstenbron voor de Zonnebloem. De jaarlijkse Actie Zonnebloemvakanties, de Nationale Zonnebloemloterij, de Kerst- en nieuwjaarskaartenactie en kleinschalige lokale fondsenwervingsacties van Zonnebloemafdelingen vormen een belangrijke aanvulling. Ook nemen mensen de Zonnebloem steeds vaker op in hun testament en vertonen bedrijven een toenemende interesse om de Zonnebloem te sponsoren. Daarnaast is in 2004 en 2005 een bijzondere actie gevoerd om geld te werven voor een nieuw vakantieschip, dat op 20 december jl. door Koningin Beatrix is gedoopt. De totale opbrengst van de fondsenwerving door de Zonnebloem in 2005 bedroeg ruim 17,8 miljoen euro. Ten opzichte van de baten van de fondsenwerving staat 18,5 % aan kosten. Hiermee blijft de Zonnebloem ruimschoots onder de richtlijn van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) dat van de geworven fondsen maximaal 25% kosten gemaakt mag worden.