Ingezonden persbericht


Imation boekt 365,8 miljoen dollar omzet in tweede kwartaal 2006

Omzetstijging van 21,3 procent

Schiphol-Rijk, 8 augustus 2006 ­ Imation, leverancier van verwisselbare opslagmedia, heeft de resultaten bekend gemaakt van het tweede kwartaal van 2006.


- Imation boekte het tweede kwartaal 365,8 miljoen dollar omzet (inclusief 65,2 miljoen dollar omzet, afkomstig uit de Memorex acquisitie), een stijging van 21,3 procent ten opzichte van het tweede kwartaal 2005 toen de omzet 301,5 miljoen dollar bedroeg.
- De winst uit gewone bedrijfsvoering bedroeg 18,6 miljoen dollar, inclusief 8,9 miljoen dollar aan herstructureringskosten en 2,5 miljoen dollar aan compensatiekosten in aandelen. Dit in vergelijking met 23,8 miljoen dollar in het tweede kwartaal 2005, hier waren geen herstructureringskosten en compensatiekosten van invloed. Zonder deze kosten was de winst uit gewone bedrijfsvoering 30,0 miljoen dollar, 26 procent meer dan in het tweede kwartaal 2005. De winst per aandeel bedroeg over het tweede kwartaal 2006 0,37 dollar, inclusief herstructureringskosten van 0,16 dollar per aandeel, op aandelengebaseerde compensatiekosten van 0,04 dollar per aandeel en een belastingvoordeel van 0,03 dollar, 0,17 dollar per aandeel.
- De kasstroom bedroeg 30,2 miljoen dollar in het tweede kwartaal 2006. De kaspositie bedroeg per 30 juni 2006 223,8 miljoen dollar (na aftrek van de acquisitiekosten van Memorex ter waarde van 329,3 miljoen dollar op 28 april 2006).

- Er zijn door Imation 268.000 eigen aandelen ter waarde van 10,4 miljoen dollar teruggekocht.

Bericht van de voorzitter
"We zijn erg tevreden met ons tweede kwartaal en de omzet en winst die de eerste helft van dit jaar flink zijn gestegen. De integratie van Memorex verloopt uitstekend en we blijven nieuwe producten introduceren, nu we ons richten op nieuwe groeimogelijkheden," zegt Bruce Henderson, bestuurvoorzitter van Imation. "1 juli 2006 was voor ons een belangrijk moment toen we aan ons tweede decennium begonnen als een onafhankelijke organisatie, die zich exclusief richt op opslagmedia. We blijven groei zien in optische- en flashproducten, alsmede in onze mid-range tapeproducten. We hadden zes sterke eerste maanden en zijn op koers om onze doelstellingen voor het gehele jaar te behalen. We blijven ons richten op een totale omzet van tussen de 1,54 miljard dollar en 1,59 miljard dollar en een winst uit gewone bedrijfsvoering van tussen de 92 miljoen dollar en 98 miljoen dollar, na aftrek van herstructureringskosten, acquisitiekosten en op aandelengebaseerde compensatiekosten."

"Memorex-producten droegen voor 65,2 miljoen dollar bij aan onze omzet voor de eerste twee maanden na het afsluiten van de transactie. De integratie van Memorex verloopt naar wens en we verwachten deze eind dit jaar af te ronden. We willen verder groeien door nieuwe producten te introduceren. We hebben onlangs de beschikbaarheid aangekondigd van Blu-ray-media en we hebben een uitbreiding voor de Sun StorageTek 9840D-tapedrives geïntroduceerd. We blijven groeiende belangstelling zien in Ulysses en Odyssey, onze verwisselbare harde schijf-systemen."

Belangrijkste cijfers tweede kwartaal 2006 

(in miljoenen dollars) K2J6 K2J5 Omzet $ 365,8 $ 301,5 Bruto winstmarge $ 84,2 $ 75,2 % van de omzet 23,0 % 25,0 % Bedrijfskosten $ 44,4 $ 38,0 % van de omzet 12,1 % 12.6 % Onderzoek & Ontwikkeling $ 12,3 $ 13,4 % van de omzet 3,4 % 4,5 % Herstructureringskosten $ 8,9 $ -- Winst uit gewone bedrijfsvoering $ 18,6 $ 23,8 % van de omzet 5,1 % 7,9 % Overige inkomsten $ 12,9 $ 15,8 Winst per aandeel uit gewone bedrijfsvoering $ 0,37 $ 0,46 Winst per aandeel speciale baten $ 0,03 $ 0,16 Winst per aandeel netto inkomsten $ 0,40 $ 0,62 Kasstroom $ 30,2 $ 14,1

Vooruitzichten
Vooruitzichten voor het boekjaar 2006 zijn onderhevig aan risico's en onzekerheden. Tenzij aangegeven, zijn deze ongewijzigd gebleven met de vooruitzichten die in april 2006 zijn gecommuniceerd.


