Ingezonden persbericht


IMATION VIERT TIENDE VERJAARDAG

Data-opslaggigant begint aan haar tweede decennium

Schiphol-Rijk, 8 augustus 2006 ­ Imation begon tien jaar geleden, op 1 juli 1996, als een afsplitsing van 3M. De nieuwe beursgenoteerde onderneming bestond uit een verzameling van uiteenlopende activiteiten, van zakelijke print- en drukproefproducten, medische beeldapparatuur tot foto- en microfilms. Imation bleef zich daarnaast richten op de productie van dataopslagmedia, waar 3M meer dan 50 jaar geleden met de eerste tapeproducten mee begon. Nu aan het begin van haar tweede decennium is Imation een wereldwijde leider op het gebied van verwisselbare opslagmedia.

Voortbouwend op haar lange ervaring met opslagmedia is Imation het enige bedrijf ter wereld dat zich exclusief richt op de ontwikkeling en fabricage van verwisselbare opslagmedia, gebaseerd op magnetische, optische, flash en verwisselbare harde schijf technologieën. De andere activiteiten zijn door Imation in de voorbijgaande jaren afgestoten.

Nadat Imation zich vanaf 2001 meer ging richten op verwisselbare opslagmedia, is de omzet jaarlijks met een gemiddelde van 9,5 procent gegroeid. In de tien jaar sinds de verzelfstandiging zijn de opslagmedia- activiteiten gemiddeld 6,2 procent per jaar gegroeid. Met de recente overname van Memorex voegt Imation een sterk consumentenmerk toe aan haar stevige positie in rekencentra en zakelijke opslagproducten, dat zeker aan verdere groei zal bijdragen.

"Na te zijn ontstaan uit een zo'n bekend merk als 3M, stond Imation voor de uitdaging om zelf een solide merk en organisatie neer te zetten. We hebben voortgebouwd op onze geschiedenis van innovatie en technische voorsprong door nieuwe producten te introduceren en nieuwe opslagformaten te bieden. Daarnaast hebben we altijd onze marktpositie behouden in onze belangrijkste productgroepen," zegt Bruce Henderson, voorzitter en CEO van Imation.

Met gestage groei in de opslagmedia is de winst uit bedrijfsvoering meer dan verdubbeld, van rond de vier procent in de beginjaren tot meer dan 8,7 procent in het eerste kwartaal van 2006. Hieruit blijkt dat Imation's eerste tien jaren succesvol zijn geweest met sterke groei en vooruitgang. Imation blijft ook in haar tweede decennium innoveren met nieuwe producten, zoals opslagmedia gebaseerd op blauwe lasertechnologie, het Odyssey verwisselbare harddisk-cassette systeem voor het MKB en de gezamenlijke ontwikkeling van de vierde generatie van het Sun StorageTek T9840 systeem, de T9840D.

"Nu we aan ons tweede decennium beginnen, staan we door onze strategie, brede productreeks, naamsbekendheid, vooruitstrevende technologieën en uitgebreide patentenportfolio in onze sterkste positie sinds het ontstaan van Imation. Daarnaast beschikken we over een ervaren, toegewijd en gedreven team van meer dan 2000 Imation collega's over de gehele wereld," vervolgt Henderson.

Imation is eveneens trots op haar `Minnesota wortels' en rol in de Minnesota high-tech gemeenschap. Eind jaren negentig heeft Imation het state-of-the-art `Discover Technology Center' in Oakdale, Minnesota geopend. Hier zijn vandaag de dag meer dan 200 wetenschappers werkzaam. Sinds 1996 heeft Imation bijna 800 miljoen euro geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling en in kapitaalinvesteringen. Imation heeft wereldwijd een serie evenementen gepland om haar jubileumjaar te vieren, variërend van promoties tot evenementen op haar diverse vestigingen en fabrieken.

Tien jaar innovatie

1996

· Eind 1995 kondigt 3M aan dat ze de elektronische dataopslag- en beelddivisies wil verzelfstandigen. Bill Monahan wordt tot voorzitter en CEO van de nieuwe organisatie benoemd.
· `Imation', afgeleid van imagination, imaging en information wordt de naam van de nieuwe organisatie.

· Imation Corp. gaat op 1 juli 2006 van start als een internationale organisatie.
· Imation Scotch 35 mm fotofilm en Imation diskettes, de eerste producten met de Imation-naam, verschijnen op de markt.

· De eerste paal wordt geslagen voor het wereldwijde Imation hoofdkantoor.
· Imation krijgt haar eerste patent toegekend voor ontwikkelingen op het gebied van de Travan tape- cartridge technologie.

1997

· Werk begint aan Imation's Discover Technology Center bij het Imation hoofdkantoor.
· Imation SuperDisk-diskettes komen op markt.
· Imation en StorageTek kondigen een samenwerkingsverband aan om de volgende generatie tape- cartridge technologie te ontwikkelen.

1998

· Imation kondigt een wereldwijde herstructurering aan om de omlooptijd van haar producten te verbeteren en zich te richten op grote ondernemingen.
· Het Discover Technology Center wordt geopend.
· Er zijn meer dan acht miljoen Travan-tapedrives verkocht.
· Eastman Kodak neemt het merendeel van Imation's medische beelddivisie over.

1999

· Imation brengt de gezamenlijk ontwikkelde STK-Imation 9840 tape-cartridge op de markt, met de snelste toegangstijd ooit voor half-inch tape.
· Imation voegt DVD-RAM toe aan haar productportfolio.
· Imation's fabriek in Wahpeton (Noord-Dakota), opent een nieuw servicecentrum en installeert een `phase-change' CD-RW optische productielijn, de eerste in Noord-Amerika.
· Schroder Ventures neemt Imation's kleurenfotodivisie over.

