Aedes

Woningstichting Leusden beste in Prestatie-index Woningcorporaties 2005

8 augustus 2006

Gemeten naar de Prestatie-index Woningcorporaties 2005 heeft Woningstichting Leusden (WSL) van alle deelnemende corporaties het best gepresteerd. Dat stelt het Kwaliteitscentrum Woningcorporaties Huursector (KWH) op haar website. Leden van KWH kunnen daar de volledige index getoond krijgen.

Yvonne Grooten, hoofd woondiensten van de WSL, is trots: 'We zijn al een aantal jaren bezig met de kwaliteit van de dienstverlening. Dit is een prestatie die we niet hadden verwacht.' Metingen van het KWH-Huurlabel bepalen de rangschikking van de Prestatie-Index. Huurders hebben zich uitgesproken op tien onderdelen, zoals telefonische bereikbaarheid, het vinden van een woning, het betalen van de huur, reparaties en de afhandeling van klachten.

Plaats Corporatie Totaalscore*
1 Woningstichting Leusden 78,66
2 Woningstichting Hellendoorn 78,52
3 Woningstichting Wherestad 77,71
4 Woningstichting Rivierengebied 77,62
5 Wonen Roer en Maas 76,78
6 Wonen Noordwest Friesland 76,37
7 Wonen West Brabant 76,33
8 de Alliantie Flevoland 76,17
9 Wonen Weert 75,75
10 BetuwsWonen Geldermalsen 75,73

KWH maakt de prestaties van corporaties transparant, zodat corporaties hun prestaties kunnen vergelijken met de prestaties van andere corporaties en daardoor van elkaar kunnen leren. Door het opstellen van deze prestatie-index wil KWH inspelen op de ontwikkelingen in de sector waarbij het zichtbaar maken van prestaties een grote rol speelt.

Leden van KWH kunnen hun prestaties specifieker met elkaar vergelijken door gebruik te maken van de diverse variabelen die in de prestatie-index zijn opgenomen, zoals grootte van de corporatie, mate van verstedelijking en regio. Deze mogelijkheid is alleen te gebruiken door leden van KWH. Meer informatie over de Prestatie-index Woningcorporaties en het KWH-Huurlabel is te vinden op www.kwh.nl


* Aan de prestatie-index kunnen geen rechten worden ontleend. In de prestatie-index zijn de resultaten opgenomen van de leden van KWH die toestemming hebben gegeven om hun resultaten te publiceren. Voor alle afrondingen geldt dat deze afkomstig zijn van het oorspronkelijke eindcijfer bestaande uit 6 decimalen. Deze decimalen zijn in de rapportage van het KWH-Huurlabel teruggebracht naar 1 decimaal en worden in de prestatie-index in twee decimalen weergegeven om de spreiding te vergroten. Dit verklaart de eventuele afrondingsverschillen tussen de eindcijfers in het KWH-rapport en de prestatie-index.


* 'Corporaties scoren steeds beter met hun kwaliteit van dienstverlening' - Aedesnet, d.d. 6 juli 2006