- De omzet zal voor 2006 naar verwachting tussen 1,54 miljard dollar en 1,59 miljard dollar bedragen. Dit is een groei van tussen de 23 en 27 procent.
- De winst uit gewone bedrijfsvoering zal in 2006 naar verwachting uitkomen tussen de 93 miljoen dollar en 98 miljoen dollar.
- De winst per aandeel zal uitkomen tussen de 1,70 dollar en 1,80 dollar. Hierbij inbegrepen zijn de bijzondere baten.

- De investeringen in 2006 zullen ongeveer 25 miljoen dollar bedragen.
- De belastingdruk voor de tweede helft van 2006 is naar verwachting tussen de 36 en 37 procent. Voor het gehele jaar is de verwachting tussen de 35 en 35 procent (de vorige schatting was tussen de 36 en 37 procent).
- Afschrijvingen en afboekingen zullen tussen de 38 miljoen dollar en 42 miljoen dollar bedragen (inbegrepen de afschrijvingen en afboekingen van Memorex die ongeveer 7 miljoen dollar bedragen). De eerdere verwachting bedroeg tussen de 39 miljoen dollar en 44 miljoen dollar (waarbij inbegrepen de verwachte afschrijvingen van Memorex van tussen de 5 miljoen dollar en 8 miljoen dollar).

- De winst uit gewone bedrijfsvoering, exclusief herstructureringskosten en compensatiekosten, maar inclusief de in 2006 verwachte effecten van de Memorex acquisitie, zal naar verwachting uitkomen tussen 120 miljoen dollar en 125 miljoen dollar (winst per aandeel tussen 2,20 dollar en 2,29 dollar).

Een uitgebreide Engelse versie van dit persbericht is te vinden op: http://ir.imation.com/phoenix.zhtml?c=73967&p=irol-newsArticle&ID=888248&highlight

Over Imation
Imation Corporation is ontwikkelaar, fabrikant en leverancier van verwisselbare-opslagmedia, bestaande uit optische en magnetische media, flash drives en harddisk-cassettes. Het brede productassortiment van Imation voorziet in opslagbehoeften variërend van een paar megabyte tot honderden gigabytes. Imation is in meer dan zestig landen vertegenwoordigd en heeft producten voor zowel de consumenten- als de zakelijke markt. Imation's tapecartridges worden gebruikt in rekencentra en in gedistribueerde opslagnetwerken en toegepast bij gegevensverwerking en -beveiliging, in bedrijfscontinuïteitsprogramma's en voor back-up en archivering. De vraag naar Imation's optische producten en flash drives wordt gedreven door de behoefte aan betrouwbaarheid, gemak en draagbaarheid bij de opslag en het beheer van zakelijke gegevens, foto, film, illustraties en muziek op bedrijfs- en thuiscomputers en steeds vaker in consumentenelektronica. Imation biedt ook het merk Memorex aan. Memorex staat bekend om de slogan: "Is it live or is it Memorex?" Meer informatie over Imation is te vinden op www.imation.nl.

Tien jaar Imation
Imation is een verzelfstandiging van 3M en heeft meer dan vijftig jaar ervaring in tape en meer dan twintig jaar ervaring in optische media. Inmiddels is Imation tien jaar zelfstandig en heeft zich als doel gesteld om vandaag de technologie van morgen te leveren. Met meer dan driehonderd onderzoekers en ontwikkelaars die bij Imation werkzaam zijn en meer dan driehonderd patenten op haar naam, weet Imation haar positie als pionier op het gebied van magnetische en optische media te bestendigen. Imation heeft 2225 mensen in dienst. Imation behaalt 54% van de omzet buiten de V.S.

Meer informatie:
Persberichten en achtergrondinformatie zijn te vinden op www.imation.nl. Foto's zijn op te vragen bij PublieksWerk.

PublieksWerk B.V.
Marije Verdouw
(020) 486 21 39
marije@publiekswerk.nl


---- --