2000

· IBM kiest Imation om de nieuwe versie van de 3590 cartridge te ontwikkelen.
· Imation's nieuwe merkstrategie en logo worden bekendgemaakt.
· Imation en Sun Microsystems gaan een samenwerkingsverband aan, waarbij Imation opslagsoftware gaat ontwikkelen op basis van Sun's Jiro technologie.
· Imation gaat het Formule 1 raceteam van Jordan sponsoren.

2001

· Black Watch LTO Ultrium Generation 1 tapecartridges worden op de markt gebracht.
· Imation biedt nieuwe IP-opslag en virtuele-opslagdiensten.
· Imation maakt de DataPlay overeenkomst bekend.
· Black Watch Digital Linear Tape IV wordt geïntroduceerd onder de Imation merknaam.
· Imation wordt IBM's wereldwijde opslagmedia distributeur.

2002

· Imation ontvangt een subsidie van het National Institute of Standards and Technology om de datadichtheid van magnetische tape te verbeteren.
· Decesion One neemt Imation's Document Solutions and Services over.
· Quantum certificeert Imation's DLTape IV.

2003

· Imation viert haar 50 jarige leiderschapspositie in tapetechnologie.
· Imation vormt een joint-venture met het Indische Moser Baer voor de optische producten.
· Bill Monahan kondigt aan om eind 2004 met pensioen te gaan.
· Imation neemt onderdelen van EMTEC Magnetics over.
· De vijf miljardste Imation diskette wordt geproduceerd.
· Imation wordt de exclusieve wereldwijde distributeur van mediaproducten van het merk Exabyte.
· Imation speelt een belangrijke rol bij het kunnen teruglezen van de data afkomstig van de verongelukte Space Shuttle Columbia.

2004

· Imation introduceert de LTO3-tape met een capaciteit van 400 gigabyte.
· Imation opent haar Technical Center in Beijing.
· Imation begint met de productie van USB-flashdrives.
· Imation introduceert de Tera ngstrom technologie, die een opslagcapaciteit van meerdere terabytes mogelijk maakt.

· Bruce A. Henderson wordt benoemd tot voorzitter en CEO van Imation.

2005

· Imation wordt gekozen om Sun StorageTek T10000 media te fabriceren, die gebruik maakt van de 'N Pattern' Servo' technologie.

· Imation introduceert de Micro Hard Drive, met 's werelds kleinste harde schijf van Toshiba.
· Imation Ulysses-technologie, de eerste harde schijf tape-cartridge, wordt op de markt gebracht.
· Imation introduceert CD's en DVD's met de `ForceField' krasbestendige beschermlaag.
· Het eerste `VXA en op LTO-gebaseerde Compliance Vault System voor e-mailarchivering' wordt door Imation op de markt gebracht.

2006

· Imation ontwikkelt de AquaGuard-technologie, 's werelds eerste inkjet bedrukbare CD's en DVD's met water- en vlekbestendig oppervlak.

· Imation begint met de productie van Blu-ray en HD DVD optische media.
· Het Odyssey systeem, een op een verwisselbare harde schijf gebaseerde back-up-technologie, wordt bekendgemaakt.

· Imation neemt Memorex over.

· Imation viert haar tiende verjaardag.

Over Imation
Imation Corporation is ontwikkelaar, fabrikant en leverancier van verwisselbare-opslagmedia, bestaande uit optische en magnetische media, flash drives en harddisk-cassettes. Het brede productassortiment van Imation voorziet in opslagbehoeften variërend van een paar megabyte tot honderden gigabytes. Imation is in meer dan zestig landen vertegenwoordigd en heeft producten voor zowel de consumenten- als de zakelijke markt. Imation's tapecartridges worden gebruikt in rekencentra en in gedistribueerde opslagnetwerken en toegepast bij gegevensverwerking en -beveiliging, in bedrijfscontinuïteitsprogramma's en voor back-up en archivering. De vraag naar Imation's optische producten en flash drives wordt gedreven door de behoefte aan betrouwbaarheid, gemak en draagbaarheid bij de opslag en het beheer van zakelijke gegevens, foto, film, illustraties en muziek op bedrijfs- en thuiscomputers en steeds vaker in consumentenelektronica. Imation biedt ook het merk Memorex aan. Memorex staat bekend om de slogan: "Is it live or is it Memorex?" Meer informatie over Imation is te vinden op www.imation.nl.

Tien jaar Imation
Imation is een verzelfstandiging van 3M en heeft meer dan vijftig jaar ervaring in tape en meer dan twintig jaar ervaring in optische media. Inmiddels is Imation tien jaar zelfstandig en heeft zich als doel gesteld om vandaag de technologie van morgen te leveren. Met meer dan driehonderd onderzoekers en ontwikkelaars die bij Imation werkzaam zijn en meer dan driehonderd patenten op haar naam, weet Imation haar positie als pionier op het gebied van magnetische en optische media te bestendigen. Imation heeft 2225 mensen in dienst. Imation behaalt 54% van de omzet buiten de V.S.

Meer informatie:
Persberichten en achtergrondinformatie zijn te vinden op www.imation.nl. Foto's zijn op te vragen bij PublieksWerk.

PublieksWerk B.V.
Marije Verdouw
(020) 486 21 39
marije@publiekswerk.nl

www.imation-europe.com

---- --